Intervju med Kristoffer Karlsson om SEO

Här möter vi Kristoffer Karlsson i en intervju om SEO

Här träffar du Kristoffer Karlsson. Han driver ett antal sajter inom olika nischer, men främst inom sport och spel. Som sajtägare är SEO en naturlig och viktig del av vardagen. Spelkanalen.com är hans huvudprojekt och han försöker också att blogga av sig med jämna mellanrum på kristofferkarlsson.com

1. Hur startade ditt intresse för sökmotoroptimering?
Jag startade spelkanalen.com 2008 och när man driver en sajt så märker man ganska fort att åtminstone grundläggande förståelse för SEO är ett måste. Utan trafik blir det inga inkomster och trafiken kommer till stor del från sökmotorer.

2. Hur ser din bakgrund ut? Tekniskt intresse?
Mitt intresse för SEO bottnar egentligen inte i ett tekniskt intresse. Jag är intresserad av design och att bygga sajter och då har sökmotoroptimering blivit en naturlig följd. Men visst gillar jag teknik och är lite av en “hobbykodare”

3. Vad har du för motto?
Våga!

4 Vad är du mest känd för?
Ha ha, det vet jag faktiskt inte. Jag är nog inte speciellt känd. Jag verkar i det tysta 🙂

5. Hur gör du för att hålla dig up to date med seo och Google?
Jag följer en hel del bloggar, både svenska och utländska. Det är ett bra sätt att hålla pejl på vad som händer när man inte har tid och resurser att själv göra storskaliga tester.

6. Vad har du för dagliga arbetsuppgifter?
Jag driver en reklam- och webbyrå tillsammans med några kollegor så jag sysslar med allt från grafisk design av trycksaker till att bygga wordpress-sajter åt kunder. Sen har vi ett gäng egna sajter som så klart kräver sin dagliga tillsyn och omsorg.

7. Tips till nybörjare inom SEO. Vad skall de fokusera på i början?
Det beror lite på vad det är för typ av sajt som han eller hon driver. Driver man en sajt om något man är genuint intresserad av och har ett långsiktigt perspektiv så ska man absolut fokusera på att skapa ett bra innehåll. Målet är då ofta att bygga upp en trogen läsarkrets med många återkommande besökare och då gäller det att uppdatera ofta med redaktionellt innehåll av hög kvalitet. Det kommer också att ge naturliga länkar.

Är man istället ute efter att bara tjäna pengar och kanske inte i första hand att tillföra något till mänskligheten, ja då tycker jag nog att keyword research är det första man bör lära sig mera om, förutom grundläggande SEO-teori förstås.

8. Vilket är ditt favorit seoverktyg och varför?
Min personliga favorit är en liten enkel iphone-app för 15 kr som heter Rank-o-meter. Där bevakar jag de viktigaste fraserna på ett mycket enkelt och smidigt sätt. Det går ju inte att jämföra med verktyg som exempelvis ranktracker, men den gör sitt jobb och det gillar jag!

9. Om du fick skapa ett eget seoverktyg. Vad skulle det göra för dig?
Det var en svår fråga…jag vet faktiskt inte så här på rak arm. Jag passar på den 🙂

10. Har du någon förebild inom sökmotoroptimering?
Det finns många jag respekterar, men det är svårt att peka ut någon egentlig förebild. Branschen är fylld av hemlighetsmakeri och jag uppskattar verkligen dem som delar med sig av sina kunskaper på olika sätt. Nikke Lindqvist och Magnus Bråth är föredömen på den punkten tycker jag, även om de är väldigt olika på många andra sätt.

11. Vad har du för personliga mål 2012?
Jag har samma mål varje år. Att intäktsmässigt göra ett bättre år än föregående år. Det sporrar mig till ständig utveckling och motiverar mig i mitt arbete. Det är också ett mål som är lätt att mäta. Antingen lyckas man eller också lyckas man inte – det finns ingen gråzon.

12. Hur tror du framtiden ser ut för SEO? Hur tror du att Google kommer utvecklas den närmaste tiden?
Ja, vem vet det egentligen? Tänk om man fick en timme med Matt Cutts, hög på sanningsserum. Det skulle vara ytterst intressant att pumpa honom på lite framtidsplaner…

Det är väl högst sannolikt att Google kommer att fortsätta bekämpa lågkvalitativt innehåll, fullänkar och annat som de tycker gör nätet till en sämre plats. De vill presentera ett så relevant sökresultat som möjligt och allt som görs för att förhindra just det kommer de alltid att bekämpa.

13. Vad gör du på fritiden?
Det blir en hel del idrott faktiskt, mest fotboll. Jag spelar själv, och följer de stora ligorna på tv. Det är ett bra sätt att koppla av från jobbet och rensa tankarna.

5 snabba frågor:

Google eller Bing?
Svar: Google.

Mac eller PC?
Svar: Mac!

Vilket sökord vill du toppa på Google.com?
Svar: “Hotell i Stockholm” vore nice 🙂

Använder du någon annan mer obskyr sökmotor förutom Google?
Svar: Nej. Man ska inga andra gudar hava…

Har du fokus Onpage eller Offpage?
Svar: Det är som att fråga om jag gillar bäst att andas in eller ut. Utan det ena så hjälper det inte hur bra man är på det andra.

Tack för intervjun Kristoffer. Det var roligt att få lära känna dig lite närmare och veta mer om hur du startade – och tänker runt sökmotoroptimering.

Vill du kika in till Kristoffer Karlsson, så kolla som sagt in hans sajt kristofferkarlsson.com.

Än en gång tack till dig Kristoffer Karlsson för att du var med och lät dig intervjuas av mig här på webbplatsen.

Petter Hedman

Är passionerat Intresserad av Sökmotoroptimering och marknadsföring på Internet. Brinner för webben och arbetar med att få webbplatser att synas på Internet. Tycker du om denna webbplats och tycker att den ger dig värdefull information, så länka gärna hit.

3 reflektioner på “Intervju med Kristoffer Karlsson om SEO

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *