Grundläggande sökmotoroptimering – Planering

Varför sökmotoroptimering är viktigt för dig!

Den här artikelserien riktar sig främst till dig som inte tidigare arbetat med sökmotoroptimering eller som det också kallas sökoptimering eller SEO. SEO är en förkortning av Search Engine Optimization som är det engelska ordet för sökmotoroptimering. Den här artikeln kommer att förklara de grundläggande  delarna för att synas så bra som möjligt i sökmotorerna. Att ha så bra synlighet som möjligt i sökmotorerna är viktigt för alla typer av webbplatser, oavsett om det är en mindre blogg, en föreningswebbplats eller ett stort företags webbplats. Varför är detta så viktigt kanske du undrar? Jo, som webbplatsägare vill du naturligtvis ha så många besökare som möjligt till webbplatsen, och dess bättre din webbplats syns i sökmotorerna, desto mer besökare kommer du att få!

I vilket skede bör jag börja tänka på sökmotoroptimering?

Det absolut bästa är om du börjar ditt SEO-arbete redan när du börjar planera din webbplats. Detta för att du från början ska kunna ha möjlighet att göra vissa val som kan påverka din synlighet i sökmotorerna. Om man inte från början gör bra val kan din webbplats få nackdelar vad det gäller SEO som kan vara svåra, eller rent av omöjliga att åtgärda längre fram. Här nedanför kan du läsa om vad du bör tänka på redan från början när du planerar din webbplats.

Domän

Att välja en bra domän är viktigt ur flera perspektiv.

Domänen bör innehålla ditt huvudsökord, alltså det ord som är absolut viktigast för dig eller ditt företag att synas högst på i sökmotorerna. Detta kan vara namnet på ditt företags huvudprodukt, tjänst eller liknande, eller om det är en blogg, det ord som speglar din bloggs huvudämne. Är huvudsökordet också tänkt att vara ett varumärke så är det ett plus om domänen innehåller detta.

Idag är det inte så lätt att hitta exakt just den domän man vill ha, och hittar man den så är den oftast redan registrerad. Bara för att den redan är registrerad behöver det inte vara omöjligt att komma över den. Det kan hända att den som registrerat domänen kan tänka sig att sälja den, så försök att få kontakt och fråga om domänen är till salu. Hur mycket som är vettigt att betala för en domän är någonting du får försöka att värdera själv då detta varierar från fall till fall. Innan du köper en domän kan det vara bra att kontrollera domänens historia, om det nu finns en sådan. Har domänen använts till dåligheter kan detta ha en negativ inverkan på din sökmotorplacering en kortare eller längre tid. Genom att använda WayBackMachine kan du kontrollera en domäns historia.

Publiceringsverktyg

Idag använder de flesta någon form av publiceringsverktyg för att hantera sina webbplatser. Ett annat begrepp för publiceringsverktyg är CMS, som är en förkortning av det engelska ordet Content Management System. Ett system för innehållshantering helt enkelt. Idag finns det en mängd olika publiceringsverktyg, öppen källkod eller licensierade, som alla har olika egenskaper när det kommer till sökmotoroptimering. Därför är det viktigt att välja ett publiceringssystem som dels uppfyller de krav du har på funktionalitet, dels att det har så bra SEO-egenskaper som möjligt. Om du sedan väljer ett med öppen källkod eller ett licensierat system, är upp till dig och det du anser passa bäst för din verksamhet. Det finns för och nackdelar med båda modellerna, så där behöver du göra en research för att hitta det mest lämpliga systemet.

Webbplatsen som du nu befinner dig på baseras på WordPress som är ett mycket bra publiceringsverktyg och öppen källkod. WordPress går att använda till mycket och det finns en stor community bakom som håller den levande, likväl som det finns många duktiga WordPress-konsulter att tillgå om du behöver hjälp.

Webbplatsens struktur

En annan viktig del när det gäller sökmotoroptimering, både för användaren och för att underlätta för sökmotorerna, är att redan från början försöka att hitta en så bra struktur som möjligt på webbplatsen. Det ska vara enkelt för användaren att hitta informationen eller produkten man söker och detta kan du uppnå genom en väl genomtänkt struktur. Är det enkelt för användaren att navigera på webbplatsen så tycker med största sannolikhet sökmotorerna det också. En viktig del är i detta också att skapa relevanta, interna länkar, som underlättar navigeringen. Tänk på att inte bygga din struktur på djupet, försök att hålla den så flat som möjligt så har du ett bra utgångsläge.

Webbplatsens innehåll

Avslutningsvis så vill jag även poängtera vikten av att planera innehållet på din blivande webbplats, så att det verkligen är något som intresserar besökaren/kunden. Ditt innehåll måste vara utformat så att man väljer detta före konkurrentens innehåll och produkter. Har du ett lockande innehåll så är oftast kunderna/besökarna mer benägna att länka till detta, och inlänkar är värdefullt sett ur SEO-perspektivet.

Om du vill fördjupa dig i de delar jag skrivit om här ovanför så rekommenderar jag dig att läsa artikeln ”Helt ny webbplats” skriven av Magnus Bråth på www.sokmotorkonsult.se.

Detta var den första delen i ”Grundläggande sökmotoroptimering”. Jag kommer att successivt fylla på med nya artiklar gällande sökmotoroptimering här på Sökmotoroptimering 24.

Stefan

Jag heter Stefan Johansson och har arbetat mot webben i ett antal år. Tanken med den här bloggen är att dela med mig av tips och råd när det gäller SEO, eller sökmotoroptimering som det kallas på svenska. Förutom att blogga om sökmotoroptimering driver jag företaget <a href="http://dreamrooms.se" title="Dreamrooms webbproduktion och e-handel">DreamRooms</a> tillsammans med min hustru.

14 reflektioner på “Grundläggande sökmotoroptimering – Planering

    • Stefan säger:

      Grattis Stefan!

      Du har precis gett den första kommentaren till min nya blogg! Pukor och trumpeter! 🙂

      Tack för att du tycker det verkar lovande. Jag ska göra mitt bästa!

    • Stefan säger:

      Tyvärr blev du inte först, men tack för ett bra försök!

      Du får gärna skriva en till kommentar när du läst artikeln! 😉

    • thecloudhost säger:

      Roligt att du gillar det jag skriver Göran!
      Har haft ont om tid det senaste så jag har inte hunnit skriva något mer ännu, men det kommer.

  1. Albin Stööp säger:

    Är det tänkt att fler inlägg kommer här i bloggen? 🙂 Gillar att läsa men bloggen här uppdateras inte så ofta =/ Go go go! 😉

    • Stefan Johansson säger:

      Hej Albin!
      Ja, det är tänkt att det ska bli en fortsättning på artikelserien jag påbörjat, och även att det ska bli andra inlägg relaterat till sökmotoroptimering.
      Att den inte uppdateras oftare beror på brist på tid helt enkelt. Jag skulle gärna skriva artiklar oftare om tiden medgav det.

  2. Anne Hägvall säger:

    Jag tycker också artikeln är toppen eftersom jag är nybörjare. Vi ses på Twitter, om inte annat; @anhagv.

    • Stefan Johansson säger:

      Vad roligt att du gillar artikeln!
      Det kommer att komma fler artiklar i serien så fort jag får tid över att skriva dem.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *