Intervju om sökmotoroptimering med Kristoffer Wedholm

Idag Intervjuas Kristoffer Wedholm om sökmotoroptimering.

Kristoffer är 31 år från Linköping. Han har bott där  hela sitt liv och trivs riktigt bra. Kristoffer är aktiv på webben och är en kändis inne på forumet wn.se. Vill du lära dig mer om sökmotoroptimering, affiliatemarknadsföring och hur man tjänar pengar på nätet så kika in hans välbesökta blogg  wedholm.net.

Sökmotoroptimering var från början ett intresse som har vuxit till en heltidssysselsättning för Kristoffer. Utöver heltidsarbete driver han ett ganska stort antal sajter där han tjänar pengar på affiliate och Google AdSense. I hans domänportfölj finns i dagsläget 159 domännamn under olika toppdomäner.

1. Hur startade ditt intresse för sökmotoroptimering?
Jag började intressera mig för sökmotoroptimering 2007. Då hade jag drivit humorsajten wasabi.nu sedan 2003 och ännu tidigare skapade jag hemsidor på gratistjänster som GeoCities. Under perioden 2003-2007 jobbade jag inte alls med SEO, utan drev trafik genom länk- och bannerbyten. Wasabi.nu fick endast 15 % av sina 25 000 månatliga besökare från sökmotorer. Det var först när jag startade en reseguide om Hamburg (www.reeperbahn.se) som jag började med sökmotoroptimering. Jag kommer inte ihåg hur jag kom in på just det men jag tror det berodde på att jag fick många länkbytesförfrågningar till wasabi.nu där motparten ville ha SEO-anpassade ankartexter på sina länkar. Där väcktes nog mitt intresse för sökmotoroptimering.

2. Hur ser din bakgrund ut? Tekniskt intresse?
Jag har hållit på med datorer sedan länge. Det började med att min far tog hem en gammal dator från sitt jobb. En 286:a med 30 mb hårddisk och en processor på ~20 Mhz. I början användes den mest till spel och att rita teckningar men snart var jag igång med att skapa egna program i Basic och Turbo Pascal. Sedan dess har datorer varit mer av ett arbetsredskap än en nöjesmaskin för mig.

 3. Vad har du för motto?
Jag vet inte riktigt om jag har något motto. När det kommer till SEO så är jag av åsikten att i stort sett allt är tillåtet för att nå sina mål, d.v.s. att ranka högt i sökresultaten. Jag tar inte Googles riktlinjer som någon etisk eller juridisk lag. Det är deras villkor för att få vara med. Det är frivilligt att följa dem, men man måste räkna med konsekvenserna av att bryta mot dem. Sedan förespråkar jag såklart inte metoder som innebär lagbrott. T.ex dataintrång för att sprida länkspam. Utöver det finns det sociala regler som måste följas om man vill ha en bra relation med andra webbplatsägare.

4 Vad är du mest känd för?
Jag skulle tro att jag är mest känd för min blogg. Jag märkte ett kraftigt ökande intresse sedan jag blev mer personlig och gick ut med vem jag var. Under det första året jag bloggade var jag ganska anonym. Sedan har jag blivit mer aktiv på Twitter vilket också har påverkat mitt ”kändisskap”. Jag ska nog också tillägga att jag blivit känd inom branschen p.g.a. alla länkbyten jag gör. Att byta länkar är en social process där man lär känna människor och får lite insyn i deras projekt och arbetssätt. Helt klart utvecklande.

5. Hur gör du för att hålla dig up to date med seo och Google?
Här tycker jag Twitter är ett utmärkt redskap. Genom att följa rätt människor får man länktips direkt i flödet. Det underlättar att hitta nyheter. Sedan försöker jag vara aktiv på SEO-forum, i varje fall som läsare. Sedan vill jag betona vikten av att själv testa teorier i praktiken. Det går att läsa sig till mycket, men problemet är att det kan vara svårt att skilja på spekulationer och fakta. Utöver detta har jag några favoritbloggar jag brukar läsa.

6. Vad har du för dagliga arbetsuppgifter?
Mitt dagliga arbete består främst av länkbygge. Många länkar får jag genom länkbyten, men jag har också byggt upp egna resurser i form av små informationssajter och länkbloggar. Jag spenderar också ganska mycket tid på att leta reda på nya nischer att slå sig in på. Nu för tiden skriver jag inte så mycket texter själv utan har outsourcat den tidskrävande biten av SEO-arbetet.

7. Tips till nybörjare inom SEO. Vad skall de fokusera på i början?
Jag skulle råda dem att först ha koll på de onpage-faktorer som gynnar en sajts ranking. Att gå lugnt fram med sitt länkbygge är också ett bra råd tycker jag. Ofta läser man att länkar är väldigt betydelsefulla för en webbplats förmåga att placera sig. Då är det lätt hänt att man går för hårt fram som nybörjare. Jag tycker detta blivit allt viktigare sedan Google Penguin lanserades. Att ha tålamod är också ett råd jag vill ge till nybörjaren. Länkar Är viktiga, men de bör hanteras med försiktighet.

8. Vilket är ditt favorit seoverktyg och varför?
Jag gillar RankTracker som verktyg för att bevaka sökmotorpositioner. Det låter mig spara varje sajt som ett eget projekt, vilket gör att jag har ordning och reda i statistiken. Där kan man förutom positioner och historik se hur många sökningar sökorden har varje månad. Man får en bra översikt vilket gör att man kan fokusera på rätt sökord. För att kartlägga konkurrenter använder jag Majestic SEO. Där kan man se hur många inlänkar en domän har, ankartextfördelning, och från hur många unika domäner. Det är också ett bra verktyg för att mäta styrkan på sajter man ska göra länkbyte med.

9. Om du fick skapa ett eget seoverktyg. Vad skulle det göra för dig?
Jag tror det skulle vara ett program som kombinerar just placeringskontroll och antalet inlänkar. En kombination av Majestic SEO och RankTracker. Jag har faktiskt inte testat SEO Analytics, vet inte ens om det var rätt namn, men jag har läst lite om det och det verkar vara det verktyg som mest liknar det jag försökte beskriva.

10. Har du någon förebild inom sökmotoroptimering?
Jag har flera förebilder där varje person har olika egenskaper jag gillar. Urban Grotherus är en av dem. Min uppfattning är att han är otroligt noggrann och vill ha ordning och reda i sin dokumentation. Jag är nog ganska lik honom där eftersom jag sparar allt möjligt om mina projekt i Excel-dokument och textfiler. T.ex. finns alla länkbyten jag gjort sedan 2-3 år tillbaka finns noggrant dokumenterade.

Magnus Bråth är en annan person jag har som förebild. Han betonar vikten av att själv testa och experimentera för att bevisa sina teorier. Både bevisa dem för sig själv, men också för att ha fog för det man själv förmedlar till andra. Jag tror inte han uttalar sig om något så länge han inte har testat det två gånger om. Min uppfattning är också att han har stenkoll på länkar, samt hur pagerank flödar mellan såväl som inom sajter.

Christian Rudolf är den tredje förebilden för mig. Han är en riktig idéspruta och har förmågan att hitta nischer med stor potential. Christian är nog den enskilt viktigaste personen för min utveckling inom affiliate och SEO under senare år. Han ger sällan raka svar utan vill så ett frö så att jag ställer rätt frågor till mig själv.

11. Vad har du för personliga mål 2012?
Jag har som vanligt ett mål att öka mina intäkter från affiliate med 50 %. De senaste åren har jag klarat mina mål med råge och jag tror det blir så även detta år. Utöver det har jag som mål att bredda min verksamhet till flera nischer. Ända sedan starten har jag haft min högsäsong under sommarmånaderna medan resten av året har varit betydligt lugnare. Med en breddning vill jag både öka intäkterna men, även fördela dem jämnare över året.

12. Hur tror du framtiden ser ut för SEO? Hur tror du att Google kommer utvecklas den närmaste tiden?
Det är lätt att känna sig bekväm i den rådande situationen. När man känner att man har bra koll på läget förfasas man lätt över förändringar som gör framtiden mer osäker. Hade vi kunnat resa tillbaka i tiden och berättat för en sökmotoroptimerare hur det ser ut 2012 så hade han nog blivit orolig. Han hade nog tyckt att man får jobba väldigt mycket för sina placeringar i framtiden.

Jag tror det fortsätter gå i den riktningen. Allteftersom Google förfinar sina algoritmer krävs mer och mer jobb för att överlista/tillfredsställa dem. Förr kunde man lägga upp 50-100 länkar på en länksida, nu måste man skriva en text på 300 ord från vilken man kan länka från 1-2 gånger.

Jag tror att Google kommer bli bättre på att avslöja dåligt innehåll (Panda) och dåliga länkar (Penguin). Båda dessa verkar uppdateras kontinuerligt.

När det kommer till sociala mediers inverkan på ranking så har jag läst sådant som bekräftar att de får mer att säga till om. Jag har personligen inte experimenterat med detta. Däremot verkar det rimligt att ta med detta som en faktor i bedömningen.

13. Vad gör du på fritiden?
Jag umgås med min kära sambo och umgås gärna med mina vänner. Denna sommar har jag återupptäckt mitt fiskeintresse som ger lite välbehövlig avkoppling.

5 snabba frågor:

Google eller Bing?
Svar: Google

Mac eller PC?
Svar: PC

Vilket sökord vill du toppa på Google.com?
Svar: poker 🙂

Använder du någon annan mer obskyr sökmotor förutom Google?
Svar: Nej

Har du fokus Onpage eller Offpage?
Svar: Offpage

Tack för intervjun Kristoffer. Det var roligt att få lära känna dig lite närmare och veta mer om hur du startade – och tänker runt sökmotoroptimering.

Vill du veta mer om Kristoffer, så kolla som sagt in hans webbsida Wedholm.net.

Än en gång tack till dig Kristoffer Wedholm för att du var med och lät dig intervjuas av mig här på sajten.

Petter Hedman

Är passionerat Intresserad av Sökmotoroptimering och marknadsföring på Internet. Brinner för webben och arbetar med att få webbplatser att synas på Internet. Tycker du om denna webbplats och tycker att den ger dig värdefull information, så länka gärna hit.

7 reflektioner på “Intervju om sökmotoroptimering med Kristoffer Wedholm

  1. Håkan P säger:

    Bra intervju med bra och utförliga svar. Det är framförallt kul att läsa om hur personer av olika anledningar, ibland av rena tillfälligheter, halkande in i sökbranschen.

    • Petter Hedman säger:

      Ja, det är roligt att få veta lite mer om de personer man följer på bla Twitter eller via olika forum.
      Väldigt roligt att göra denna serie med intervjuer!

      Har du någon speciell du skulle vilja se bli intervjuad?

  2. Michael Karlsson säger:

    Intressanta intervjuer ni börjat med, hittade faktiskt hit via Twitter!

    Något som slår mig är att väldigt många verkar tycka att det är OK att ta till alla medel för att uppnå sina mål. Helt rätt inställning, men är inte risken stor att man kanske tappar mycket i placeringar om man tummar för mycket på de regler som finns?

    • Petter Hedman säger:

      Tack!

      Twitter är en bra trafikkanal för denna sajten just nu.
      Alla har sitt sätt att arbeta med sin optimering.
      Jag brukar förespråka att om man arbetar med kunders sökmotoroptimering, så bör man prata om risker med kunden innan man utför saker som kan få Google att utfärda staff eller deindexering.

  3. Kristoffer Wedholm säger:

    Återkommer så här nästan ett halvår senare och tackar för att jag fick vara med i din intervjuserie. Även jag tycker det har varit väldigt intressant att läsa om andra i branschen. Jag har fått lära känna många lite bättre genom intervjuerna.

    Michael Karlsson: Angående risk så förespråkar jag främst de mer aggressiva metoderna som affiliate. Då har man mindre att förlora på att bränna en sajts förtroende hos Google, det är bara att börja om med en ny. När det gäller företag är det ofta betydligt svårare att börja om på ny kula på en ny domän.

    • Petter Hedman säger:

      Hej Kristoffer!

      Bara kul att du ville vara med!
      Det är jag som skall tacka.

      Kul att få ansikten och en mer personlig touch för de som man nästan dagligen stöter på på olika håll på webben.

      Vi hörs och syns snart igen!

      /Petter

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *