Peter Höjman – Nolingo – om ehandel och sökoptimering

Intervju med Peter Höjman – Nolingo – om sökmotoroptimering för ehandel. 

Här möter du Peter Höjman som är en välkänd ehandlare i Sverige. Peter är energisk och arbetar främst med arbetskläder på nätet. Peters företag Protecty är nordens största ebutik för arbetskläder. I butiken finns även verktyg och skydd. Det är riktigt roligt att han vill vara med på en intervju och svara på frågor om ehandel och sökmotoroptimering. Här hittar du till Protecty.sePeter Höjman SEO

Nu rockar vi igång med frågorna!

1. När startade du din ehandel? Driver du flera webbutiker idag?
Jag startade min ehandel maj 2007. Vi var då först i Sverige med att erbjuda riktig ”öppen ehandel” med arbetskläder till företag och privatpersoner dvs en shop där vem som helst får handla, inte bara företag med avtal. I dag driver jag tre shoppar inom arbetskläder, Protecty Arbetskläder www.protecty.se , Proffsgarderoben www.proffsgarderoben.se och en dansk butik www.protecty.dk

2. Hur kom det sig att du startade med ehandel?
År 2005 gjorde jag en konkurs med min dåvarande verksamhet, en fysisk butik inom arbetskläder. I analysen efter konkurrsen insåg jag att branschen jag verkar i kommer genomgå stora strukturella förändringar de kommande 10 åren. De mindre lokala återförsäljarna kommer att slås ut av de stora aktörerna som pressar priserna (och lönsamheten i botten) och av leverantörernas snabba utveckling av sortimentet dvs som liten lokal åf kommer du inte att ha en chans att hänga med stora investeringar i varulager. Vid den här tiden började jag också få upp ögonen för ehandel efter att ha byggt en ”stängd ehandelslösning” åt en av våra större kunder dvs en intern shop där deras ca 50 lokala verksamheter spridda över hela Sverige enkelt kunde beställa från oss. Det var ett enkelt och smidigt sätt att göra affärer både för oss och för kunden. Efter att ha scannat den öppna marknaden insåg jag att här fanns en möjlighet, en möjlighet att sälja arbetskläder på nätet i en öppen ehandel, eftersom det då inte fanns någon som gjorde det då. Idag finns det en 4-5 seriösa butiker som gör det.

En annan viktig sak som triggade mig till att starta ehandel var målgruppsanalysen. Vid den här tiden fanns det öht nästan ingen öppen B2B ehandel inom något område utan det var på B2C sidan som det hände saker. I Sverige finns det ca 1000 återförsäljare av arbetskläder. 20 % av kunderna står för ca 80% av volymen och ofta är det knutet till den lokala orten. Alla åf jagar dessa kunder och volymer med följd att priserna och lönsamheten pressas i botten. Men ingen åf hade satsat på de 80% av kunderna som står för 20% av volymen dvs alla de tusentals de små företag och privatpersoner som behöver arbetskläder. De som prioriterar sortimentsbredd, service och snabb leverans före lägsta möjliga pris. Här fanns alltså ett tydligt hål på marknaden och ett bra sätt att nå detta hål borde vara via nätet. Resten är som man säger historia.

3. Hur mycket arbete krävs för att driva din verksamhet? Har arbetet ökat eller minskat de senaste året?
Mycket. Som i alla ägardrivna tillväxtföretag jobbar man mer än vad som egentligen är hälsosamt. Men ehandel är ingen räkmacka eller något självspelande piano som tyvärr många tycks tro. Det som att driva viket annat företag som helst. Hårt arbete, ekonomisk press och stora risker är vardagen jag delar med tusentals andra företagare i Sverige oavsett om de är ehandlare eller inte.

Jag jobbar nog nästan lika mycket idag som när jag startade min ehandel men ens arbetsuppgifter ändras ju i takt med att företaget växer. Idag packar jag inte lika mycket gods som tidigare, nu har jag personal som gör det, men jag ägnar desto mer tid och analys och utveckling av verksamheten.

4. Hur kom det sig att du startade med SEO för dina webbutiker? Hur har detta påverkat ditt resultat?
2007 när jag startade min ehandel insåg jag att om jag ska sälja på nätet så måste jag annonsera på nätet, inte i tidningar eller radio etc. På den tiden kunde jag inte (och inte många andra heller…) ett jota om webben (läs Google) och hur det fungerade. SEO konsulten var helt enkelt inte uppfunnen då 🙂 Genom min plattformsleverantör fick jag tips om en firma i Jönköping som kanske kunde hjälpa mig. Firman visade sig vara en ung entusiastisk självlärd entreprenör som egentligen jobbade med affiliatemarknadsföring. Han visade mig grunderna i hur en hemsida fungerar, hur google fungerar, lite om SEO, adwords mm. Resten fick jag helt enkelt lära mig själv genom att läsa hos på hos google och andra sajter.

Resultatet av vårt SEO arbete eg. svårt att bedöma. Företaget växer kraftigt och det är svårt att särskilja vad som ger vad. Jag kan dock konstatera att vi sedan år 2008 i princip har varit parkerade på tre första platserna på google på våra viktigaste sökord och det är klart att det har betytt mycket. Sen tror jag tyvärr inte att det kommer att hålla så länge till då tillverkarna har börjat intressera sig för sina egna hemsidor och med hjälp av stora budgeter och kunniga konsulter snabbt klättrar i rankingen.

5. Hur arbetar du med din SEO? Gör du det själv eller har du hjälp av någon extern aktör?
Alldeles för lite om jag ska vara ärlig. Och när jag tittar tillbaka så inser jag att jag borde ha gjort mycket mer från början för det tar tid att nå bra resultat. Mycket av grovjobbet gör jag själv dvs enklare analyser, skriver texter etc men när det gäller helheten så vill jag ha hjälp av de som kan. Annars riskerar man att jobba i blindo och att jobba med fel saker. Jag gör samma fel som många andra dvs att jag jobbar med fel saker. Först måste man fixa de grundläggande åtgärderna sen kan man börja med finslipningen. Som liten företagare med massor av arbetsuppgifter tenderar man att laga hålen i båten istället för att bygga en ny båt. Det fungerar, men det är inte optimalt.

6. Hur pass involverad är du i det dagliga SEO arbetet?
Det är mitt ansvar och min arbetsuppgift men som sagt jag lägger för lite tid på det. Drömmer om den dagen då jag kan anlita en extern part. Jag vet ju vad som behöver göras.

7. Vilka element optimerar ni i er webbutik?
Det vi borde jobba mer med är internlänkning, kategorinamn, kategoritexter och metabeskrivningar.

8. Hur har SEO för ehandel utvecklats de senaste åren?
SEO för ehandel har blivit oerhört mycket viktigare i takt med att konkurrensen på nätet ökar dvs att priset för den köpa trafiken (adwords) ökar. Med rätt optimering kan man skapa försäljning till lägre kostnad helt enkelt. Förr hyllade man även optimeringsarbetet som en viktig del för att nå long tail kunderna. Idag menar många att long tail söket är dött. Jag kan för lite om detta men min lekmannauppfattning är att rätt gjord SEO ger billig trafik till sajten.

9. Har du fokus på onpage eller offpage optimering när det gäller SEO?
Både och. Man måste jobba med båda sakerna. On page känns enklare att greppa på nåt sätt men inte lika kul som off page tycker jag. On page är mer struktur, en lista av åtgärder som man kan bocka av. Off page känns lite mer som att jobba med hjärtat. När det gäller off page (inlänkar) så arbetar vi med bloggare, vi driver en företagsblogg (även om det var 100 år sen jag skrev nåt på den…), jag driver en blogg om ehandel och entreprenörskap, www.nolingo.se och sen försöker jag vara aktiv ute i diskussionerna på andras bloggar.

Jag är dock ingen förespråkare för att köpa inlänkar från olika konsultfirmor som lovar guld och gröna skogar eller iaf topplaceringar på google. Dels är det dyrt och dels så kan det straffa sig ordentligt om man råkar välja fel partner. Förstår att det känns lockande för en del att ”köpa placeringar” särskilt när man är ny, kanske både hungrig och okunnig men som med mycket annat här i livet så finns det inga genvägar till bra resultat. Hårt, konsekvent arbete betalar sig bästa i längden. Om man trots allt vill betala för sin optimering så råder jag de som frågar att lägga lika mycket pengar på on page konsulter som off pagekonsulter så har man iaf skapat sig en plattform att stå på.

10. Vad är det tråkigaste med att arbeta med webbutiker?
Finns nog inget tråkigt. Det som är jobbigt är allt som man vet att man borde göra för att bi ännu bättre men som man inte hinner med eller som man inte har råd att göra. Eller jo, det som är tråkigt är alla j-a idioter som försöker bedra en genom att handla på stulna kort eller med falska uppgifter.

11. Vad är det roligaste med det?
Som i all annan försäljning så är det roligaste när man får prata med nöjda kunder, när man får bekräftelse på att det man gör uppskattas, att ens idé är rätt och att man en dag kanske kan tjäna pengar på den. Det ger en kick. Sen gillar jag också känslan av att få vara en del av en större omvälvande samhällsutveckling. Utvecklingen av internet och ehandel är en av största förändringarna av hur vi köper och säljer varor sen Marco Polo reste till Kina. Ehandel kommer att fullständigt förändra hur vi gör affärer, etablerade strukturer kommer att krossas, makt kommer att flyttas och gamla sanningar kommer att bli gamla på riktigt. Det vi ser idag är bara alldeles i början av en väldigt väldigt stor samhällsförändring som kommer. Och lilla jag får vara med och vara en liten del av det. Det tycker jag är spännande och lärorikt.

12. Arbetar du internationellt eller enbart med svenska marknaden? Om du arbetar internationellt också. Vad är det för skillnader?
Jag driver en dansk shop för arbetskläder, www.protecty.dk De största skillnaderna mot den svenska verksamheten ligger dels i sortiment men framför allt i betalningslösningar och kundservice. I Danmark måste man tex erbjuda betalning via Dankort för att nå framgång och för att kunna erbjuda dankort måste man ha ett dansk bolag. Det i sin tur innebär så klart en ökad administration. Danska kunder kan/vill heller inte betala mot faktura utan det är kort som gäller. Paypal är också betydligt större än direktbetalning i Danmark, iaf hos oss. Jag upplever också att danska kunder har också en mer räddhågsen inställning till ehandel dvs att man är mer rädd för att bli lurad än tex svenska och finska kunder viket gör att man i kommunikationen med det säljande företaget uppträder betydligt mer aggressivt om tex en vara är leveransförsenad. Det finns inga kunder som använder så många !!!! och STORA BOKSTÄVER i ett mail som danska kunder 🙂

13. Vad använder du för olika former av trafikdrivande strategier för att få besökare till dina sajter?
Adwords är så klart viktigt för att driva trafik. Sen jobbar vi med affiliatemarknadsföring via Adrecords nätverk. Utöver det så satsar vi på bloggare som vi erbjuder ersättning mot att de bloggar om oss, http://www.billigaarbetsklader.se/blogga-om-i-90.aspx

14. I vilken storleksordning ligger inkomsterna från din webbutiksverksamhet?
År 2007/2008 sålde vi för 2,3 Mkr, 2012/2013 säljer vi för ca 7,5 Mkr med målet att omsätta ca 10 Mkr 2013/2014

15. Vad har du för tips till andra personer som driver webbutiker? Vad gör de oftast för fel och vad skall de fokusera mer på?
Fokusera mer på handel och mindre på e-. Att driva ehandel är som att driva vilken annan handelsverksamhet som helst. E:et i ehandel talar bara om hur du distribuerar informationen om ditt erbjudande, inget annat. Acceptera att du är som vilken annan bodknodd som helst som måste sälja dina varor för att överleva. Tänk inte e-, tänk handel. Lyft blicken och se hela din marknad och fundera på hur du ska nå dem.

16. En nybörjare som skall starta igång sin egen webbutik. Hur skall han börja? Vad skall han tänka på?
Fokusera mindre på teknik och mer på idé och målgrupp. Skriv inte en affärsplan för den gäller ändå inte den dagen du startar, då gäller verkligheten, utan fokusera på att göra en bra ekonomisk analys så att du vet vad du ger dig in på. Halvera intäkten du tror på, dubbla kostnaderna du kan beräkna och trippla tiden det ska ta att nå målet du satt upp så är du ofta ganska nära sanningen. Jag har bloggat lite om det här: http://nolingo.se/nyborjarens-guide-till-battre-ehandel

17. Vad kan man göra för att säkra sin verksamhet inför framtiden?
Bygg en stabil ekonomisk plattform. Sitt inte i knät på en plattformsleverantör. Sitt inte fast utan utveckla din ide, helst före marknaden. Älska dina kunder.

18. Vilka branscher skall man satsa i och vilka nischer skall man undvika?
Kan inte direkt peka ut någon framtidsbransch. Det viktigaste tror jag blir att välja strategi. De stora företagen kommer att mosa dig om du inte har en tydlig nisch oavsett vad du säljer. Nisch och bygga varumärke i målgruppen är det som kommer att avgöra om du lyckas eller inte. ”Bring value”. Den generella shoppen med lite av varje kommer inte att lyfta eller överleva.

19. Avslutningsvis. Ge oss dina tre bästa tips för att skapa sig en inkomst med hjälp av en webbutik?
Work hard – Play hard – Stay hard!

Tack för intervjun Peter. Det var roligt att få lära känna dig lite närmare och veta mer om hur du startade – och tänker runt ehandel och sökmotoroptimering.

Vill du veta mer om Peter och hans företag, så kolla in hans Protecty.se.

Än en gång tack till dig Peter Höjman för att du var med och lät dig intervjuas av mig här på webbplatsen.

Petter Hedman

Är passionerat Intresserad av Sökmotoroptimering och marknadsföring på Internet. Brinner för webben och arbetar med att få webbplatser att synas på Internet. Tycker du om denna webbplats och tycker att den ger dig värdefull information, så länka gärna hit.

3 reflektioner på “Peter Höjman – Nolingo – om ehandel och sökoptimering

    • Petter Hedman säger:

      Hej Niklas!

      Ja, Peter har en bra syn på både ehandel och SEO.
      Han är nere på marken och vet hur mycket arbete det är att driva företag oavsett om det är online eller offline.

      Ehandel är ju ingen dans på rosor utan hårt jobb, som allt annat som har med affärer att göra.

      Tack för att du läser!

  1. Per Nilsson säger:

    Vafalls!

    ”Skriv inte en affärsplan” 🙂

    Kul intervju, alltid roligt att läsa om dig Peter.

    //Per

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *