Intervju med Stefan Nilsson om SEO

Här möter du Stefan Nilsson i en intervju om sökmotoroptimering.

I dag träffar vi Stefan Nilsson som är 23 år. Han studerar civilekonomi och driver sedan 2008 eget företag med fokus på affiliatemarknadsföring. Stefan har många järn i elden men för läsarna här så är troligtvis Affiliatenytt.se det mest intressanta där han bloggar om sökmotoroptimering och hur man tjänar pengar på Internet. 

Nu sätter vi igång med frågorna!

1. Hur startade ditt intresse för sökmotoroptimering?
Mina tidiga projekt marknadsfördes främst via vänner och forum. Först 2007 började jag fokusera på besöksstatistik (tidigare var endast antalet besökare intressant) och upptäckte att en stor del av besökarna kom genom sökmotorer. Därefter tog det fart och när jag lanserade min första riktiga blogg i april 2008 så låg stort fokus på länkbyten för att klättra högre på sökmotorerna.

2. Hur ser din bakgrund ut? Tekniskt intresse?
Jag har alltid älskat tekniska prylar vilket gjorde min mor något förtvivlad när hon kom hem efter arbetet till sönderskruvade saker.

Mitt intresse för datorer tog fart runt -97/98 när några vänner visade upp mästerverket Diablo och jag var fast direkt. Kort därefter upptäckte jag HTML och skapade en hel del projekt men det var inte förrän 2002 min första personliga sajt blev tillgänglig för världen. Därefter dog intresset för den tekniska biten och istället har jag fokuserat på att programmera, driva forum, utveckla sajter åt lokala företag och sedan 2008 driva eget företag där jag får kombinera samtliga dessa bitar med mitt intresse för ekonomi.

3. Vad har du för motto?
Jag har inte direkt något motto när det kommer till SEO men däremot har jag ett par riktlinjer för resten av mitt liv som även appliceras på mitt arbete.

– Jag och bara jag är ansvarig för mitt liv, mina framgångar och misslyckanden
– Jag ska kunna stå för det jag gör.
– Jag är alltid i tid och håller deadlines.
– Jag säger nej till saker som distraherar mig.
– Jag ältar inte negativa händelser.
– Jag är organiserad.
– Jag automatiserar återkommande arbetsuppgifter.
– Jag mäter och analyserar vad jag åstadkommer.
– Jag beklagar mig aldrig.

Till stor del handlar det om att prioritera, sluta leta enkla lösningar och arbeta hårt för att åstadkomma något.

4 Vad är du mest känd för?
Tror inte att jag är så känd egentligen då jag sällan försöker synas. Vem har inte träffat på personer som inom första minuten redan hunnit med att berätta vad man gör, företagets namn och hur du kan bli hjälpt av dem. Utöver min f.d. e-butik med försäljning av kondomer så vet nog ingen i min närhet vad jag egentligen håller på med.

De som känner till mig har troligtvis hittat mig genom bloggkommentarer till Innovatoren.se där jag bloggat om mina projekt sedan 2008, någon av alla listor på Twitter-användare (@ducedo) eller genom Affiliatenytt.se där jag fokuserat på längre inlägg av hög kvalité. Mina inlägg om sökordsanalys (http://affiliatenytt.se/nyckelordsanalys/) och 2819 rekommenderade nyckelord (http://affiliatenytt.se/betalande-sokord/) fick t.ex. en hel del uppmärksamhet.

5. Hur gör du för att hålla dig up to date med seo och Google?
Jag prenumererar i skrivande stund på 286 RSS-flöden varav en handfull är rena SEO-bloggar med fokus på vilken effekt nya förändringar kommer få. Däribland SEOmoz, seobythesea.com, branded3.com, searchenginejournal.com, Googles egna bloggar och några svenska såsom sokmotorkonsult.se. Visserligen tar det tid att följa många bloggar men det är trevlig sänglektyr och mer tidseffektivt än att följa en drös forum där majoriteten av informationen är ointressant eller rent av fel. Därutöver följer jag många intressanta personer på Twitter.

