Här möter du Pierre Klasson i en intervju om sökmotoroptimering.
Pierre Klasson driver företaget Webbdo som specialiserar sig på resultatbaserad sökmotoroptimering till kunder. Förutom detta erbjuds ett konkurrenskraftigt webbhotell som allt fler fått upp ögonen för. Fokus ligger på prestanda, tillgänglighet och personlig support. Företaget bygger även upp hemsidor till andra företag. Efter produktionen utvärderas konverteringen, samt görs ändringar så att kunden i slutändan ska få avkastning på sin investering av hemsida. Förutom detta driver Pierre flera andra projekt, det mesta relaterat till Internetverksamhet. Här ser du vad Pierre arbetar med hos Webbdo.se.
Nu rockar vi igång med frågorna!
1. Hur startade ditt intresse för sökmotoroptimering?
Jag byggde min första webbplats 2004. Något år senare började jag fundera på hur jag kunde få in mer besökare till denna domänen. En Googling ledde mig till en enklare presentation om sökmotoroptimering som beskrev hur man skulle göra för att ta positioner. Då behövde man endast ha en ”ok” rubrik, ”ok” innehåll och ”ok” struktur. Sen klarade man sig rätt bra utan länkar. Sen dess har mitt intresse växt för varje dag som går!
2. Hur ser din bakgrund ut? Tekniskt intresse?
Jag har alltid gillat datorer. Det ena ledde till det andra helt enkelt. Jag är till mestadels självlärd då jag alltid har haft ett brinnande intresse för teknik. Den vägen ledde mig vidare till webbutveckling. Jag vågade testa mig fram, beställde hem böcker för att utbilda mig. Läste lite, utförde ”testet” för att få fram resultatet jag nyss läst om etc. Och gick vidare till mer avancerad kodning. Jag gillar även att mixtra med datorer. Av någon anledning nöjer jag mig bara med den bästa hårdvaran. Det byts delar rätt ofta 🙂
3. Vad har du för motto?
Jobba idag, få betalt i morgon.
4 Vad är du mest känd för?
Känd? Nja, jag håller mig mest i bakgrunden. Även om jag har flera lyckade projekt i bagaget som flera kollegor inom branschen vet om så skryter jag inte om detta. Det räcker gott och väl för mig 🙂
5. Hur gör du för att hålla dig up to date med seo och Google?
Jag är en person som gärna vill testa mig fram själv, har flera testprojekt igång just nu. Fokus ligger på struktur, innehåll och länkar. Av testerna får jag fram den informationen jag behöver. Dock tar ett test allt från 3 veckor till flera månader. Det längsta har varit igång i över 1,5 år med dokumenterad data likt de andra projekten. Annars följer jag de främsta nätverken/bloggar där det talas om SEO. Men de flesta sakerna som nämns, som inte är ”basic” tar jag inte som fakta. Samtalar även väldigt mycket med en kollega om ämnet som också utför tester. Vi utbyter information ganska ofta. Är det någon jag litar på och som jag kan ta som ren fakta så är det han.
Google använder sig av avancerad algoritm som ständigt ändras. Vi sökmotoroptimerare vet vad som krävs för att ta positioner, men vi är långt ifrån att veta exakt vad Google vill ha. Google´s kunder är sökarna. Likt vilket annat företag som helst vill man ha nöjda kunder, även Google.
6. Vad har du för dagliga arbetsuppgifter?
Jag sitter mestadels framför burken. Support för webbhotell, beställningar, kundprojekt och en del samtal via telefon för konsultation. Även vidareutveckling av egna webbplatser är i fokus. Någon dag i månaden befinner jag mig även nere i Malmö på en annan webbyrå som har fokus på sökmotoroptimering till kunder. Jag åtar mig deras större projekt som de inte har kunskapen inom för att lyckas ta positioner samt konsultation. De säljer resultatbaserad sökmotoroptimering, likt mitt företag där kunden endast betalar för uppnått resultat.
7. Tips till nybörjare inom SEO. Vad skall de fokusera på i början?
Grundstommen är att fokusera helt och hållet på din webbplats. Bry dig inte om att skaffa länkar från externa källor. Det kommer med tiden. Jäkta inte, låt ditt projekt ta tid. Försök inte att ta genvägar för att uppnå ditt mål snabbare. Och vad du än gör, sluta inte att fokusera på din webbplats med tiden. Jag har själv erfarenhet av att man låter sina projekt rinna ut i sanden tack vara att intresset har svalnat. Om detta händer dig, är det ögonblicket som skiljer dig från vinnarna inom sökmotoroptimering.
Något som inte nämns allt för ofta när man talar om SEO är strukturen på en webbplats. Av erfarenhet är detta väldigt viktigt! Små ändringar kan göra underverk. Se därför till att göra det bra och hela tiden testa nya saker. Slutord, dokumentera allt!
8. Vilket är ditt favorit seoverktyg och varför?
Jag dokumenterar väldigt mycket själv. Har flera verktyg som jag tar informationen ifrån. Det jag använder mest är helt klart Google Analytics, både själv och till kunder. För mig handlar sökmotoroptimering mycket mer än att ta positioner. När man väl har flera bra placeringar så ska man även se till att besökarna som kommer in konverteras till kunder (kundpsykologi och konverteringsoptimering). Annars är det i min mening inte värt att lägga ner tiden det tar att sökmotoroptimera.
9. Om du fick skapa ett eget seoverktyg. Vad skulle det göra för dig?
De som redan idag finns, räcker gott och väl. Men en kombination av Rank Tracker, Analytics och Majestic SEO skulle vara en höjdare!
10. Har du någon förebild inom sökmotoroptimering?
Följer en del inom den svenska branschen för SEO. Men annars får jag nämna Rand Fishkin som är väldigt insatt i ämnet.
11. Vad har du för personliga mål 2013?
Det var väldigt längesen jag besökte gymmet (7-8 månader sen). Så det ska jag absolut påbörja igen då jag vet att man får mycket mer energi till att göra annat. Annars har jag ett projekt jag länge gått och tänkt på som möjligen växer upp i vår. Men det får tiden som blir över avgöra.
12. Hur tror du framtiden ser ut för SEO? Hur tror du att Google kommer utvecklas den närmaste tiden?
”Gamla Google” som jag brukar kalla det va innan April 2012 (Penguin föddes). Då krävdes det inte lika mycket tid till att sökmotoroptimera som det gör idag. Och jag tror (vet) att vi kommer att se fler betydande uppdateringar som den i framtiden. Enligt mig är Penguin uppdateringen det bästa som hänt sökmotorns algoritm sen jag startade med SEO. Den gör det svårare att ”fuska” sig till resultat snabbt. Google börjar även mer och mer gå in på sociala signaler där det inte krävs en länk för att få högre positioner. Mer av det kommer. Därför ska man alltid bygga upp en webbplats som riktar sig till besökarna, inte till sökmotorn.
13. Vad gör du på fritiden?
Då företaget och min hobby går ihop i ett, läggs det väldigt många timmar där. Men sen har jag även en underbar sambo och två små hundar som prioriteras mer. Och snart kommer jag även återuppta min träning igen. Så får boka in några timmar i schemat där också 🙂
5 snabba frågor:
Google eller Bing?
Svar: Google, trodde du något annat? 😉
Mac eller PC?
Svar: PC
Vilket sökord vill du toppa på Google.com?
Svar: Google
Använder du någon annan mer obskyr sökmotor förutom Google?
Svar: Då och då tittar jag in på Bing, men de har en del kvar.
Har du fokus Onpage eller Offpage?
Svar: Onpage, men både prioriteras.
Tack för intervjun Pierre. Det var roligt att få lära känna dig lite närmare och veta mer om hur du startade – och tänker runt sökmotoroptimering.
Vill du veta mer om Pierre eller anlita honom, så kolla in hans webbplats Webbdo.se.
Än en gång tack till dig Pierre Klasson för att du var med och lät dig intervjuas av mig här på webbplatsen.