Content & search intent – viktigast för SEO 2022

topdog-content

Ärligt talat – sökmotoroptimering handlar om två saker: Content och länkar. Det är
förvisso en extrem förenkling. I själva verket sägs att det finns över 200 rankingfaktorer.
Men ska vi satsa vår tid och kraft på ett par saker så är det dessa två vi tittar på i första
hand – och många av de där 200+ faktorerna berör just content och länkar på ett eller
annat sätt.

Med Googleuppdateringarna Panda och Penguin blev först kvaliteten på länkar viktigare
och senare även sajtens innehåll. På den vägen har det fortsatt de senaste åren. Trenden är tydlig.

Och om vi jämför betydelsen av innehåll och länkar med varandra verkar trenden vara
den att just innehållet blir allt viktigare.

Extremt bra content behövs för att ranka

Ska du ranka högt upp i Google 2022 behöver du skriva extremt bra content. Handlar
det om en nisch med hyggligt hög konkurrens räcker det inte att sajten har stor
auktoritet eller många länkar. Det innehåll som visas på plats 1 i sökmotorn måste hålla
en hög kvalitet.

Det räcker dock inte.

topdog-content

Många är de bloggare, företagare och SEO-byråer som lagt ner mycket tid på att skapa
det perfekta innehållet i hopp om en god ranking. Med nyckelordsresearch har de tagit
reda på vad folk söker efter. Genom att leta i tidningar, Wikipedia och till och med
vetenskapliga rapporter har de hittat trovärdiga källor att skapa innehåll kring och
referera till.

Kanske har de till och med skapat content som är helt unikt och utan motsvarighet på
nätet.

Artikeln publiceras. Inget händer. Inte ens efter flera månader. Eller så tar den sig hela
vägen in på första sidan, kanske till och med upp till toppositionerna för att sedan falla
som en sten.

Vad har hänt?

Troligtvis har den till synes perfekta artikeln inte lyckats matcha det som kallas för
search intent, sökavsikt på svenska.

Vad är sökavsikt – search intent?

Search intent handlar om varför någon sökt på ett visst ord eller en fras. Var det för att
lära sig mer om något, för att hitta en viss webbsajt, köpa en produkt eller hitta en
jämförelse av olika produkter?

Att förstå varför en person exempelvis söker efter ”cykelhjälm” eller ”Bangkok tips” har
stor betydelse för vilken typ av innehåll som är lämpligt att visa. Google har förstått
detta och utvecklat sin algoritm till att ta hänsyn till vilka avsikter sökarna har när de
knappar in sin fras i sökmotorn. Sökavsikt är att utröna vad sökarna är ute efter när de
googlar.

Tips på mer läsningTopDog har en bra sammanfattning av vad som är viktigt inom
sökmotoroptimering.

Varför är search intent viktigt 2022?

Google jobbar ständigt för att förbättra sökresultaten. Sökjätten har uttryckligen sagt att
det är dess uppgift organisera all information i världen och göra den tillgänglig och
användbar.

För att lösa det måste Google ge sökarna vad de förväntar sig och så snabbt och enkelt
som möjligt.

Om du vill ranka högt 2022 och stanna kvar i toppen måste du förstå vad search intent
är och ta det på allvar när du skapar ditt content.

Så skapar du bra content som tar hänsyn till sökavsikten

Det finns flera sätt att förstå vad det är sökarna är ute efter när de googlar. Låt oss titta
på några av dessa.

Fyra typer av sökavsikt

Till att börja med är det bra att känna till att Google tolkar sökavsikten enligt fyra typer:

  • Informational – användaren letar information, exempelvis vem, vad, varför, hur?
  • Navigational – användaren letar efter en viss resurs, till exempel Aftonbladet eller
    Facebook.
  • Transactional – användaren vill köpa något.
  • Commercial investigation – användaren vill ta reda på mer information inför ett köp,
    exempelvis vilken produkt som är bäst eller hur två produkter förhåller sig till varandra.

Redan där ser du att du kan bli bättre på att skapa bra content genom att utforma
innehållet så att det matchar en av dessa huvudkategorier.

Så tar du reda på sökarens avsikt när du skapar content

Men hur tar man reda på vad sökarna verkligen är ute efter? Titta i serpen – topp 5 eller
10 i Google.

Googlar du på exempelvis ”laptop” är de första resultaten annonser för laptops.
Samtliga av de 10 första organiska resultaten återspeglar sökintentionen ”transactional”
– sökarna vill köpa en laptop. 9 av resultaten leder till webbutiker som säljer laptops och
1 av resultaten går till Prisjakts sida med prisjämförelse på bärbara datorer.

Analysera om det är blogginlägg, produkter, produktkategorier eller landningssidor som
listas på första sidan i Google.

Nästa steg är att försöka utröna nyanserna i resultaten. Handlar toppresultaten i Google
om billiga produkter, de bästa produkterna, produkter med hög kvalitet, jämförelser,
topplistor eller är det guider?

Ibland är det blandat, men ofta går det att hitta en röd tråd som löper genom de översta
resultaten i Google. Hittar du mönstret har du knäckt koden – det är detta som är
sökavsikten.

Planera innehållet som en helhet

Efter att du gjort din research är ett tips att planera för allt ditt innehåll så långt det går
från början till slut och inte publicera artikel för artikel ad hoc. Genom att publicera
artiklar som relaterar till varandra kan du ”tömma ut” ett ämne fullständigt.

Länka mellan artiklarna för att skapa större relevans och svara mot alla nyanser av
search intent. Se också till att hålla en hög publiceringshastighet för att få ut så mycket
av innehållet så snabbt som möjligt. Det kommer att löna sig!

Petter Hedman

Är passionerat Intresserad av Sökmotoroptimering och marknadsföring på Internet. Brinner för webben och arbetar med att få webbplatser att synas på Internet. Tycker du om denna webbplats och tycker att den ger dig värdefull information, så länka gärna hit.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *