Intervju med Philip Blomsterberg från Sökmotoroptimering.se

Philip Blomsterberg Sokmotoroptimering

Här möter vi Philip Blomsterberg

Philip Blomsterberg startade sitt första Internetprojekt 1996 och har sedan dess aldrig blickat tillbaka. Under merparten av hans sin karriär som affiliate och internetmarknadsförare, har han koncentrerat sig på engelska sajter men jobbar nu i Sverige. För några år sedan förvärvade han domänen sökmotoroptimering.se där han bloggar, och driver sedan 2015 även företaget Intripid.

Vilka var de första stegen inom SEO och hur lärde du dig?

Under sent 90-tal jobbade jag i flera projekt som på ett eller annat sätt hade med internet att göra. Det var oerhört få som egentligen kunde något om marknadsföring online (eller internet överhuvudtaget), så istället för att försöka köpa in tjänster fick man lära sig själv. Efter det har jag varit involverad i en stor mängd olika projekt inom outsourcing, emailing, SEO, och så vidare. Det första, Update, som sålde finansinformation och mjukvara för trading, sålde jag 1998. När jag drev detta fick jag anledning att lära mig om webbdesign, forum/epost/banner-annonsering och grundläggande SEO.

Philip Blomsterberg Sokmotoroptimering

På den tiden var marknadsföring online i princip okänt i Sverige, så det var naturligt att söka sig till den engelska interwebben för att lära sig. Här hemma fanns wn.se som resurs, men utomlands fanns gigantiska sajter som Webmasterworld, Spamtraffic, Warriorforum och även ”aningen” obskyra GFY (som är ett forum för, som James May skulle uttryckt det; för ”den specialiserade videoindustrin”). Ja, och där satt jag – dag ut och dag in(…).

När började SEO-karriären?

Tja, även om jag inte hade en aning om vad SEO var då, så var det när jag omkring 96-97 startade min första sajt.

Jag minns när jag och mina anställda var förundrade över faktumet att du kunde skriva in ”sdfjaoqqq” i Altavista och faktiskt få en direkt matchning. Folk använde mjukvara som t.ex. Webposition Gold för att generera hundratals sidor (ja – bara hundratals – bandbredd och serverutrymme var på den tiden en knapp resurs) och sedan submitta dem till några hundra sökmotorer med Topdog (japp, Topdog). Just det, ”sdfjaoqqq” ledde självklart till någon porrsida, och jag förmodar att affiliaten i fråga pensionerade sig för länge, länge sedan.

Underligt nog minns jag den första gången jag använde Google. Jag tror det var två år innan elfte september, och en polare (f.ö. en annan svensk SEO:are) skrev ”Hallå Phille, du måste kolla den här Google-grejen – den hittar ALLTING”. Jag minns att jag rättade med att säga ”mannen, det är Goggle som i glasögon, inte Goooogle”. Resten är historia, och jag kan inte ens börja säga hur många bra, och dåliga, internetrelaterade projekt som jag deltagit i.

Utbildning

Meningen var att jobba med forex utomlands, men jag blev uttråkad på universitetet – jag kunde bara inte sitta still när det fanns så mycket annat (affärer) att göra. Slutligen fick jag ihop en gäng universitetspoäng i ekonomi, webbutveckling och datavetenskap vilka jag faktiskt har haft ganska stor nytta av. Fem poäng var faktiskt i SEO – det gick att läsa på BTH i början av 2000-talet.

Vad kännetecknar Philip Blomsterberg?

Att jag är en jovial och möjligtvis udda typ som sällan ger upp. Däremot tror jag att folk som lever enligt det gamla ordspråket ”ge aldrig upp” är dårar. Cut your losses – innan de växer det vill säga.

Har du något motto?

Jag vet inte – de flesta är ju meningslösa floskler, men kanske ”odla din galenskap” 🙂

Familjebakgrund

Min far, farfar och morfar var alla entreprenörer inom väldigt olika branscher – hushållsvaror, fastigheter och hotell. Med det sagt har jag hört ”Internet, går det att tjäna pengar på? Google?” rätt så många gånger…

Hur håller du dig uppdaterad vad Google och SEO anbelangar?

Jag kollar inbound.org/thesempost.com plus några andra sajter och sparar inläggen i Evernote/Pocket för att läsa senare. Jag kör WebmasterWorlds/Michael Martinez’ (seo-theory.com) + Moz’ nyhetsbrev – de brukar täcka det mest intressanta. Jag har också en assistent som gör efterforskningar för mig då och då. Eftersom det är en sån tidsslukare undviker jag i den mån det går numera forum och Twitter.

