Intervju med Stefan Nilsson om Artikelkatalogen hälsoartiklar.se

Här möter du Stefan Nilsson om hur det är att driva artikelkatalogen halsoartiklar.se.

Stefan Nilsson är en välkänd person i SEO kretsar. Han går ofta under namnet Ducedo och har skapat sig ett par riktigt fina projekt på webben. Ett av hans projekt är artikelkatalogen hälsoartiklar.se. Idag skall vi titta närmare på hur han har skapat sin framgång med katalogen. Jag har följt Stefan under ett par år och är tacksam för att han vill dela med sig om sin resa med nämnda artikelkatalog. Den har växt från start 2010 till att bli en av Sveriges största kataloger för artiklar. 

Nu sätter vi igång med frågorna!

1. Hur kom du på tanken att starta din artikelkatalog?
Det är snart 3 år sedan och mitt minne är inte vad det borde vara så jag gav mig in i mitt bloggarkiv för att hitta svaret. Tyvärr motiverade jag inte starten med mer än att artikelkataloger inte hade slagit igenom i Sverige. Troligtvis lockade tanken på att helt hänge mig åt SEO och låta andra bidra med innehåll. Idag ser det helt annorlunda ut med upp emot 35 svenska artikelkataloger och jag inbillar mig att åtminstone några har fått inspiration efter att man sett och läst hur lyckat Hälsoartiklar.se blev. Tyvärr verkar många vara inaktiva men det är så det ofta blir med projekt – kul i början men intresset svalnar när man inte tidigt får fantastiska resultat.

2. Hur länge har du drivit den?
Första artikeln publicerades 6 juli 2010.

3. Vad har du för syfte med din katalog? Vad har skribenterna för syfte med att skriva artiklar på din webbplats?
Min grundtanke har hela tiden varit att tjäna pengar – det är inget att hymla om. För skribenterna så handlar det huvudsakligen om att få länkkraft och driva potentiella kunder till sina egna sajter. Möjligt att ett fåtal vill tjäna extra pengar genom AdSense men tror att det snarare är en bonus.

4. Har hastigheten på skribenter och artiklar ökat med tiden?
Det går upp och ner. I början gick det väldigt trögt för att sedan öka kraftigt och jag tvingades publicera 3 inlägg om dagen för att hinna med. I takt med att fler artikelkataloger startades i Sverige så spreds artiklarna ut på fler sajter och idag publiceras det i snitt en artikel om dagen (kl 10:00).

5. Hur har du marknadsfört den?
Huvudsakligen så har jag nämnt den på SEO-forum.se, min blogg och Twitter. I början lämnade jag även kommentarer på diverse hälsobloggar för att få dem att se möjligheterna men det var ytterst få, om någon, som nappade.

6. Hur mycket arbete krävs för att driva den? Har arbetet ökat eller minskat ju längre du drivit den?
Arbetet har absolut minskat och det beror på många faktorer. Efter ett par A/B-test så har designen legat orörd, mängden spam har minskat, det skickas in färre artiklar än för ett halvår sedan, besökarna länkar självmant och det finns många återkommande författare som jag inte behöver lägga ner lika mycket tid på att granska.

7. Hur lång tid tar det för skribenterna att få artiklarna publicerade?
Det varierar kraftigt. När det var som högst tryck så kunde det ta upp emot en vecka p.g.a. den långa kön trots att jag publicerade 3 artiklar om dagen. Idag tar det inte längre än 2-3 dagar även om jag försöker kontrollera alla artiklar inom 24 timmar.

8. Hur många artiklar publiceras det i snitt i veckan?
Bortser vi från jul och nyår då det varit tomt så har det varit 1 om dagen sedan september då jag trappade ner från 2 om dagen. D.v.s. det publiceras 7 artiklar i veckan.