6. Vad har du för dagliga arbetsuppgifter?
Mina dagliga arbetsuppgifter varierar kraftigt utifrån vilka projekt som är prioriterade och vilken fas dessa ligger i. Det kan variera från att fixa buggar, programmera, godkänna artiklar, besvara mail, planera inlägg, skriva inlägg, bokföra, betala räkningar, sammanställa statistik, skriva nyhetsbrev, kommentera statusuppdateringar på Twitter, planera och genomföra länkbyten, etc.

7. Tips till nybörjare inom SEO. Vad skall de fokusera på i början?
Det viktigaste rådet gäller inom alla områden i livet och är att sluta leta efter enkla lösningar. Välj ut en handfull kompletta nybörjarguider såsom SEOmoz Beginners Guide to SEO (http://www.seomoz.org/beginners-guide-to-seo), min nyckelordsanalys (http://affiliatenytt.se/nyckelordsanalys/) och SEO-guiden.se så har man grunderna. Därefter kan man tillräckligt mycket för inse vad man måste lära sig mer om och kan leta upp direkta svar genom Google och mentorer istället för att spendera åtskilliga timmar på forum där man kanske lär sig något nytt.

Hur man agerar praktiskt varierar kraftigt beroende på hur långsiktigt det är, hur snabba resultat man behöver, nisch, konkurrens, relationer, etc. och därför är det svårt att ge några specifika förslag. En god start är att börja med nyckelordsanalys, on page och sedan fundera noga över hur mycket man vågar riskera innan man går vidare med länkbygget.

8. Vilket är ditt favorit seoverktyg och varför?
Tidigare var jag ett stort fan av ScrapeBox som utifrån utvalda sökord helt automatiskt kunde leta upp blogginlägg av hög PR som tillät dofollow länkar. När jag kom till arbetet på morgonen så kunde jag enkelt gå igenom listan, lämna genuina kommentarer och få en PR3-6 länk på bara någon minuts arbete. I samband med att jag gick över till Mac (stöds inte) och gjorde om min marknadsföringsstrategi så slutade jag använda programmet men det borde fungera hyfsat även idag.

Idag använder jag en egen kontrollpanel (PHP) som håller koll på samtliga mina domäner (pagerank, utgångsdatum), hur mycket de tjänat månad för månad, deras placering på utvalda sökord och viktig information om samtliga länkbyten. Driver man ett antal sajter så är det otroligt viktigt att sammanställa ekonomin och se trender för de olika domänerna. Annars är det lätt hänt (p.g.a. alla olika affiliatenätverk) att man betalar för domäner som inte drar in pengar eller råkar säga upp en domän som går runt. Ibland kan det även vara värt att behålla en PR3 domän som är på gränsen att gå runt.

9. Om du fick skapa ett eget seoverktyg. Vad skulle det göra för dig?
Mitt, tidigare nämnda, verktyg är ganska komplett för mina behov men vad jag saknar är en koppling till Google Analytics och StatCounter för att hämta besöksstatistik. Drömscenariot vore att alla affiliatenätverk utvecklade API så att kontrollpanelen automatiskt hämtade inkomsterna och uppdaterade dessa dagligen. Nu måste jag gå igenom samtliga affiliateprogram i början på varje månad och sammanställa informationen.

10. Har du någon förebild inom sökmotoroptimering?
En svår fråga. Tidigare såg jag upp till många men i takt med att jag fått mer erfarenhet och blivit äldre samt kritisk så har jag insett att många snarare är bra på att marknadsföra sig själva än att vara fenomenalt kunniga. Generaliserar jag så syns man antingen överallt och får resultat med teoretiskt enkla metoder (relationer, gästinlägg, länkbyten, etc) eller så är man kreativ, hittar nya vägar, når resultat och håller tyst om sina ”tveksamma” metoder för att de ska fortsätta fungera. De främsta personerna hör man sällan talas om. Jag rekommenderar den första metoden men det är svårt att sätta någon på en piedestal när man vet att det går att lära ut på väldigt kort tid.

Däremot så finns det många passionerade och hårdarbetande personer jag ser upp till såsom Gary Vaynerchuk (ingen revolutionerande information men otrolig passion) och Tommy K Johansson (5000+ inlägg på 5 år). Det finns även en drös härliga svenskar som bloggar om affiliatemarknadsföring och sina webbprojekt men då handlar det om så mycket mer än bara SEO.

11. Vad har du för personliga mål 2012?
Det blir ett mellanår för mig. Ekonomiskt sett så kommer jag tjäna mer än förra året (vilket alltid bör vara ett mål) men tyvärr förlorade jag min största kassako vilket innebär att jag måste lägga en stor del av min tid på att utveckla ett nytt projekt för att fortsätta den positiva trenden under 2013.

Projektet är StefanNilsson.com där jag har planerat en detaljerad, steg för steg, guide om viktminskning på 100+ sidor. Det blir i princip en gratis bok som täcker allt man behöver veta. När den väl är publicerad så kommer jag ta in en handfull läsare och besvara deras frågor 24/7 samtidigt som jag marknadsför guiden via gästinlägg. Lagom till årsskiftet uppdaterar jag guiden utifrån frågorna och presenterar ett par olika inkomstströmmar.

12. Hur tror du framtiden ser ut för SEO? Hur tror du att Google kommer utvecklas den närmaste tiden?
Svårt att sia om. Hösten 2011 skrev jag ett inlägg, som fick mycket kritik, om trenderna med AdWords, prisjämförelser, recensioner, resebokningar och sponsrade resultat bland lokala träffar vilket gjorde att lönsamma nyckelord började gå från SEO till SEM – d.v.s. betald marknadsföring.

Sedan dess har även, till synes, icke-lönsamma nyckelord såsom Tiger Woods och valfritt OS-nyckelord fått spelschema, poängtabell, information från Wikipedia, etc. vilket gör att de organiska resultaten successivt kommer längre ner. Ur användarsynpunkt är det kanon att få informationen utan att behöva klicka in på resultaten men det blir allt tuffare att driva besökare från Google till den egna sajten.

Den stora frågan, enligt mig, är hur långt Google kommer att gå innan byråkrati (lagar) och kritik från användare blir tillräckligt stor. Finns det t.ex. någon anledning att visa organiska resultat såsom MFA-sajter för nyckelordet ”resa till Hamburg” om Google själv kan leverera information, bilder, hotell (recensioner), biluthyrning, flyg, stadskarta, event, turistinformation och sevärdheter?

Angående avgöra faktorer för placering i det organiska resultatet så tror jag att Google+ kommer få allt större värde. Till skillnad mot Facebook och Twitter, som attraherat mycket spam (du kan köpa 20 000+ följare för $5), så har Google stenkoll på Google+-användarna och deras surfvanor.

13. Vad gör du på fritiden?
Kroppen mår bäst när den används och jag spenderar därför en hel del tid på styrketräning, löpning och långa promenader. Annars är min filosofi att passa på så länge kroppen är pigg och jag lägger därför mycket tid på vänner och spontana upptåg istället för TV-tittande vilket svensken, i snitt, lägger 3 timmar om dagen på (38% av fritiden). I övrigt är jag ett stort Man Utd-fan.

5 snabba frågor:

Google eller Bing?
Svar: Google

Mac eller PC?
Svar: Motvillig Mac-användare

Vilket sökord vill du toppa på Google.com?
Svar: Stefan Nilsson vore kul

Använder du någon annan mer obskyr sökmotor förutom Google?
Svar: Nej

Har du fokus Onpage eller Offpage?
Svar: Utöver fantastiskt innehåll så ligger allt fokus på off-page

Tack för intervjun Stefan. Det var roligt att få lära känna dig lite närmare och veta mer om hur du startade – och tänker runt sökmotoroptimering.

Vill du veta mer om Stefan, så kika in hans sajt affiliatenytt.se.

Än en gång tack till dig Stefan Nilsson för att du var med och lät dig intervjuas av mig här på webbplatsen.

 

Petter Hedman

Är passionerat Intresserad av Sökmotoroptimering och marknadsföring på Internet. Brinner för webben och arbetar med att få webbplatser att synas på Internet. Tycker du om denna webbplats och tycker att den ger dig värdefull information, så länka gärna hit.

2 reflektioner på “Intervju med Stefan Nilsson om SEO

  1. Mikael säger:

    Intressant intervju. Håller med att Google plus kommer att bli viktigare när det gäller rankingfaktorer. Dock så är jag övertygad om att länkar även i fortsättningen kommer att vara dem mest viktiga rankingfaktorn.

    • Petter Hedman säger:

      Hej Mikael!

      Ja, Google plus kommer förmodligen att premieras i SERP framöver och få en given plats i SEOarsenalen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *