Intervju med Simon Rybrand om sökmotoroptimering

Idag möter vi Simon Rybrand i en intervju om SEO.

Simon Rybrand är från Göteborg och jobbar i eget företag med att främst driva MatematikVideo.se, som är en sajt som gör onlinekurser i gymnasiematematik. Han driver även en del andra affiliateprojekt och jobbar fortfarande två dagar i veckan på en gymnasieskola där han undervisar i matematik.

Nu sätter vi igång med frågorna!

1. Hur startade ditt intresse för sökmotoroptimering?
Det började framförallt för att jag sökte sätt att synas med de små sajter som jag började med att bygga. Det var inte aktuellt i början att betala för annonser, då passade seo bra istället. Det behövdes bara en massa tid att lära sig och implementera.

2. Hur ser din bakgrund ut? Tekniskt intresse?
Är universitetsutbildad inom matematik och programmering och har en gymnasielärarexamen som jag tog 2004. Har väl alltid var tekniskt intresserad men kanske aldrig nördig förrän på senare tid då programmeringsintresset har vuxit sig väldigt starkt. SEO är jag visserligen intresserad av men ser det mer som ett sätt att marknadsföra det jag gör och tycker är absolut roligast.

3. Vad har du för motto?
Turn left, turn right, then follow it through. Det hörde jag från en taxichaufför i London och tycker att det passar på det jag håller på med. Man måste testa, testa igen och sedan verkligen se till att slutföra sin idé.

4 Vad är du mest känd för?
Ingen aning faktiskt. Om jag gissar så kanske för matematikvideo och för tabellpluginet jag har byggt till wordpress. Men jag tror inte jag är direkt känd om man säger så.

5. Hur gör du för att hålla dig up to date med seo och Google?
Använder appen reeder till min iPhone som jag tycker är jättebra. Där följer jag en hel hög med svenska och internationella bloggar om entreprenörsskap,
konverteringsoptimering, seo och internetmarknadsföring. Sedan är det förstås seo hashtaggar på twitter som jag håller koll på.

6. Vad har du för dagliga arbetsuppgifter?
Jag brukar börja att sköta mailkorrespondens tidigt på morgonen, sedan lägger jag upp arbetet helt och hållet själv under dagen. Det kan vara att göra nya genomgångar eller uppgifter till matematikvideo, administrera eller leta länkbyten, hålla kontakten med de jag anlitar för konsulthjälp eller bygga upp innehåll eller struktur på en sajt.

7. Tips till nybörjare inom SEO. Vad skall de fokusera på i början?
Engagera dig på något forum om sökmotoroptimering, börja att följa bloggare (både nybörjare och experter) som skriver om sökmotoroptimering. Börja med
något projekt där risken att misslyckas inte får några konsekvenser ekonomiskt och testa dig fram. Man lär sig framförallt genom att göra själv. Underskatta heller inte mängden tid det tar att lära sig att bemästra seo. Om du har ett företag och funderar på att själv lära dig seo så kan det vara klokt att fundera en gång till. Det kan bli mer lönsamt och tidseffektivt att anlita någon. Glöm heller aldrig att i första hand göra en sajt för besökaren och inte för Google.

8. Vilket är ditt favorit seoverktyg och varför?
Majestic SEO är min favorit, tycker att statistiken där känns mest relevant, det använder jag dagligen. Sedan brukar jag aktivera någon toolbar i webbläsaren som SEOQuake när jag surfar runt och undersöker sajter. Detta verktyg är inte särskilt relevant egentligen men kan ge en bra första bild över antal indexerade sidor, social aktivitet kring sajten och pagerank om man gillar det. Jag använder även ett egenutvecklat verktyg som håller koll på alla positioner på de sajter jag jobbar med.

9. Om du fick skapa ett eget seoverktyg. Vad skulle det göra för dig?
Har ju redan byggt ett som håller koll på positioner men jag skulle också vilja ha ett verktyg som kan ge en analys av kvaliteten på inlänkar och hur bra onpageoptimeringen ser ut gällande djup och struktur för en sajt.

10. Har du någon förebild inom sökmotoroptimering?
Nej det har jag inte, försöker lyssna till många olika röster och bygga mig en egen uppfattning sedan.

11. Vad har du för personliga mål 2013?
Just nu är det att få klart allting kring en ny bolagsstruktur för mina tjänster och projekt. Sedan är det väl framförallt att flytta fram positionerna inom detta.

12. Hur tror du framtiden ser ut för SEO? Hur tror du att Google kommer utvecklas den närmaste tiden?
Det är ju verkligen 10 000 kronors frågan det. Seo har förändrats mycket den senaste tiden och ribban har verkligen höjts. Jag tror väl som alla andra inom branschen att sociala signaler kommer att bli allt vanligare, det tycker jag känns väldigt logiskt på alla sätt och vis för det är där som gemene man ger uttryck för vad de gillar och inte gillar. Men ännu tycker jag att man bara kan skönja att detta spelar roll och starka länkar är fortfarande kung i offpagevärlden.

Jag tror också att kraven onpage kommer att bli allt högre i form att man måste mobilanpassa sidor, ha en fin sajtstruktur med mycket djup och bra länkning inom sajten som är naturlig både för besökaren och sökmotorn.

13. Vad gör du på fritiden?
Försöker umgås och ta hand om nära och kära och träffa vänner. Har även ett litet hobbyprojekt där jag har bryggt egen india pale ale som kallas för ”majorna ale”. Det har varit väldigt kul så det hoppas jag kan fortsätta även under 2013.

5 snabba frågor:

Google eller Bing?
Svar:Google

Mac eller PC?
Svar: Båda.

Vilket sökord vill du toppa på Google.com?
Svar: Bilförsäkring hade varit en fjäder i hatten.

Använder du någon annan mer obskyr sökmotor förutom Google?
Svar: Brukar snöa in på Quora, wolphramalpha och stackoverflow i något nördigt programmeringsproblem. Men jag vet inte om de kan kallas för sökmotorer egentligen.

Har du fokus Onpage eller Offpage?
Svar:Båda

Tack för intervjun Simon. Det var roligt att få lära känna dig lite närmare och veta mer om hur du startade – och tänker runt sökmotoroptimering.

Vill du veta mer vad Simon arbetar med, så kolla in en av hans sajter MatematikVideo.se.

Än en gång tack till dig Simon Rybrand för att du var med och lät dig intervjuas av mig här på webbplatsen.

Petter Hedman

Är passionerat Intresserad av Sökmotoroptimering och marknadsföring på Internet. Brinner för webben och arbetar med att få webbplatser att synas på Internet. Tycker du om denna webbplats och tycker att den ger dig värdefull information, så länka gärna hit.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *