Konverteringsoptimering – Konvertera bättre!

Konverteringsoptimering

Optimera för bättre konvertering

Har du skapat en webbutik, men inte fått den lönsamhet du hade förväntat dig? Att öppna butik på nätet har blivit en lönsam affär för många. Här har man en stor kundkrets, och det krävs inga dyra affärslokaler.

Det tar många gånger ett tag att få allt på plats vad gäller sin webbutik, men sedan har man förhoppningsvis en stabil och välfungerande plats på Internet att sälja sina produkter. Längre ner i artikeln hittar du handfasta tips och råd som berör din konverteringsoptimering.

Det krävs lite för att få framgång

De flesta får också snabbt en kundkrets, men det är inte lika ofta den blir så stor och så aktiv som man hade hoppats. Många gånger är det längre till målet med god lönsamhet än man tänkt sig.

Man brukar säga i den vanliga affärsvärlden att det tar 4 gånger så lång tid och kostar 4 gånger så mycket pengar att ta sig ända till det mål man föresatt sig med sitt företag innan man lyckas, men det behöver ju självklart inte gälla alla och inte din webbutik.

Konvertera mera

Olika orsaker till låg konvertering

Vad detta beror på kan ha olika orsaker. Naturligtvis kan det vara så att man valt att inrikta sig på produkter som redan finns i stor utsträckning, och att konkurrensen är alltför stor för att man ska kunna slå sig in på marknaden. Både produktmässigt men även sajtmässigt. Det kanske redan finns ett stort antal sajter som redan levererar det du tänkt sälja.

Ibland kan det dock gå trögt även om man vet att det finns en efterfrågan på produkterna, och då kan problemet faktiskt ligga i själva webbutiken. Den kanske inte är optimalt uppsatt vad gäller design, teknik, produktbeskrivningar, titlar, innehåll, köpknappar och annat som spelar roll för din konvertering.

Konverteringsanalys

Om du gör en konverteringsanalys får du reda på hur många av de som besöker din webbutik, som faktiskt företar sig något av det du förväntar dig av kunder. Hur stor andel genomför ett köp, eller registrerar sig som kund, eller börjar prenumerera på ditt nyhetsbrev?

Konverteringsgraden

Det mått man får fram i en sådan analys kallas för konverteringsgrad. Om konverteringsgraden i din webbutik är låg, behöver du åtgärda de problem som kan ligga till hinder för ett naturligt flöde på webbsidan. Det du behöver göra för att få en bättre lönsamhet i din webbutik, är en konverteringsoptimering.

Det bästa är att låta någon utomstående titta på din webbsida, och göra en ordentlig konverteringsanalys. Ett företag som har koll på allt som skall ingå i en analys och genomlyser din webbplats med rätt verktyg och på rätt sätt.

Lista på de saker du behöver rätta till

Efter genomgången av din webbsida kommer de att tillhandahålla en utförlig lista på de problem man hittat, som kan vara orsaken till att sidan inte fungerar perfekt, och att kunderna uteblir.

För att göra det hela ännu bättre ger de dig inte bara en lista över eventuella fel och brister, de ger dig också tips på hur du på ett bra sätt ska kunna åtgärda dem, så att din webbutik blir en av de där bästa, som kunderna söker sig till och där de också handlar.

Konverteringsoptimering

Åtgärder för bättre konvertering

Innan man genomför en konverteringsanalys kommer man också att mäta konverteringsgraden på din sida. Detta gör man också efter att du åtgärdat problemen, alltså efter att du gjort en så kallad konverterings-optimering.

Du kommer då att få ett enkelt och tydligt resultat, som visar hur stor skillnad en konverteringsoptimering kan göra för en webbutik eller en webbsida. Det ger också bevis på att en konverteringsoptimering verkligen lönar sig.

Ditt eget arbete

Vill du ta tag i din konverteringsoptimering själv utan att ta hjälp av en firma. Du kanske vill göra det själv eller har inte de ekonomiska musklerna för att göra denna optimering själv. Då har vi 10 tips för att du skall kunna göra detta på egen hand.

Tips konverteringsoptimering

  1. Riktigt bra rubriker
  2. Relevant innehåll
  3. Call to Action – CTA
  4. A/B testa kontinuerligt
  5. Få dem att köpa nu
  6. Sociala bevis – Visa att andra köper
  7. Tekniskt driven sajt
  8. Designen skall vara funktionell och up to date
  9. Analysera din data
  10. Stå ut från mängden
  11. Rikta dina landningssidor mot ditt erbjudande
  12. Skala bort distraktioner på din sajt
  13. Sikta in dig på rätt målgrupp

Detta är våra tips på optimering du själv kan göra och arbeta med ifall du skall göra jobbet på egen hand. Du kommer långt ifall du använder tipsen i denna artikel. Det är inte många bland de mindre webbutikerna som gör detta gedigna och smarta arbete. Allra minst på kontinuerlig basis.

Petter Hedman

Är passionerat Intresserad av Sökmotoroptimering och marknadsföring på Internet. Brinner för webben och arbetar med att få webbplatser att synas på Internet. Tycker du om denna webbplats och tycker att den ger dig värdefull information, så länka gärna hit.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *