Vad är dofollow och nofollow länkar?

Dofollow Nofollow

Många av er har säkert läst om s.k. ”dofollow”- och ”nofollow”-länkar vid länkuppbyggande (som en del av din sökmotoroptimering) mot din webbplats. Här kan du läsa mer om de olika sorters inlänkar du kan skapa.

Vad är skillnaden? Varför rekommenderas dofollow-länkar?

Skillnaden är relativt viktig att förstå när du försöker bygga upp bra sökmotoroptimerade länkar mot din webbplats för att öka din rankning på exempelvis Google. När du skapar en länk på en webbsida med HTML är standardkoden för detta:

<a href=”https://sokmotoroptimering24.se”>Sökmotoroptimering</a>

Resultatet blir en helt vanlig länk: Sökmotoroptimering

Du kan sedan lägga till mer kod för att berätta för sökrobotar om du vill att de ska följa länken vid genomsökning av din webbplats. Nu kanske du tänker ”Varför skulle jag inte vilja att sökrobotar ska se alla länkar på min webbplats?” och det är en bra fråga som jag kommer att ta upp längre fram i artikeln men innan dess vill jag visa dig hur du redigerar HTML i syfte att få sökrobotar att inte följa din länk.

Nofollow Dofollow

För att berätta för en sökrobot att ta med en länk behöver du inte göra några ändringar i länk-koden, en vanlig länk är helt enkelt ”dofollow”. ”Nofollow”-länkar kräver dock en extra rad kod i länken;
rel = ”nofollow”

<a rel=”nofollow” href=”https://sokmotoroptimering24.se”>Sökmotoroptimering</a>

Resultatet blir en länk med no-follow.

Egentligen existerar ingen sann ”dofollow”-kod, istället är en länk dofollow när den saknar rel=”nofollow”. Enkelt, eller hur?

Varför använda nofollow och dofollow?

När du använder olika metoder för att bygga länkar mot din webbplats (för att öka din rankning) kan det vara en idé att avgöra om de webbplatser som du länkar hos använder ”nofollow”-tag eller ej.

Om webbsidan använder ”nofollow”, strunta inte i att länka där, Google vill ha så naturliga länkar som möjligt mot din webbplats och din rankning kan snarare försämras om du endast använder dig av ”dofollow”-länkar. Detsamma gäller om du bara använder ”nofollow”-länkar. Omväxling förnöjer!

Ett bra sätt att ta reda på om länkarna är nofollow eller dofollow är genom att kika på källkoden eller använda några bra ”dofollow”-listor eller sökmotorer.

Varför skulle jag inte vilja att sökrobotar ser alla länkar på min webbplats? Varför ska jag använda ”nofollow”?

Det finns många skäl till användning av ”nofollow”-tag på din egna webbplats, såsom:

  • Konkurrens: När du länkar till en annan webbplats (särskilt om det är en konkurrent) ger det länkjuice till din konkurrent som i sin tur kan leda till en ökning av webbplatsens position på Google.
  • Bloggkommentarslänkar går oftast att automatisera do- eller nofollow för och det är helt upp till dig om du vill bidra med länkjuice till kommentatorns webbplats. Det är personliga preferenser.
  • När du länkar till stora och mycket populära webbplatser såsom google, yahoo, digg (förstasidan), msn eller dylika webbplatser är dessa redan populära giganter på nätet, så du kan lika gärna använda ”nofollow” eftersom din länk ändå bara är ”en i mängden” som givetvis genererar lite länkjuice – men det är en nål i höstacken.

Hoppas att min artikel bidragit till lite kunskap i detta ämne om nofollow och dofollow länkar.

Petter Hedman

Är passionerat Intresserad av Sökmotoroptimering och marknadsföring på Internet. Brinner för webben och arbetar med att få webbplatser att synas på Internet. Tycker du om denna webbplats och tycker att den ger dig värdefull information, så länka gärna hit.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *