Intervju med Magnus Bråth om sökmotoroptimering

Här möter du Magnus Bråth i en intervju om SEO.

Idag träffar vi Magnus Bråth som är en av de bästa sökmotoroptimerarna i Sverige. Han har kallats sökmotoroptimeringens Zlatan. Magnus arbetar i de allra tuffaste nischerna som finns inom SEO och är känd internationellt. Han har bott flera år utomlands, men har just nu flyttat hem för att driva sitt eget företag M BRATH AB baserat i Örnsköldsvik. Han är förmodligen mest känd här hemma som frontmannen hos Sokmotorkonsult.se. Där hittar du massor av användbara tips och guider när du skall börja eller fördjupa dig inom sökmotoroptimering. 

Nu sätter vi igång med frågorna!

1. Hur startade ditt intresse för sökmotoroptimering?
På den tiden fanns inte så mycket färdigt inom SEO och jag insåg att jag behövde förbättra mina resultat (drev ett internetbaserat företag). Jag märkte dessutom ganska snabbt att det mesta som var skrivet handlade om specialfall eller var rent bludder. Ganska snabbt så förstod jag att det betydde att jag kunde ta en position inom SEO.

2. Hur ser din bakgrund ut? Tekniskt intresse?
Har inget tekniskt intresse alls egentligen, har pluggat lite huller om buller med några terminer på Teknisk Fysik och Arkitektprogrammet. Har alltid varit en entreprenör så under studietiden tog företagandet överhanden och jag satsade 100% på det. Sålde sen mitt företag till Pineberry och blev delägare där. Meningen från början var nog att jobba med reklam och har gjort det något år också men SEO är så mycket mer intressant.

3. Vad har du för motto?
There can be only one! Eller vänta det är ju mottot från Highlander, då har jag nog inget.

4. Vad är du mest känd för?
Tycker inte jag är särskilt känd, driver en ganska stor blogg på Sökmotorkonsult.se och har gjort en del uppmärksammade projekt.

5. Hur gör du för att hålla dig up to date med seo och Google?
Jag har ju turen att jobba med ganska stor budget och en avdelning som gör research. Sen så betyder kontaktnätet mycket, vi är ett antal sökmotoroptimerare som diskuterar om inte dagligen så åtminstone några gånger i veckan. På så vis kan man få uppslag som är värda att testa. Vi behöver alltid ligga i framkant eftersom vi jobbar i de allra mest konkurrensutsatta segmenten och vi håller väldigt hög profil i dessa, då fungerar det inte att härma andra utan det gäller att göra sin egen forskning.

6. Vad har du för dagliga arbetsuppgifter?
Jag har egentligen 2 helt olika jobb just nu. Jag håller på med en startup och jag fungerar som rådgivare till företag med stora krav på SEO (t ex 2 dagar i veckan på Pokerlistings.com). Den rådgivande rollen är ganska traditionellt konsultande, jag berättar vad de behöver göra helt enkelt 🙂

När det gäller startupen så är det så som det är i startups. Jag gör allt.

7. Tips till nybörjare inom SEO. Vad skall de fokusera på i början?
Det gäller att förstå vad som händer. Strunta i de enkla metoderna som folk tipsar om och satsa istället på att förstå vad som händer. Det är så lätt att fastna i metodtänkande och det kommer hindra dig senare i utvecklingen.

8. Vilket är ditt favorit seoverktyg och varför?
Det finns inte så många verktyg som jag faktiskt använder, just nu har jag fallit för SEOlytics, testa det så förstår du varför.

9. Om du fick skapa ett eget seoverktyg. Vad skulle det göra för dig?
Mina verktygsbehov är som sagt ganska små, det skulle vara ett som kom in med kaffe på morgonen kanske.

10. Har du någon förebild inom sökmotoroptimering?
Nej, det vill jag nog inte säga. Det finns gott om folk jag gillar däremot och många som vet vad de håller på med.

11. Vad har du för personliga mål 2012?
Det är en bra fråga. Jag ska få fart på BRATH (min startup) och meningen är att vi ska åtminstone dubbla omsättningen på löpande 30 dagar innan verksamhetsåret är slut (Augusti 2013). Kommer också att lämna Malta för att flytta till Örnsköldsvik just för startupen, det är meningen att vi ska ha ett fungerande kontor där i slutet på året.

12. Hur tror du framtiden ser ut för SEO? Hur tror du att Google kommer utvecklas den närmaste tiden?
Jag ser ett antal möjligheter. De kan gå mer mot att väga in sociala signaler men Matt Cutts var ganska tydlig i Seattle med att det i så fall ligger några år fram i tiden. De kommer förstås pressa än mer annonser i resultaten, kanske ta över fler segment med egna produkter (som Google Flight). Oavsett så kommer sökmotoroptimering bara bli mer komplicerat.

13. Vad gör du på fritiden?
Jag spenderar så mycket tid som möjligt med familj och vänner, går gärna ut och äter på något bra ställe eller sitter på terrassen med en kall öl. Det är inte så mycket fritid att spendera tyvärr så jag försöker njuta ordentligt av den jag har.

5 snabba frågor:

Google eller Bing?
Svar: Bing, inte för att sökresultaten är bättre utan för att jag gillar vad de försöker göra. De är mycket öppnare än Google och de arbetar aktivt för att göra livet lättare för sökmotorkonsulter.

Mac eller PC?
Svar: PC

Vilket sökord vill du toppa på Google.com?
Svar: Knivig fråga, du får komma ihåg att vi har 10.000 förstaplatser ;). Om något så har jag sakta men säkert börjat jobba för att ta en plats på SEO men det är ett ganska långsiktigt projekt.

Använder du någon annan mer obskyr sökmotor förutom Google?
Svar: Inte för att söka.

Har du fokus Onpage eller Offpage?
Svar: Tycker inte man kan välja, att inte göra on page innebär ju att man har en site som är omöjlig att arbeta med och gör man inte off page så vet jag inte ens om jag tycker att man gör SEO, då är man ju mer en webmaster.

Tack för intervjun Magnus. Det var roligt att få lära känna dig lite närmare och veta mer om hur du startade – och tänker runt sökmotoroptimering.

Vill du veta mer om Magnus och SEO, så kika in till Sokmotorkonsult.se.

Än en gång tack till dig Magnus Bråth för att du var med och lät dig intervjuas av mig här på webbplatsen.

Petter Hedman

Är passionerat Intresserad av Sökmotoroptimering och marknadsföring på Internet. Brinner för webben och arbetar med att få webbplatser att synas på Internet. Tycker du om denna webbplats och tycker att den ger dig värdefull information, så länka gärna hit.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *