Planering och analys för bättre sökoptimering
Sökoptimering handlar inte bara om att hamna högt upp på sökmotorernas listor. Det handlar om att hjälpa din målgrupp att hitta till din webbplats, vare sig det är ett online casino eller en nätbutik. För att lyckas krävs det kompetens inom SEO, men det krävs också en grundläggande planering.
(Källa: Unsplash)
Bestämma utbud och nisch
Det första steget i planeringen är att bestämma webbplatsens syfte. När du vet det är nästa steg att analysera marknaden. Hur ser andra webbplatser ut inom samma bransch? Vilka är deras kunder och vad vill de ha? Det hjälper dig att skapa ett unikt utbud. Du kan plocka bort delarna som konsumenterna inte verkar gilla hos dina konkurrenter och ersätta dem med bättre.
Det kan både handla om bättre priser, användarvänlighet, fler betalmetoder och olika kommunikationssätt.
Beroende på bransch kan det vara bra att bestämma om webbplatsen ska vara nischad. Vill du att din nätbutik ska sälja en viss typ av kläder, t.ex. sportkläder, eller vill du endast sälja produkter från vissa märken?
Det här är en särskilt viktig fråga för spelbolag. Casinomarknaden består av flertalet spelkategorier och det finns spel från olika tillverkare. Några väljer att erbjuda spel från endast en utvecklare medan andra väljer att fokusera på en spelkategori. Betfair valde att inkludera samtliga spelkategorier på https://casino.betfair.se/. I casinokategorin har de valt att fylla upp med både spelautomater, bordsspel, kortspel och live casinospel. De har också valt att samarbete med flera speltillverkare, bland annat Playtech.
Fördelen med att samla flera spel på samma plattform är att spelarna har hela utbudet inom räckhåll. De behöver endast skapa ett användarkonto och de kan använda samma spelkassa oavsett spel.
Målgrupperna styr kanalerna
När du väl har bestämt hur du vill bygga upp din webbplats kan du börja undersöka vilken målgrupp du kommer att vända dig till. Det finns två anledningar till varför det är viktigt att känna sin målgrupp. Dels kommer det att göra det enklare att nå ut till dem. Enligt den senaste rapporten från https://svenskarnaochinternet.se/rapporter/ är det t.ex. vanligare att kvinnor använder sociala medier.
Om din målgrupp utgörs av majoriteten kvinnor kan det vara fördelaktigt att nå ut till dem vid plattformar som Facebook, Instagram och Snapchat. Män använder också sociala medier men de finns i högre utsträckning på plattformar som Twitter och LinkedIn.
Att känna till din målgrupp gör det lättare att skapa ett unikt innehåll och välja dina söktermer. Om din målgrupp består av yngre konsumenter kan du skapa ditt innehåll på ett språk som de använder. Om det är en äldre målgrupp kan det vara fördelaktigt med mer beskrivningar istället för internet-slang. En fördel med digital marknadsföring är att den enkelt går att ändra.
Den är även mätbar, förklarar https://www.orango.se/blogg/. Det innebär att du kan testa dig fram med olika
söktermer och formuleringar och se vilka som får mest hits.
(Källa: Unsplash)
All digital marknadsföring börjar med en plan. När du har en plan för din webbplats, vare sig det är en casinosida eller en nätbutik, kan du börja tänka på sökoptimeringen, eftersom den ska visa kunderna vad som finnas att hämta på din webbsida