SEO i Sverige jämfört med andra länder?

I fråga om placeringar och ranking så skulle jag säga, i de flesta fallen antar jag, att det är enklare att ranka här i den svenska serpen än i engelska diton. Folk kommer undan med mer, och sannolikt har Panda/Penguin mer körts på tomgång här. Med Rankbrain lär det dock bli annorlunda.

Tips för nybörjare: har du några råd för folk som är nya inom SEO? Vad borde de fokusera på att lära sig?

Läs, läs och läs, men tänk på källkritik, källkritik och källkritik. Mycket av det som skrivs inom SEO är ren desinformation – myter, saker som man inte längre vet varför de görs, eller sånt någon skrev om för femton (!) år sedan. Icke att förglömma vad en mycket vis man en gång sa; fyra åsnor kan leda en kamel!

Frekventera forumen, webmasterforumen alltså, men försök sålla bland infon. Snöa inte in dig specifikt på SEO – det finns mängder med saker inom webmaster-spektrat du behöver känna till. Jag är ju själv företagare och tror mer på att vara generalist – speciellt om man driver egna sajter. Som med allting annat handlar SEO om trial and error – att kasta skit på väggen och se vad som fastnar. Testa saker och kör på dem, och ta Googles ”varningar” och de efterkommande ”vargropen” med en nypa salt.

Omkring 2007 stängde Yahoo ner Yahoo Search Explorer vilket var en katastrof när det väl hände, men det gav också liv till fantastiska researchverktyg såsom Ahrefs, Majestic och LRT. Med det sagt är jag emellertid glad för att SEO/IM nu börjar bli mer datadrivet. Med tiden blir man trött på ”att tro” och att ”använda gut feeling”, istället för att köra på hårda fakta.

Iallafall – börja med grunderna, experimentera, och gå sedan vidare med att studera djuplodande undersökningar/research. Ahrefs och LRT är speciellt duktiga på detta just nu, och det är även något jag kommer jobba mer på vad det gäller artiklar till min egna sajt.

Hur är det att jobba med Philip Blomsterberg?

Oftast rätt roligt gissar jag på. Jag har alltid många idéer och får en kick utav att lösa de mest intrikata problem vilket inspirerar mina kollegor. Jag jobbar nära med min amerikanska vän Gene som gallrar mina dåliga idéer, försöker få mig att hålla fötterna på jorden, förhindrar saker från att gå för långt och så vidare. Jag älskar stordriftsfördelar och saker som kan skalas, men ja – det är inte alltid det som krävs.

Jag brukade vara ganska auktoritär när det kommer till anställda, men efter att ha jobbat med outsourcing i över tio år så är jag mer av en Dalai Lama. Nuförtiden har jag ett rosa bälte i tålamod. Förr kunde du höra mitt avgrundsvrål från flera tusen mils avstånd när saker gick fel. Idag är jag mer pragmatisk vilket jag förmodar kommer med åldern och erfarenhet. Jag föredrar hellre att lösa ett problem än att gråta över spilld mjölk. I slutändan finns det trots allt inte så mycket att göra förutom att kavla upp ärmarna och fixa det.

Vad är dina mål för detta året?

Det är rätt mycket att göra, men som alltid är tiden ett problem. Jag är med i flertal större webbprojekt samtidigt som jag gör en del konsultande, och målet är väl att få det att fortsätta växa samtidigt som känslan av att det är kul ska stanna kvar.

Fritid

Jag älskar gamla filmer och försöker få med min flickvän till Spanien 2-3 veckor varje år – Spanien har en väldigt stor plats i mitt hjärta. Mina stora svagheter i livet är cava/champagne, dietcola och kaffe (med mycket, mycket mjölk).

Tack Philip för att du ville vara med på en intervju här på sajten! Verkligen kul att få veta mer om dig och ditt arbete!

Intervju med Philip Blomsterberg från Sökmotoroptimering.se

Petter Hedman

<p>Är passionerat Intresserad av Sökmotoroptimering och marknadsföring på Internet. Brinner för webben och arbetar med att få webbplatser att synas på Internet. Tycker du om denna webbplats och tycker att den ger dig värdefull information, så länka gärna hit.</p>

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *