Sökordsanalys – Hitta rätt sökord och sökordsfraser

Sokordsanalys

Hur väljer du rätt sökord för din sajt?

Sökordsanalysen är ett mycket viktigt arbete vad gäller din nya sajt, eller en gammal för den delen. Det är analysen av dina sökord och sökordsfraser, som sedan ligger till grund för de inlägg, den domän och de produkter du skall arbeta med. Beroende på vilken form av hemsida eller webbplats du skall skapa så ser analysen lite olika ut, men det finns absolut ett par steg du alltid bör ta när du söker efter dina viktigaste sökord och sökordsfraser.

Sökorden och sökordsfraserna du skall arbeta med bör ha en bra sökvolym samt vara relevanta till den hemsida eller webbplats du arbetar med. Denna artikel är inspirerad av Håkan Perssons sajt och specifikt hans fina artikel om sökordsanalys.

Lista sökordsanalys

Sokordsanalys

 

Skapa en lista på de sökord och sökfraser du tror är bäst för dig.

Det första du kan göra är att skapa en lista på sökord som du tror är de bästa för dig och din webbplats. Dessa sökord kommer att utgöra grunden för din Sökmotoroptimering och de skall vara relevanta och helst ha ett stort antal sökningar. Det är ingen självklarhet att det finns sådana sökord i din nisch, men vi hoppas att det skall finnas, så att du kan skapa rejält med trafik och besökare till din nya hemsida.

Jag arbetar just i skrivande stund med en sajt inom kryddnischen och du kan följa det öppna projektet via denna länken. Några av de självklara sökord för just den nischen torde vara tex:

kryddor
krydda
köpa kryddor online
indiska kryddor
ekologiska kryddor på nätet
köpa kryddor på nätet
billiga kryddor
fyra kryddor
asiatiska kryddor
kryddblandning
ekologiska kryddor online
handla kryddor på nätet
svenska kryddor
ekologiska kryddor
beställa kryddor

Alla olika kryddsorter kommer att hamna med på min lista över sökord. Jag har som tanke att även bygga inlägg vad gäller tex köpa örter, köpa kummin osv. Allt för att det skall handlas kryddor såklart.

Jag har börjat mitt arbete vad gäller den sajten och arbetar med de sökorden du ser här ovan. Självklart ett stort antal andra sökord och sökfraser också, men detta är några av alla som kom upp när jag tittade på svårighetsgrad, antalet sökningar och sökordsförslag för kryddnischen. Detta är inte alls de lättaste sökorden i nischen du ser här ovan, men det är en ”första lista” kan man säga.

sokord KWfinder

Bild: KWfinder.com

När du har din lista på de sökord som du tror är bra och relevanta för din webbplats, så börjar det spännande arbetet med att lista upp dessa och sedan se hur bra andra webbplatser i ditt segment rankar för sökorden samt hur de valt att arbeta med sina egna relevanta sökord. Detta detektivarbete tycker jag själv är vansinnigt roligt och har ägnat många timmar åt att kolla hur bra andra sajter rankar på sina söktermer samt hur de valt att skapa sina inlägg eller hela sajter runt ett eller ett par sökord.

Vilka sökord skall du satsa på först?

När du har skapat din lista med de sökord du vill synas för, så skall du absolut lista upp dessa vad gäller sökningar, svårighetsgrad samt vilken typ av sökord det gäller. Det finns ett par olika sorters sökord och sökordsfraser och du behöver lista allt rätt så att du sedan vet i vilken ordning du skall skapa din sajt.

Beroende på vilken nisch du arbetar med och vilka produkter du skall erbjuda, så ser ju sökordsarbetet lite olika ut. Detta är egentligen en hel vetenskap och det finns många olika åsikter och vägar att ta när man skall välja rätt sökord.

Jag har valt en relativt bred och hyfsat tuff väg med de sökorden jag har här ovan i listan för kryddorna och det är kanske inte dessa sökord jag skulle valt i första hand i annat fall. (Jag brukar välja enkla vägar många gånger och gå för de enklaste sökorden eller längre sökordsfraser, men inte denna gången). Jag skall gå för long tail ord också vad det lider.

Spana på dina konkurrenters sökord och sökordsfraser

När du skall sätta dina främsta sökord är det bra att veta vilka sökord de andra i din nisch arbetar med. Det finns flera sätt du kan se detta och jag brukar använda mig av ett flertal olika arbetsmetoder för att ta reda på konkurrenters sökfraser.

Det finns SEO verktyg du kan använda dig av för att se detta och Ahrefs.com är ett populärt verktyg du kan använda dig av. Numera kostar det pengar att använda detta verktyg, men det är absolut ett av de bästa sätten att kolla konkurrenters webbplatser vad gäller både länkar som pekar mot dem samt deras sökord och placeringar hos Google.se.

Borgebykryddgard sokordsanalys

Bild: Domainstats.io

En gratisvariant är svenska sajten Domainstats.io som är byggt av Jim Westergren. Det är inte lika vasst som Ahrefs, men du får absolut ut bra data mellan varven. Ahrefs hämtar upp sökorden som en sajt rankar för bättre än Domainstats.io. Här ovan ser du en screenshot från Domainstats.io med sökord som en kryddsajt rankar för.

Längre ner i artikeln tipsar jag om ett par olika sökordsverktyg du kan använda vid din sökordsanalys.

Använd actionsökord när du vill att folk skall handla

Man använder ju olika sökordsalternativ för olika sorters sajter. Just vad gäller min sajt om kryddor, som jag arbetar med kommer jag under resans gång att arbeta med så kallade actionsökord. Tex köpa kryddor, köpa kryddor online, handla kryddor. Detta kallas internationellt för buyer keywords.

Actionord har oftast färre sökningar per månad än om du använder ett vanligt sökord. Tex kryddor har ca 4400 sökningar per månad medans köpa kryddor har ca 100. Det är på detta sökordet väldigt stor skillnad vad gäller sökningar, men de som söker efter köpa kryddor är ju mer riktade att handla produkter än bara de som tittar och söker information om kryddor.

På just kryddor finns det säkert många som säker efter information runt kryddor och har inte alls tänkt att handla något. Jag rankar ju självklart gärna för kryddor, men actionord brukar vara bra just när du har webbplatser där du skall sälja produkter eller tjänster.

Olika typer av sökord

Det finns ett antal olika typer av sökord du kan använda dig av för att få så bra synlighet som möjligt för dig och din sajt. Många gånger kan man använda sig av alla sorter oavsett vilken typ av sajt du skall sätta till verket. Här ovan kallade jag det för actionord, det är lite förenklat. Här nedan ser du 7 olika sorters sökord, som du kan använda dig av för att få stor synlighet med din sajt.

Marknadsdefinierade sökord

Detta är sökord som definierar företag och din bransch. Dessa sökord är till för de som kan och känner till din nisch och bransch, men de definierar även ditt företag och till viss del din plats i nischen. Det är många gånger viktigt att synas för denna formen av sökord och en självklarhet att du skall blogga eller skapa annan form av inlägg med dessa sökord i fokus.

Kunddefinierande sökord

Detta är sökord som kunder och kundgrupper använder för att definiera sig själva. Dessa sökord är viktiga för de lär dig hur kunderna i din nisch relaterar till sig själva och andra i nischen. Detta är kraftfulla sökord och dessa vill du ranka för. Det kan ta lite tid att upptäcka dessa sökord, men när du gör det, så öppnar sig en ny fas med dig, besökaren och sajten. Med denna typen av sökord skapar du en relation med besökaren på ett helt nytt sätt.

Branschledare och duktiga företag

Definiera och lär känna vilka som är ledarna i din nisch och se till att du lär känna dessa. Nå ut till dem på olika sätt och skapa sedan blogginlägg, intervjuer m.m. där du kan inkludera deras sökord, namn i inläggen. Du kommer med en stark sajt ranka på många olika sökord, vad gäller företag och ledare i din nisch ifall du gör det på rätt sätt.

Detta skapar en bra bas för din egen sajt genom att du syns tillsammans med de som redan har gjort sig ett namn i nischen.

Konkurrerande företag

Tag reda på vilka sökord de satsar på eller skapa inlägg som kan ta positioner i deras SERP. Detta är ett bra sätt för att synas ihop med branschrelaterade företag i deras sökresultat. Det är inte alltid uppskattat, men det kan även gynna både din sajt och det konkurrerande företaget om det är en fin artikel. Hur som helst. Det är aldrig fel att synas i konkurrenters SERP vad gäller din egen synlighet.

Sokordsanalys SEO

Relaterade nischers sökord

Detta är bra för din synlighet och kan öppna upp för att skapa nya kunder i närliggande segment men även din synlighet på dessa termer kan skapa bra plattform för länkar in mot din sajt. Du skapar en bredare bas för dina nya kunder när du arbetar med relaterade segments sökord och kan korsbefrukta inläggen om man så säger för att skapa bredd på din sajt.

Produktrelaterade sökord

Detta är ju en självklarhet ifall du säljer produkter eller tjänster på din webbplats. Du vill ju självklart synas för alla dina produkter. Säljer du kända produkter tex inom datorvärlden, så kan du även se till att inte bara synas för bärbar dator, utan krydda med leverantörsnamnet, som tex Bärbar dator Apple, eller liknande. Artikelnummer, eller andra specs kan också vara intressanta när folk gör sökningar. Speciellt i IT branschen, där allt är specs.

Lokala sökord och sökfraser

Detta är en bra krydda och du kan verkligen få inläggen att ranka i topp med denna metoden. Jag brukar testa att skriva artiklar med sökordet + ort och det är oftast som jag rankar bra för dessa inlägg utan att bygga länkar in mot det. Numera ser de lokala sökresultaten lite annorlunda ut mot tidigare, men denna metod passar fortfarande mycket bra i många nischer.

Det kanske inte är så många sökningar per månad på denna form av lokala sökningar många gånger, men många bäckar små är verkligen en bra tanke i detta fallet. Många söker ju efter produkter att köpa lokalt, men hittar de en bra sajt på nätet så köper de den online ändå fast de till en början ville köpa den nere i butik på orten.

Sökfraser är viktiga att ranka för

Jag själv gillar att ranka för sökfraser och brukar bygga inläggen som svar på frågor numera. Jag har inte gjort det med denna sajten men med andra sajter i olika nischer. En sökfras för denna sajten skulle ju absolut vara ” – Vad är sökmotoroptimering?” Det är en bra sökfras att ranka för och det brukar inte vara jättesvårt att ta bra positioner på ”frågor och svar” sökfraser.

Sokfraser

Bild: Google.se

Jag tycker att det är enklare att ranka för längre sökfraser än singelord. Det säger sig själv egentligen. Det är ju fler ord i fraserna och skriver man längre fraser så blir det enklare ju fler ord du sätter i en fras. Det är inte hela sanningen men många fraser blir enklare ju fler ord du använder dig av. Alla nischer ser olika ut och har sina ord samt sanningar om hur enkelt det är att ranka sajter.

SEO verktyg jag själv använder

När du skall hitta rätt sökord för din sajt så finns det ett antal fina verktyg du kan använda dig av för att hitta bland bland alla sökfraser och ord som du kan och skall sikta på att ranka för. Jag har använt ett stort antal av dessa under åren och en del kommer och går, men det finns absolut några som sticker ut och som jag använder inför och under varje projekt faktiskt.

Du kan använda dig av ett rent sökordsverktyg men du kan även använda andra sorters verktyg för att spana runt på dina och andras sajter och vilka sökord de rankar för. Allt för att du skall hitta nya sökfraser, nya sökord och nya idéer på sökordsgrupper, som du sedan kan bygga inlägg och bloggposter runt. Du kommer hitta massa nyttig information du aldrig tänkt på tidigare om du samkör alla dessa program och använder dig av informationen du får fram.

Verktyg för bästa sökordsanalys

Ahrefs.com

Detta är ett av mina favoritverktyg för att kolla inlänkar, men deras seoverktygslåda har verkligen byggts ut och deras Keyword Explorer 2.0 är riktigt bra måste jag säga! Den ger massa information om vilka sökord som din egen samt andras sajter rankar för. Du ser sökningar per månad, sökord och placeringar på tex Google.se för varje sökord. Mata in sajten och få ut alla data på ett ställe. Mycket användbart på flera sätt. Dyrt men bra!

Sokordsanalys Ahrefs

Bild: Ahrefs.com

Ubersuggest.io

Med hjälp av detta verktyg får du ut många nya och bra sökord, som du kanske inte har tänkt på tidigare. Du ser i gratisvertyget inte några siffror på hur många sökningar som görs på varje ord, men du får helt klart många nya idéer om du använder dig av detta fina verktyg.

Sokordsanalys ubersuggest

Bild: Ubersuggest.io

Sökordsplaneraren hos Google

Detta var det självklara valet för mig tidigare, men jag öppnar sällan detta verktyget numera. Det är för trubbigt kan jag tycka och Google snålar in på informationen så länge du inte använder dig av en Adwords kampanj och jag kan många gånger bli sur på Googles ovilja att visa upp riktiga siffror, så jag använder hellre de andra verktygen i första hand och Google som ett alternativ till de andra verktygen. Detta var absolut inte fallet när jag började arbeta med SEO.

KWfinder.com

Ett bra verktyg där du kan göra 3 sökningar per 24 timmars period. det finns självklart även en betalvariant som du kan utnyttja betydligt mer och kan då göra 100 sökningar per 24 timmars period och ett unlimited konto om jag inte minns fel. Jag använder detta verktyg många gånger för man ser direkt hur starka de andra sajterna i nischen är samt hur pass svårt det är att ranka för ett specifikt sökord. Jag gillar det!

Keywordtool.io

Här söker du och finner sökorden i en bra lista. Det kostar direkt pengar och jag har faktiskt inte använt detta verktyg på länge nu själv. Vet andra som kör det och är klart nöjda med det. Sökningarna kommer upp direkt och du ser antalet sökningar per månad.

Long Tail Pro

Jag körde detta verktyget tidigare och jag gillar det skarpt. De hade ingen webbaserad variant då som man körde direkt i webbläsaren, utan man var tvungen att ladda hem en mjukvara till datorn. NU har det en webbläsar variant och den verkar helt ok. Jag använder inte verktyget mer, men det är ett riktigt bra verktyg tyckte jag tidigare. Klart användbart. Finns free trail version för 7 dagar.

Semrush.com

Jag kan tycka att detta verktyg är lite trubbigt, speciellt för svenska marknaden, men det går absolut att använda det för att få en bild av vilka sökord som konkurrenter rankar för. Du ser även vilka som är dina konkurrenter enkelt. De har bättrat på sitt verktyg den senaste tiden och jag ser i skrivande stund att man faktiskt ser lite mer data än tidigare. Du kan se mer numera helt klart. Nu ser du tydligt vilka sökord som konkurrenter rankar för och kan sedan kopiera dessa och bygga egna blogginlägg för din nisch. Du ser även antalet sökningar per månad på varje ord.

Google Trends

Detta verktyg är bra att använda sig av när du vill jämföra sökord mellan varandra och se hur trenden ser ut för dem. Du får även ut information om relaterade sökord i samma nischer eller närliggande nischer samt trender för dessa. Vissa ord ökar ju vad gäller sökningar vissa perioder, sommartid eller vintertid eller andra säsonger.

Du ser även enkelt om ett ord håller på att dö ut och ersätts med ett annat ord. Det sker hela tiden skiften i sökresultaten vad gäller vilka ord som är heta och vilka som du inte bör satsa på direkt. Google trends är ett bra verktyg på flera sätt. Använd det.

Detta var mitt inlägg om sökordsanalys. Det är ett av de viktigaste stegen för att få bra synlighet på Internet och specifikt i de olika sökmotorerna, så som Google.se. Hoppas att du fått lite kött på benen och kan gå vidare i din analys om vilka sökord som är bäst för dig!

Sökordsanalys – Hitta rätt sökord och sökordsfraser

Petter Hedman

Är passionerat Intresserad av Sökmotoroptimering och marknadsföring på Internet. Brinner för webben och arbetar med att få webbplatser att synas på Internet. Tycker du om denna webbplats och tycker att den ger dig värdefull information, så länka gärna hit.

En reflektion på “Sökordsanalys – Hitta rätt sökord och sökordsfraser

  1. Pingback: Skäl till att många affiliates misslyckas | Sökmotoroptimering 24

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *