Emma Karlsson – Missdilemma – om sökmotoroptimering

Idag träffar vi Emma Karlsson om SEO.

Emma jobbar på Pineberry som SEO-konsult. Hon har arbetat som internationell DJ i 12-13 år men mindre på senare tid. Hon har sidoprojektet swedishtechno.com och nyligen även hoppat in i thecoraltriangle.com. Utsett till en av ”årets uppstickare” av tidningen Shortcut 2011. Här ser du ett av hennes projekt swedishtechno.com.

Nu rockar vi loss med frågorna!

1. Hur startade ditt intresse för sökmotoroptimering?
Jag har alltid haft ett intresse för hur man syns online eftersom det var så jag fick mina gig de första åren som DJ, sedan fick jag ett jobb på reco.se som deras första säljare. Där såg jag direkt nyttan av att kunna hantera sökresultat.

Därefter började jag testa själv och byggde min sajt swedishtechno.com men fick lägga ner webbdelen och fokusera på Facebook och event i stället, så den ser verkligen ut som skomakarns barn för tillfället. Lyckades ändå bli nordens största elektroniska musiknätverk på ett år. Det var kul! Efter den arbetade jag på Visma Severa som produkspecialist där de släppte på mig på PPC i brist på leads. Jag ökade antal leads med över 300% på ett år och det gav mig givetvis blodad tand även inom sökordsannonsering.

2. Hur ser din bakgrund ut? Tekniskt intresse?
Jag har ingen formell utbildning utan lärde mig tidigt att ta mig fram på egen hand, även där driven av mitt musikintresse. Det visade sig vara en bra egenskap även inom SEO, sökmotoroptimering och SEM eftersom kunskapen måste förtjänas genom att hålla sig framme, vara konstant nyfiken och testa tills man lyckas.

Jag har sedan mitt första IT-jobb fått epitetet ”en pojknörd fångad i en kvinnokropp” då jag alltid varit intresserad av datorer och teknik och älskar Excel. Jag kämpar fortfarande med att få mitt hem att inte se ut som en tonårspojkes – med datorer, mixerbord, skivspelare, feta högtalare (Genelec 8040) och annat skoj, men det är svårt.

3. Vad har du för motto?
Producera istället för konsumera.

4 Vad är du mest känd för?
Att @Alfamagnus re-tweetar mina blogginlägg och att jag lärt Lennart Modig mixa i nyhetsmorgon!

5. Hur gör du för att hålla dig up to date med seo och Google?
Jag har ju fördelen att få jobba med väldigt kompetenta kollegor och i väldigt många kundprojekt så det kommer automatiskt varje gång man behöver lösa ett problem eller prestera bättre. Har min Flipboard med valda RSSer som jag brukar inleda morgonen med.

6. Vad har du för dagliga arbetsuppgifter?
Givetvis att se till att mina kunder på Pineberry rankar så högt som möjligt och att deras PPC-konton levererar maximalt.

7. Tips till nybörjare inom SEO. Vad skall de fokusera på i början?
Skulle säga att det beror på om de vill arbeta med SEO åt andra eller om det är in-house. Det är skillnad på att vara en bra konsult och en bra beställare. Men att förstå grunderna i bra On Page först och främst, och då syftar jag på bra innehåll även för en besökare. Det spelar ingen roll hur bra man rankar om ens sidor inte konverterar. Vill du arbeta med SEO handlar det mycket om att läsa allt du kommer över, testa själv och framförallt jobba med nätverk och bygga sina kontakter. Ett bra nätverk av kompetenta människor är ovärderligt i en bransch som förändras så snabbt.

8. Vilket är ditt favorit seoverktyg och varför?
ahrefs är fina grejer. De har väldigt bra bulk-verktyg när man behöver kunna göra en snabb analys. Bara det faktum att man kan se vilka länkar som är do/no-follow eller hur ankartextfördelningen ser ut även på fraser. Sedan blir det så klart mycket Adwords Editor och Analytics, men det är inte riktigt ”SEO-verktyg”.

9. Om du fick skapa ett eget seo-verktyg. Vad skulle det göra för dig?
Det skulle vara en liten ond grävling som bet alla i näsan som pratar svarta och vita hattar. Så mycket mindre strunt på forum och i bloggar då, och mindre förvirrade kunder. Alla strategier har fördelar och nackdelar som dessutom ändras konstant – det är dem man ska fokusera på.

10. Har du någon förebild inom sökmotoroptimering?
Jag har alltid varit dålig på att ha specifika förebilder, utan uppskattar oftare ett bra inlägg eller en bra blogg. Med då jag i stort sett blivit upplärd här på Pineberry så är Magnus Bråth, Aaron Axelsson och vår VD Michael Wahlgren stora inspirationskällor. De levererar inte bara bra resultat, med behållet kundfokus, utan kan göra det i stor skala.

11. Vad har du för personliga mål 2013?
Att lyckas fokusera alla mina mål och drömmar till realistiska nivåer, både när det gäller musik, PPC/ SEO och rädda världen.

12. Hur tror du framtiden ser ut för SEO? Hur tror du att Google kommer utvecklas
den närmaste tiden?
Största satsningen är helt klart på mobila enheter, alla trender pekar åt det hållet och vi som vill tjäna pengar på sökresultat måste hållas oss framme. Inte bara att synas i mobila sökresultat utan även kunna konvertera mobil trafik när konkurrensen hårdnar och besökarna dyrare. Jag tror vi kommer se än ännu större skillnad mellan organiskt och PPC då vi ser hur Google expanderar Adwords mer och mer t.ex. annonser med bild och pris direkt i SERPen, vilket kommer konkurrera med t.ex. prisjämförelsesiter och affiliates.

13. Vad gör du på fritiden?
Spelar skivor, tränar, bygger på lite egna projekt både inom SEO och musiken.

5 snabba frågor:

Google eller Bing?

Svar: Google

Mac eller PC?
Svar: Mac

Vilket sökord vill du toppa på Google.com?
Svar: Techno skulle vara kul

Använder du någon annan mer obskyr sökmotor förutom Google?
Svar: Red Star där ”Emma” alltid är lite större, lite fetare än alla andra ord. Den enda sökmotor som är tillåten hemma hos mig.

Har du fokus Onpage eller Offpage?
Svar: 50/50

Tack för intervjun Emma. Det var roligt att få lära känna dig lite närmare och veta mer om hur du startade – och tänker runt sökmotoroptimering.

Vill du se mer av Emmas arbete på webben, så kolla in hennes projekt Swedishtechno.com.

Än en gång tack till dig Emma Karlsson för att du var med och lät dig intervjuas av mig här på webbplatsen.

Petter Hedman

Är passionerat Intresserad av Sökmotoroptimering och marknadsföring på Internet. Brinner för webben och arbetar med att få webbplatser att synas på Internet. Tycker du om denna webbplats och tycker att den ger dig värdefull information, så länka gärna hit.

6 reflektioner på “Emma Karlsson – Missdilemma – om sökmotoroptimering

  1. Dani säger:

    Hej Petter. Har läst några av dina intervjuer förut men nog aldrig kommenterat tidigare. Jättebra jobbat med intervjuerna och väldigt intressant att läsa. Kul att du intervjuat några seo-tjejer också, vi är ju inte så många i branschen.

    • Petter Hedman säger:

      Hej!
      Kul att du gillar sajten!
      Jag tycker också att det är jättekul att det är kvinnor med här.

      Det kommer mera…:)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *