Företagsbloggen är inte bara för kunden

En bra företagsblogg ger dig stora fördelar

Idag har jag, Johan Hummelgård (Skribentus) fått möjligheten att gästblogga här hos Petter Hedman på hans blogg. Jag jobbar som skribent med fokus mot SEO. Förr sa jag alltid att jag var SEO-skribent men i och med att efterfrågan på olika slags texter har ändrats över åren känns det lite smalt att säga att jag enbart jobbar med SEO-texter.

Företagsblogg

Bild Google.se 

Visst består orderstocken till viss del av ordrar som ”50 texter på vardera 300ord om xxx” men det blir allt mer artiklar, intervjuer och intressant content. Vad som är viktigast att satsa på får kunden avgöra – jag skriver.

En av de textformer som jag brinner lite extra för är de som publiceras på företagsbloggar. Jag skriver/har skrivit åt ett antal olika företag och det är en väldigt fri textform där utmaningen ligger i att hitta stilen på just den bloggen. Framförallt är det roligt då det ger en tydlig respons på det som skrivs utöver vad kunden tycker själv.

Det går att se likes och sociala delningar samt kommenterar OM man lyckas hitta rätt inriktning. Framförallt är det tydligt att någon läser det man skriver – vilket inte sker speciellt ofta med textformen ”300ord om xxx”. Om man inte räknar med Googles spindlar förstås.

Idag delar jag med mig lite av tankar kring just företagsbloggen.

Företagsbloggen kan vara vägen till finrummet

Det finns mängder av guider på nätet om hur man ska skriva en företagsblogg. Det återkommande är att man ska ha ett mål, en tydlig målgrupp, att bloggen ska uppdateras regelbundet osv. En tydlig röd tråd är det som InternetWorld skriver i början av sin artikel ”Nio tips för en lyckad företagsblogg” dvs ”En företagsblogg kan hjälpa dig att skapa djupare relationer med dina kunder”.

Det handlar alltså om att vända texten mot kunderna. Contentbyrån.se är inne på samma spår när de listar ”7 sätt din företagsblogg genererar affärer på”. Det handlar om att sälja till kunden.

Tipsen är många om hur man ska hitta målgruppen och få bloggen till att bli ett redskap mot att nå kunderna. Läste till och med (Tror det var Käthe Nilsson som skrev det) att man absolut inte ska skriva för att imponera på branschkollegor eftersom bloggen då bara blir en väg för ”inbördes beundran”.

Så jag tänkte vända på det. Jag tror inte alls att företagsbloggen måste bestå av material som direkt är vänd till kunden – även om det är den vanligaste vägen att gå. I vissa fall är det absolut nödvändigt att ”imponera på branschkollegorna”. Detta för att ta sig in i finrummet. Väl där får du väldigt mycket gratis.

Jag ska ta ett exempel från verkligheten.
En kund till mig ville marknadsföra sitt företag och sin produkt. Vi säger att det var en kjol för att göra det enkelt.(nej det var inte kjolar i verkligheten). Under en viss tid skrev vi inlägg på företagsbloggen med olika tips och idéer mot kjolar osv. Precis som alla de andra större modebolagen. Det gav inte mycket alls.

Sen vände vi inriktning på bloggen och satsade på att stärka företagsnamnet. Detta genom att fokusera på att inläggen inte alls skulle riktas mot kunderna – utan mot branschkollegorna.

Det finns bloggerskor som dagligen har tusentals läsare. En del inlägg var enbart skrivna för att locka till sig intresset hos den personen. Målet var att skapa intresse och ev. få en länk från kända etablerade personer i branschen. Att få twitterinlägg bli spridda, att bli omnämnd i större bloggar, att få företag att intressera sig för detta företag.

Det tog ett år och sen hade vi tillsammans nått målet.

Nu räckte det med att lägga en tweet för att den snabbt skulle spridas vidare av personer som tog för vana att retweeta allt från företaget. Ett förtroende hade byggts upp. Ja det tar tid men det ger enormt tillbaka när man väl är där. Detta i form av länkar (där kom äntligen kopplingen till SEO), sociala delningar och ett gott rykte.

I juni skrev John Adams ett inlägg om Håkan Persson och hans sida soekmotoroptimering.se. Titeln var ”Du är trovärdig Håkan” och det är något som jag burit med mig sedan dess. Att bygga trovärdighet. Trovärdighet mot kunderna, Trovärdighet inom branschen. Något företag ibland behöver stanna upp och tänka över.

Bloggen kanske inte ska sälja i första hand – utan bygga trovärdighet.

Hur viktigt är det att ”vara trovärdig inom branschen?”

De som är i uppstartsfasen av ett företag behöver lägga pengar på marknadsföring. De som är kända får marknadsföringen gratis. De som inte har referenser kommer få kämpa för att få kunder. De som har många goda referenser får många kunder av farten. Det gäller alltså att ta sig över det en tröskel.

Tar ett exempel från SEO-branschen.

Vet du vem Christian Rudolf och företaget Topdog är? Till största sannolikhet har du läst någon intervju i någon tidning med honom eller läst något blogginlägg på företagets hemsida.

Sök på SEO Intervju på Google och fyra av de tio första träffarna är intervjuer med Rudolf. Genom åren har han etablerat sig rejält inom branschen och tidningarna vet att han (uppenbarligen) gärna ställer upp på intervjuer. Går det att få bättre och billigare reklam än att vara med i artiklar i stora etablerade och trovärdiga tidningar som Dagens Media, Dagens Analys m.m.

seo intervju

Bild Google.se 

Självklart behöver man inte komma så långt. Men min poäng är du inte alltid behöver göra hela arbetet själv. Vänder du dig mot kunder så får du kanske kunder. Vänder du dig mot branschen får du stark och effektiv marknadsföring. I alla fall om du levererar med bloggen.

Det finns även exempel där man använder sig av en helt separat blogg för sina förehavanden eller där en blogg är tänkt att bli hela företaget. Som tex Coaching bloggen coachingsamtal.se där bloggen kommer att bära företaget i slutändan. Det viktiga är att du når ut till dina tilltäbkta kunder på bred och personlig front numera, precis som Johan beskriver i texten här ovan.

Allt börjar med en intressant företagsblogg – men det har du väl redan?

Petter Hedman

<p>Är passionerat Intresserad av Sökmotoroptimering och marknadsföring på Internet. Brinner för webben och arbetar med att få webbplatser att synas på Internet. Tycker du om denna webbplats och tycker att den ger dig värdefull information, så länka gärna hit.</p>

2 reflektioner på “Företagsbloggen är inte bara för kunden

  1. Rebecca säger:

    Bra inlägg Skribentus. Inte bara det att man blir lite ”smal” (om ändå!) när man kallar sig för SEO skribent, det här kan också få vissa uppdragsgivare att oroa sig för att man kommer att börja SEO:a texten. Särskilt folk som verkligen kan sin bit och är noga med att få ett specifikt upplägg. Brukar köra på webbskribent istället 😉

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *