Idag möter vi Jonas Lindblom i en intervju om SEO och ehandel.
Jonas Lindblom är en av delägarna, via sitt familjeföretag, i Patroner.se och fördelar sin tid mellan Patroner och Evenemang.se (delägare) och nu även SiteDirect och ett nytt projekt inom Sitedirect-koncernen. Jonas har arbetat med Internetmarknadsföring i över 10 år, både in-house och som konsult. Här kommer du till Jonas webbplats Patroner.se.
Nu kör vi igång med frågorna!
När startade du din ehandel? Driver du flera webbutiker idag?
Patroner.se lanserades på internet redan 1996 och har framgångsrikt drivits av Ola Gustavsson, @PatronerOla, de senaste åren. Jag kom in hösten 2011 som delägare och fokus var då att byta plattform och få fart på SEO och SEM i bolaget. Jag driver ingen annan e-handel men är med och jobbar med strategin för Evenemang.se, främst SEO och SEM och är nu även inblandad i SiteDirect som utvecklar e-handelslösningar för medelstora företag.
2. Hur kom det sig att du startade med ehandel?
Intresset för e-handel började någon gång kring 1998 då jag läste en praktisk kurs om informationssystem och sen läste C och D i företagsekonomi med fokus på elektroniska affärer under 99-2000. Därefter började jag arbeta på ett konsultföretag som sålde e-handelslösningar.
Vi var även delägare av ett nischat isoleringsföretag som var en liten spelare på en global marknad. Det var då mitt intresse för SEO väcktes. Hur skulle vi nå ut till möjliga kunder och partners med vår produkt? Känslan när vi toppade på ordet ”spray insulation” i Google.com globalt blev som ett gift och därefter har jag jobbat med SEO, ibland på heltid och ibland på deltid.
3. Hur mycket arbete krävs för att driva din verksamhet? Har arbetet ökat eller minskat de senaste året?
Vi är idag fyra heltidsanställda. Arbetet är väl ganska konstant även om det har flyttats mer från hantering till marknadsföring och utveckling av sajten under senare år.
4. Hur kom det sig att du startade med SEO för dina webbutiker? Hur har detta påverkat ditt resultat?
Patroner.se låg mycket efter på detta område och det var en av anledningarna till att jag gick in som delägare. Företaget var välskött, har ett starkt varumärke, både online och offline, men genom att de låg på en föråldrad plattform (bl a en framelösning) och inte aktivt jobbat med SEO och SEM så såg jag många lågt hängande äpplen att plocka
5. Hur arbetar du med din SEO? Gör du det själv eller har du hjälp av någon extern aktör?
Vi gör mycket själva in-house, både för onpage och offpage och sen tar vi in spetskompetens inom olika områden.
6. Hur pass involverad är du i det dagliga SEO arbetet?
Arbetar dagligen med SEO:n.
7. Vilka element optimerar ni i er webbutik?
Vi arbetar kontinuerligt med att optimera och anpassa vår butik så vi jobbar med alla element. Vi har haft en del problem med bl.a. hastigheten och hur vi kan strukturera vår information beroende på att vi tar in innehåll från leverantör via webbservice men detta ska arbetas bort under våren.
8. Hur har SEO för ehandel utvecklats de senaste åren?
Idag jobbar alla ehandelsföretag mer eller mindre med SEO vilket medför att det blir allt svårare att ta topplaceringar på stora mängder av nyckelord. Även att så många arbetar aktivt arbetar med SEM och är duktiga på det påverkar arbetet med SEO då synligheten för det organiska resultatet minskar. Allt fler kedjor har vaknat till liv och med starka sajter och stora budgetar kan de ranka bra även om de gör dålig SEO.
9. Har du fokus på onpage eller offpage optimering när det gäller SEO?
Båda, det är kombinationen som avgör. I ett så hårt segment som skrivartillbehör är offpage helt avgörande.
10. Vad är det tråkigaste med att arbeta med webbutiker?
Finns egentligen inget tråkigt. Trötta leverantörer kanske
11. Vad är det roligaste med det?
Att man direkt kan se när en kampanj är lyckad eller misslyckad, jag blir ibland helt beroende av GA i realtid. Även att det är så kort avstånd mellan insats och mätbart resultat, exempelvis om man når högt på ett hög-konverterbart ord så ser man det direkt på nedersta raden.
12. Arbetar du internationellt eller enbart med svenska marknaden? Om du arbetar internationellt också. Vad är det för skillnader?
Idag arbetar vi på Patroner.se endast nationellt men är på gång att lansera i Norden
13. Vad använder du för olika former av trafikdrivande strategier för att få besökare till dina sajter?
Vår allra största källa till trafik är idag Adwords, därefter organisk trafik. Vi har arbetat länge med direktmarknadsföring som till exempel Sverigehäftet och Uppslaget. Vi kör en del annonsering i lokalpress och jobbar en del med affiliatemarknadsföring.
14. I vilken storleksordning ligger inkomsterna från din webbutiksverksamhet?
Patroner.se omsätter runt 1 miljon per månad eller så.
15. Vad har du för tips till andra personer som driver webbutiker? Vad gör de oftast för fel och vad skall de fokusera mer på?
Välj en plattform som skalar så ni kan växa snabbt och inte behöver byta mitt i en expansionsfas. Tänk större än Sverige redan från början. Se helheten och mät så mycket ni kan. Jobba med konverteringshöjande åtgärder hela tiden, speciellt om trafiken är dyrköpt. Jobba kreativt med länkar, särskilt om det är ”tråkiga” produkter. Skriv så mycket unika texter som ni orkar (vet att det är ett tungt jobb som oftast hamnar lång ner på prio-listan)
16. En nybörjare som skall starta igång sin egen webbutik. Hur skall han börja? Vad skall han tänka på?
Satsa på något som innebär återkommande köp. Kör igång med en enkel lösning med låga kostnader, men som är SEO-anpassad. Börja tidigt med länkarbetet, Gå inte in och prisdumpa marknaden, det tjänar varken ni eller kollegorna i branschen på lång sikt. Ha en rejäl marknadsföringsbudget, lär er så mycket om SEO och SEM som ni kan men räkna med att ni kommer behöva ta in spetskompetens. Det som många glömmer är att satsa på logistiken från början. Tänk på den i plattformsbygget, affärssystemet, rätt lokal, rätt läge, i allt! Det är ofta där problemen kommer annars om försäljningen tar fart och det vill man ju att den ska.
17. Vad kan man göra för att säkra sin verksamhet inför framtiden?
Den dagen man känner sig säker så är det redan kört 🙂 Satsa på bra kundservice, snabba leveranser och se till att ni kan matcha priserna hyfsat om det kommer in någon stor drake inom er nisch.
18. Vilka branscher skall man satsa i och vilka nischer skall man undvika?
Undvik vår bransch, den är ett rött hav idag med stenhård konkurrens. Skämt åsido, så finns det inte många nischer kvar, de flesta börjar bli mogna och i år tror jag många ehandlare antingen kommer bli uppköpta eller helt enkelt kommer lägga av. Undvik definitivt it-produkter, böcker och barnkläder eftersom de är sönderkonkurrerade på lite olika vis. Nischer som passar sig bra att handla produkter eller tjänster med telefonen eller på platta tror jag på speciellt de som går att koppla till multikanalskampanjer där kunden kan köpa något när han ser det på stan eller tv:n.
19. Avslutningsvis. Ge oss dina tre bästa tips för att skapa sig en inkomst med hjälp av en webbutik?
Ser inte e-handelssatsningen som ett hobbyprojekt (den tiden är förbi), gå all-in om du ska satsa. Bli en expert inom ditt område, blogga, twittra etc. (kan ge bra sidoinkomster inom föreläsningar etc.) Jobba holistiskt från att få in besökare till sidan, få dem att lägga produkter i kassan, genomföra köp, snabba leveranser, uppföljning och återköp.
Tack för intervjun Jonas. Det var roligt att få lära känna dig lite närmare och veta mer om hur du startade – och tänker runt sökmotoroptimering och ehandel.
Vill du veta mer om Jonas arbetar med, så besök hans webbplats Patroner.se.
Än en gång tack till dig Jonas Lindblom för att du var med och lät dig intervjuas av mig här på webbplatsen.