Här möter du Sara Andersson om sökmotoroptimering.
Sara Andersson har varit aktiv inom SEO branschen i mer än 10 år. Hon har arbetat med både stora och små företag när det gäller sök. Sedan 2007 driver hon Search Integration och hon är involverad i SEMPO. Vill du veta mer om Sara, så hittar du henne på search-integration.se.
Nu startar vi med frågorna!
1. Hur startade ditt intresse för sökmotoroptimering?
Jag gjorde min praktikplats under min tid på Pace University i New York på en sökmotorsfirma som hete Sage Marketing Inc. 1999.
2. Hur ser din bakgrund ut? Tekniskt intresse?
Jag har en examen i internationell marknadsekonomi. Mitt tekniska intresse har utvecklats från att lära mig läsa kod och SEO under alla år från 1999 till idag. Man måste vara tekniskt intresserad för att jobba med SEO.
3. Vad har du för motto?
Jag har många men för att ta ett: ”Always improve and listen better then you talk”
4 Vad är du mest känd för?
Det beror nog på vem du frågar men kanske som grundare av Search Integration, SMX Sthlm, No Ketchup.
5. Hur gör du för att hålla dig up to date med seo och Google?
Jag läser mycket, samtalar mycket med mina kollegor och mina fd. kollegor och har många branschkollegor som jag litar på och som jag gemensamt kan olika typer av frågor.
6. Vad har du för dagliga arbetsuppgifter?
Jag arbetar med digital strategi för våra kunder på Search Integration, utvecklar affären.
7. Tips till nybörjare inom SEO. Vad skall de fokusera på i början?
Läs: Search Marketing Inc. av Bill Hunt och Mike Moran samt Googles guidelines. Studera nyheterna på Googles egen blog, State of search och på searchengineland.com och Seomoz. Detta ger grunderna och sen handlar det mest om att få en egen grunduppfattning, testa och utvärdera och arbeta löpande. Alla webbplatser och branscher har olika förutsättningar och möjligheter.
8. Vilket är ditt favorit seoverktyg och varför?
Måste väl bli Googles Webmaster Tools och Google Analytics. Utan de två kan jag inte utvärdera verklig effekt.
9. Om du fick skapa ett eget seoverktyg. Vad skulle det göra för dig?
En bra dashboard som integrerar positioner, trafik, konvertering, varningar för fallande konvertering och allt i ett. Finns många försök men inga riktigt bra.
10. Har du någon förebild inom sökmotoroptimering?
Får väl bli min fd chef. och vän Bill Hunt
11. Vad har du för personliga mål 2012?
Att springa 5km under 27 min
12. Hur tror du framtiden ser ut för SEO? Hur tror du att Google kommer utvecklas den närmaste tiden?
Jag hoppas att de får konkurrens av Yahoo! Google kommer säkert att få en starkare ställning med android men också bli än mer ifrågasatt i sin maktposition.
13. Vad gör du på fritiden?
Tar hand om mina 3 pojkar. En 2,5-åring, en Border Collie och en analytiker.
5 snabba frågor:
Google eller Bing?
Svar: Yahoo! (?)
Mac eller PC?
Svar: Mac
Vilket sökord vill du toppa på Google.com?
Svar: Alla mina kunders top 50 konverterande ord.
Använder du någon annan mer obskyr sökmotor förutom Google?
Svar: inte så obskyra men många.. You tube, Flickr, Linked:ins personsök etc.
Har du fokus Onpage eller Offpage?
Svar: Finns inget eller mellan de två för mig. Båda behöver varandra.
Tack för intervjun Sara Andersson. Det var roligt att få lära känna dig lite närmare och veta mer om hur du startade – och tänker runt sökmotoroptimering.
Vill du veta mer om Sara, så träffar du henne som sagt på hennes sajt Search-Integration.se.
Än en gång tack till dig Sara Andersson för att du var med och lät dig intervjuas av mig här på webbplatsen.