9. Vad är det tråkigaste med att driva artikelkatalogen?
Att granska artiklar som redan publicerats på andra sajter.

10. Vad är det roligaste med den?
När lönen kommer 😉

11. Hur stor procent av artiklarna blir godkända? Vad är det för artiklar som inte blir godkända?
Omkring 30% av artiklarna blir godkända efter småfix (längd, för mycket upprepningar, etc). Artiklarna som nekas är huvudsakligen engelska (automatiserat spam), några meningar långa, publicerade på andra sajter eller uppenbara pressreleaser som inte ger något värde för besökarna.

12. På din artikelkatalog kan man använda sig av sin egen AdSense kod för att skapa sig en liten inkomst via sina egna artiklar. Hur många är det som lägger in sin egen AdSense hos dig?
Idag är det 21 st som använder det men jag tror varken att det gör från eller till i valet av artikelkatalog.

13. I vilken storleksordning ligger inkomsten från din artikelkatalog?
Hälsoartiklar.se drar in ett femsiffrigt belopp om året vilket ger en acceptabel timpeng. Inbillar mig att det skulle gå att öka med affiliatelänkar i texterna men det skulle innebära en mängd extraarbete. Nackdelen är att majoriteten av besökarna kommer från sökmotorer vilket gör det till ett ganska riskabelt projekt och är därmed troligtvis inget jag hade startat idag.

14. Vad har du för tips till andra personer som driver egna artikelkataloger?
Granska era artiklar så att vi slipper att samma artiklar publiceras på en mängd sajter. Vet inte hur många gånger jag kontrollerat att en artikel är unik och publicerat den för att sedan upptäcka att en annan artikelkatalog publicerat samma artikel några dagar senare. Det gynnar ingen. Överväger man att starta en artikelkatalog så rekommenderar jag starkt att man funderar en gång extra. Har du möjlighet att bygga länkar och skapa en stark domän? Är du intresserad av att skriva egna och granska artiklar långt innan det kommer någon inkomst? Om inte så är en artikelkatalog kanske inte en bra idé.

15. Vad har du för tips till de som skriver artiklar hos dig? Vad skall de tänka på?
Följ reglerna och spara oss båda tid – skriv unika artiklar på begriplig svenska. Undvik även att kopiera in artiklar med copy paste från skrivprogram såsom Word då texten får en massa fulkod som ger extraarbete. Inled inte en artikel med en underrubrik innan texten kommer.

16. Hur marknadsför skribenterna sina artiklar? Vad skulle de kunna göra för att förbättra marknadsföringen av de egna artiklarna?
Vanligtvis marknadsförs inte artiklarna utan skribenterna litar på sajtens länkstyrka. Ett par gånger har jag fått förfrågningar om man får köpa tusentals ”skräplänkar” och rikta till artiklarna men jag har bestämt avböjt. Naturligtvis rekommenderar jag att man länkar till sina artiklar men det bör vara med länkar av kvalité och inte tusentals forumprofiler. Sociala medier tror jag inte riktigt på för artikelkataloger utan det är väl främst länkar som är en vettig idé.

17. Hur mycket länkar har du skapat till katalogen? Hur mycket länkar skapar andra till din katalog?
Vid lanseringen ordnande jag runt 30-40 starka länkar. Många har försvunnit under åren och istället ersatts av människor som frivilligt länkar till sajten. Antalet länkande domäner varierar från 161 till 527 beroende på källa och jag lägger inget större fokus på det. Där kommer hela tiden nya vilket gör Hälsoartiklar.se till en fortsatt attraktiv artikelkatalog.

18. Avslutningsvis. Hur många sidvisningar skapas det varje månad på halsoartiklar.se?
Förra månaden var det strax över 18 000 sidvisningar. P.g.a. dess namn så väntar jag mig en ökning under januari i samband med alla nyårslöftena men innehållet är brett och utan krav på hälsofokus så det är möjligt att effekten inte blir lika stor som tidigare år.

Tack för intervjun Stefan. Det var roligt att få lära känna dig lite närmare och veta mer om hur du driver din artikelkatalog.

Vill du skriva eller söka artiklar , så kolla in hans sajt hälsoartiklar.se.

Än en gång tack till dig Stefan Nilsson för att du var med och lät dig intervjuas om din artikelkatalog av mig här på webbplatsen.

Petter Hedman

<p>Är passionerat Intresserad av Sökmotoroptimering och marknadsföring på Internet. Brinner för webben och arbetar med att få webbplatser att synas på Internet. Tycker du om denna webbplats och tycker att den ger dig värdefull information, så länka gärna hit.</p>

19 reflektioner på “Intervju med Stefan Nilsson om Artikelkatalogen hälsoartiklar.se

  1. Peter säger:

    Absolut intressant läsning. Har bosatt mig på andra sidan jorden och alla sätt att tjäna pengar via Internet är lockande när man ens möjligheter annars är begränsande p.g.a. språkskillnader i det land man nu bor i.

    • Petter Hedman säger:

      Hej Peter!
      Välkommen till Sverige via kommentarsfältet.
      Kul att du gillar intervjun.

      Internetmarknadsföring är ju perfekt att använda sig av när man vill tjäna pengar oavsett vart i världen du bor.

  2. Pingback: Intervju av SEO-profilen Stefan Nilsson - WWWindex

  3. Robin säger:

    Riktigt intressant intervju, tack för det! Har använt Stefans artikelkatalog och fick min artikel publicerad snabbt och smidigt så den rekommenderas.

    • Petter Hedman säger:

      Ja, det är kul att det finns passionerade personer inom alla olika områden vad gäller sökmotoroptimering och Internetmarknadsföring.

    • Petter Hedman säger:

      Hej Fredrik!

      Tackar. Ja jag har haft ångan uppe nu ett tag med intervjuerna, men det är så roligt att göra dem, så jag hoppas kunna fortsätta och att folk vill ställa upp och svara på mina frågor.

  4. John Adams säger:

    Hej på er Petter och Stefan, alltid kul att lära sig nytt genom att läsa intervjuerna som Petter gör.

    Information om hur viktigt det är att skriva egna artiklar på kataloger nämns inte ofta på olika SEO forum och diskussioner, nu har jag lärt mig några viktiga punkter i allafall.

    Fråga till dig Stefan och även till Petter som driver Artikel24.se, hur det med att länka till egna eller andras artiklar på en och samma katalog? kan man göra detta på kataloger idag? dvs två utlänkar till mina sidor samt en länk till en annan artikel på din katalog!

    @Stefan kan förklara lite mer det du säger här ”Inled inte en artikel med en underrubrik innan texten kommer”
    vad är syftet?

    mvh

    • Petter Hedman säger:

      Hej John!

      Tack för att du skrivit artiklar på min artikelkatalog http://artikel24.se .

      Jag har som policy att ge ut 2 st utgående länkar från varje artikel oavsett om det är interna länkar eller utgående från sajten ut till dina egna sajter.
      2 st länkar totalt, hur du än väljer att distribuera dem. Internlänkning är självfallet även bra för dig som skriver artiklarna. Det kommer ju att hjälpa dig i SERP vad gäller dina skrivna artiklar.

      Jag kommer att skriva en stor mängd egna artiklar under detta året och tänker inte länka så hårt ut från dem, så att det sparas lite extra juice till dig som skriver hos mig.

  5. Anders Karlsson säger:

    Som vanligt bra intervju och roligt att se att det finns passionerade människor som vårdar och lägger ner arbete på katalogen. Även om grundpassionen är att bli rik! =)

    • Petter Hedman säger:

      Ja, Stefan är en seriös kille vad gäller sina projekt på webben.
      Riktigt roligt att han ville vara med på en intervju om sin artikelkatalog.

      Grundpassionen att bli rika tror jag är en relativt vanlig passion i typ hela världen 😉

  6. John Adams säger:

    Tack Petter för din förklaring, jag kommer nog skicka in en del artiklar till din katalog under året med.

    Vi som skriver artiklar bör då se till att man släpper en länk då och då till en annan artikel på katalogen som kan ge ett vis värde.

    lycka till

  7. Pingback: Intervju med Stefan Nilsson om Artikelkatalogen hälsoartiklar.se | Digital Marknadsföring | Scoop.it

  8. Pingback: Artikelkatalog - Så startar du din egen artikelkatalog

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *