Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering kan beskrivas så här:

När det gäller affärer och marknadsföring på Internet har väl få saker varit så i ropet de senaste åren som sökmotoroptimering. Detta begrepp används högt och lågt, och det sägs ofta att man måste sökmotoroptimera sin hemsida eller webbplats om man ska ha en chans att synas i Google eller de andra sökmotorerna. Men vad är sökmotoroptimering, eller SEO som det ibland kallas, egentligen?

Enkelt uttryckt kan man säga att sökmotoroptimering handlar om att optimera sin webbplats så effektivt som möjligt, och på ett sätt som gör att sökmotorerna lägger stort värde i sajtens innehåll. Verkligheten är dock långt ifrån enkel: sökmotoroptimering är en relativt komplicerad process som kräver stor kunskap både om de saker som måste göras med själva sajtens innehåll såväl som det som behöver göras utanför och utifrån.

Att sökmotoroptimera sin egen sajt kallas ofta för onpage-optimering. Detta uttryck, som vi skamlöst har lånat från engelskan, innebär att vi med hjälp av sidans alla element – text, bild, kod och struktur – visar sökmotorns små spindelbotar (sökprogram) vad sidan handlar om och vilken kvalitet innehållet har. Detta gör vi till exempel genom att dela upp texten i tydliga stycken med rubriker och underrubriker, ungefär som man delar upp en vetenskaplig rapport. Bilderna märker vi upp med ”alt-taggar” som berättar vad de visar för sökmotorn, som inte kan läsa av och tolka bildfiler. Koden försöker vi hålla så ren och standardiserad som möjligt, och strukturen med navigering och länkning måste vara så logisk som det bara är möjligt.

Den andra typen av sökmotoroptimering kallas för offpage-optimering. Lika stulet från engelskan går det ut på att vi vill visa sökmotorerna att våra sidor är populära och uppskattade av sina besökare. Google och en del andra sökmotorer har nämligen kommit på att vi människor tenderar att länka till sidor vi gillar och uppskattar. Därför räknas antalet länkar, liksom typen av länkar, liksom vilka sajter de kommer ifrån, och en helhetsbedömning görs kring hur uppskattad och därmed värdefull din webbplats är. Sökmotoroptimerare jobbar därför mycket med att hitta sätt att skapa länkar till sin egen sida genom olika tekniker och metoder.

Dessa två typer av sökmotoroptimering är de mest basala när det gäller att få sin sida att ranka högt på utvalda sökord. Det finns otroligt många tips och trix som sällan gör skillnad var för sig, men tillsammans kan de faktiskt göra underverk för din ranking! Här kommer du att få läsa mer om dem…