Per Nilsson om SEO och ehandel/webbutik

Idag möter du Per Nilsson som pratar om SEO för webbutik/ehandel.

Per Nilsson har vi mött tidigare i en intervju om SEO här inne på sajten. Han är en känd person i ehandelskretsar och han arbetar främst med sina butiker med knivar. Per är en frispråkig person och har ofta starka åsikter om ehandel och SEO. Detta gör att det är spännande att följa honom. Du hittar Per och hans knivar på knivhuset.com. Knivhuset.com

Nu sätter vi igång med frågorna! 

När startade du din e-handel? Driver du flera webbutiker idag?
Jag startade min första e-butik december 2009 (www.knivhuset.com), i april 2012 öppnade jag min andra e-butik som heter www.köksknivsbutiken.se. Under 2012 öppnade jag även www.knivesofscandinavia.com som är en butik som riktar sig till den internationella marknaden.

Hur kom det sig att du startade med e-handel?
Jag ville göra något nytt och tyckte att e-handel var en bra försäljningskanal.

Hur mycket arbete krävs för att driva din verksamhet? Har arbetet ökat eller minskat de senaste året?
Det krävs mycket arbete, jag arbetar i princip varje dag. Arbetat har ökat det senaste året.

Hur kom det sig att du startade med SEO för dina webbutiker? Hur har detta påverkat ditt resultat?
Jag är snål så jag vill inte betala för AdWords eller andra annonser. Jag tycker att jag har lyckats bra med mitt SEO-arbete men det är långt ifrån klart. Jag jobbar kontinuerligt med SEO.

Hur arbetar du med din SEO? Gör du det själv eller har du hjälp av någon extern aktör?
Dels så gör jag mycket on-page-arbete själv, men jag anlitar även skribenter och copywriters till skrivjobb. I år kommer jag även att anlita en extern SEO-firma för att få till det där lilla extra som behövs.

Hur pass involverad är du i det dagliga SEO arbetet?
100 procent.

Vilka element optimerar ni i er webbutik?
I princip allt. Jag försöker få mina butiker att vara så kundvänliga som möjligt. En butik som är kundorienterad brukar även få bra SEO-kraft.

Hur har SEO för e-handel utvecklats de senaste åren?
I princip ingenting. Jag tycker att de flesta butikssystem är rätt så dåliga på att hantera SEO. Jag tror inte att många av handlarna därute är speciellt insatta i vad SEO är och varför SEO är viktigt.

Har du fokus på onpage eller offpage optimering när det gäller SEO?
Jag fokuserar på relevanta produkttexter och innehåll. Jag arbetar även med olika mikrosajter.

Vad är det tråkigaste med att arbeta med webbutiker?
Bokföring och runt-omkring-administrationen

Vad är det roligaste med det?
Jag är en tävlingsmänniska. Jag tävlar jämt och ständigt med mig själv. Bra resultat hos Google och försäljning är det roligaste.

Arbetar du internationellt eller enbart med svenska marknaden? Om du arbetar internationellt också. Vad är det för skillnader?
Jag arbetar både nationellt och internationellt. I Knivhuset säljer jag mycket till Norge och Danmark. I den engelska butiken säljer jag mycket till den övriga världen. Jag tycker inte att det är några anmärkningsvärda skillnader.

Vad använder du för olika former av trafikdrivande strategier för att få besökare till dina sajter?
Jag använder t.ex. nyhetsbrev och Facebook för att driva extra trafik. De flesta av mina besökare kommer via Google samt som direkttrafik.

I vilken storleksordning ligger inkomsterna från din webbutiksverksamhet?
Jag återinvesterar allt kapital i lager och utrustning. Årsomsättningen (försäljning) för 2012 landar på cirka 1,8 – 2 miljoner SEK.

Vad har du för tips till andra personer som driver webbutiker? Vad gör de oftast för fel och vad skall de fokusera mer på?
Felen de gör är att öppnar butiker på redan överfyllda marknader. För att lyckas måste man vara unik på ett eller annat sätt. Att driva en e-handel är precis som att driva vilken verksamhet som helst så man bör ha en grundläggande förståelse för företagsekonomi, marknadsföring, försäljning och kundvård. Ett extra plus om man även är logistiskt kunnig. Andra fel som man ofta ser är ett överfokus på design samt felstavningar och särskrivningar. För att lyckas med e-handel som försäljningskanal måste man vara förtroendeingivande.

En nybörjare som skall starta igång sin egen webbutik. Hur skall denne börja? Vad skall denne tänka på?
Gör en solid affärsplan. Fråga dig själv om det finns utrymme för dina produkter på marknaden och ett reellt behov av dem. Skaffa en skalbar butikslösning som inte är leverantörslåst. Glöm aldrig att e-handel bara är en försäljningskanal.

Vad kan man göra för att säkra sin verksamhet inför framtiden?
Vara alert och ligga i framkant.

Vilka branscher skall man satsa i och vilka nischer skall man undvika?
Knivbranschen har blivit överetablerad så den bör man undvika. Butiker som jag aldrig skulle öppna är telefonskalsbutik, smyckesbutik, klädesbutik, inredningsbutik eller prylbutik.

Avslutningsvis. Ge oss dina tre bästa tips för att skapa sig en inkomst med hjälp av en webbutik?
Det finns två viktiga regler för att lyckas i affärer, den första regeln är att man aldrig avslöjar sina hemligheter.

Nej då, jag kan bjuda på 3 tips:
1. Jobba långsiktigt
2. Glöm att det är enkelt och lätt. Öppna bara en butik om du verkligen kommer att köra 100 procent
3. Var snål

Tack för intervjun Per. Det var roligt att få lära känna dig lite närmare och veta mer om hur du startade – och tänker runt sökmotoroptimering och ehandel.

Vill du veta mer om vad Per arbetar med, så besök hans webbplats Knivhuset.com.

Än en gång tack till dig Per Nilsson för att du var med och lät dig intervjuas av mig här på webbplatsen.

Här hittar du den tidigare intervjun med Per Nilsson.

Petter Hedman

Är passionerat Intresserad av Sökmotoroptimering och marknadsföring på Internet. Brinner för webben och arbetar med att få webbplatser att synas på Internet. Tycker du om denna webbplats och tycker att den ger dig värdefull information, så länka gärna hit.

7 reflektioner på “Per Nilsson om SEO och ehandel/webbutik

  1. Robin säger:

    Intressant intervju! Skulle dock säga att Adwords rätt utnyttjat är en väldigt bra marknadsföringskanal, helst om man är snål. Ofta kan man få till en väldigt bra lönsamhet i detta. Om man t.ex. kan få tillbaka 3 kr på varje satsad krona så varför inte göra det? Adwords går enligt mig hand i hand med On-page SEO så givetvis bör man jobba även med SEO. En bra On-page optimering kommer ge dig ett bättre kvalitetsresultat i Adwords.

    • Petter Hedman säger:

      Hej Robin.

      Alla marknadsföringskanaler som genererar intäkter är ju bra kanaler.
      Inget snack om det. Jag föredrar SEO gentemot Adwords av flera anledningar, men en av dem är ju att SEO över tiden kan vara helt magiskt bra.
      Arbete som läggs ner under en månad kan generera intäkter under 10 år utan att du arbetar speciellt aktivt med din SEO och den berörda webpplatsen.

      En kombination av flera marknadsföringskanaler är alltid att föredra om du har en bra budget.

      • Robin säger:

        Japp så är det ju, en kombination av SEO och Adwords borde vara det ultimata för de flesta som vill maximera sina intäkter. Även om du ligger etta i det organiska söket så kommer de sponsrade länkarna ta en del av trafiken.

        • Petter Hedman säger:

          Ja, de köpta länkarna tar ju klart en del av trafiken.
          Speciellt om det är 3 st i Adwords fältet ovanför det organiska resultatet.

          En kombination är att föredra.
          Jag själv arbetar endast med SEO för tillfället.

  2. Per Nilsson säger:

    Hej Robin!

    Vi körde mycket Google Adwords förut. Tyvärr så är det lite oklarheter just nu angående regelverket kring knivar (ej köksknivar). Vi annonserar lite i Köksknivsbutiken.se och jag kommer att köra igång en kampanj där nu under februari.

    Jag testar också Facebook och kör då sponsrade inlägg. Jag tycker att avkastningen från Facebook är helt okej faktiskt.

    Med vänlig hälsning
    Per

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *