Intervju med Per Eriksson om SEO

Idag möter vi Per Eriksson i en intervju om sökmotoroptimering.

Per Eriksson är en (enligt sig själv) bitter Västgöte, nu bosatt i huvudstaden efter drygt sex år i Kalmar. Per har sysslat med SEO sedan 2009 och är idag Head of SEO på MediaAnalys. Han twittrar en hel del och har alltid bra saker att säga vad gäller sökmotoroptimering. Du kan själv konversera med Per via hans Twitterprofil.

Nu sätter vi igång med frågorna! 

1. Hur startade ditt intresse för sökmotoroptimering?
Det började med att jag skrev en c-uppsats (http://www.uppsatser.se/uppsats/ee1455a85b/) om SEO på Google tillsammans med Carl Joel Määttä (https://plus.google.com/101425359276061439179/about).

2. Hur ser din bakgrund ut? Tekniskt intresse?
Gått den hårda vägen från att bygga frames-sidor för Netscape navigator med häftig text från cooltext.com till att plugga Webbprogrammering 3 år på Linnéuniversitetet i Kalmar och lärt mig tolka maskin- och binärkod.

3. Vad har du för motto?
Gräset är alltid grönare på andra sidan

4 Vad är du mest känd för?
Kunde häva öl riktigt snabbt en gång i tiden. Men man kan ju inte leva på gamla meriter tyvärr.

5. Hur gör du för att hålla dig up to date med seo och Google?
Läser en del på Twitter och via inbound.org, men ärligt så gäller ”Learn by doing”. Testa, testa, testa. Många lyssnar för mycket på andra. Så fort en auktoritär
person säger ”gör si” så blir det en hype och folk litar på det.

6. Vad har du för dagliga arbetsuppgifter?
Försöka ta sig till kontoret med SL. Skämt och sido, förutom mina ansvarsområden på MediaAnalys är det primärt att hjälpa våra största kunder med deras SEO- och marknadsföringsstrategier. Det blick dock mycket annat skoj också som systemutveckling, förläsningar, artikelskrivande och resor båda inrikes och utrikes.

7. Tips till nybörjare inom SEO. Vad skall de fokusera på i början?
Att lära sig se helheten i SEO och att det inte bara består av tekniska bitar, on-page och länkar.

8. Vilket är ditt favorit seoverktyg och varför?
Inget verktyg, men pluginet Web Developer klarar jag mig inte utan för att kunna se hur en sida fungerar utan Javascript, Cookies och för att enkelt se nödvändig information om en webbsida.

9. Om du fick skapa ett eget seoverktyg. Vad skulle det göra för dig?
Jämföra en XML-sitemap med Googles indexerade sidor för sajten för att enkelt identifiera URLer som Google ej indexerat.

10. Har du någon förebild inom sökmotoroptimering?
Inte någon person, men hela Distilled London är en förebild. Dom är oerhört smarta och vänliga.

11. Vad har du för personliga mål 2013?
Att komma i tid till kontoret med SL. Skämt och sidor, att rick rolla Matt Cutts.

12. Hur tror du framtiden ser ut för SEO? Hur tror du att Google kommer utvecklas den närmaste tiden?
APIer och artificial intelligence kommer bli stort. Sökmotorer kommer kunna tolka information genom tekniker som idag är användarvänliga men som sökmotorerna har problem med.

13. Vad gör du på fritiden?
Det som faller mig in.

5 snabba frågor:

Google eller Bing?
Svar: Google

Mac eller PC?
Svar: Mac

Vilket sökord vill du toppa på Google.com?
Svar: Rick roll

Använder du någon annan mer obskyr sökmotor förutom Google?
Svar: Blekko, Youtube

Har du fokus Onpage eller Offpage?
Svar: Dom är beroende av varandra

Tack för intervjun Per. Det var roligt att få lära känna dig lite närmare och veta mer om hur du startade – och tänker runt sökmotoroptimering.

Vill du veta mer om Per, så prata gärna med honom på Twitter.

Än en gång tack till dig Per Eriksson för att du var med och lät dig intervjuas av mig här på webbplatsen.

Petter Hedman

Är passionerat Intresserad av Sökmotoroptimering och marknadsföring på Internet. Brinner för webben och arbetar med att få webbplatser att synas på Internet. Tycker du om denna webbplats och tycker att den ger dig värdefull information, så länka gärna hit.

2 reflektioner på “Intervju med Per Eriksson om SEO

  1. Martin säger:

    Intressant med ytterligare en SEOare som kikar på Blekko. Det finns en hel del intressanta möjligheter till bättre sök än det Google erbjuder. Content-rich sök är framtiden, inte minst när det gäller sök i surfplattor. Izik.com är väl den bästa tjänsten idag. Vad betyder det för oss SEOare kan man fråga sig =)

    • Petter Hedman säger:

      Hej Martin!

      Det är ju bra att det kommer uppstickare som kanske kan ta marknadsandelar av Google, då ju de har alldeles för stor del av söket enligt mig.
      Konkurrens är ju som bekant något bra för oss konsumenter.
      Vi får se vad det kan leda till och försöka att ligga i framkant vad gäller SEO i de olika sökmotorerna.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *