Optimering av reseguide

Optimering av webbplats

Arbetet med att optimera din sajt tar aldrig slut

Arbetar du själv med någon form av webbplats vet du att arbetet med att utforma den och förbättra den aldrig tar slut. Det finns alltid saker att göra och saker att förbättra. Både vad gäller design, texter och sökmotoroptimering. Inget konstigt med det. Det är ett arbete som alla andra där man hela tiden kan göra förbättringar, som tar dig ikapp dina konkurrenter och förhoppningsvis förbi dem i det långa loppet. De där första placeringarna på Google är ju hett eftertraktade av alla som vill synas för specifika söktermer.

Optimering av reseguiden

Jag har arbetat med min lilla reseguide om staden Los Cristianos på Teneriffa under en tid. Egentligen har jag inte varit aktiv alls under långa perioder utan lagt ner tid på den när lusten har infunnit sig helt enkelt. Jag hade tidigare som mål att jag skulle skriva flera inlägg om den sajten här inne och att arbeta mer aktivt med den, men annat kom emellan och det rann ut lite i sanden tyvärr. Livet tar ju en på andra resor än man tänkt sig mellan varven.

Optimering av webbplats

Mitt mål var alltid nummer 1

Målet med resguiden var alltid att nå nummer 1 för den primära söktermen, som i detta fallet självklart är ”Los Cristianos”. Det har tagit sin lilla tid att göra detta. Det finns riktigt starka sajter, som rankar och rankade för söktermen nu och då. Målet var aldrig att tjäna pengar på den webbplatsen.

Det har självklart hoppat lite upp och ner under hela tiden, men min reseguide har oftast legat som nummer två eller nummer tre. Bilderna som finns i söket har även det legat både efter och före mig i SERP.

Just nu har jag nått ända fram till nummer 1 för sökorden och det känns självklart riktigt kul att nå första platsen. Nu kan det bara gå utför…haha…Ända sättet att försöka att behålla denna position är att fortsätta arbetet med sajten både vad gäller innehåll, sökord, seo, design och texter. Allt i en bra mix. Arbetet utanför sajten är självklart viktigt det med för att behålla positionerna på Google. Du behöver länkar för att ranka bra och sedan behålla eller förbättra dina positioner.

Utökad text på framsidan tog sajten uppåt

Jag hörde av en kompis i SEO branschen som hade tagit sig till absoluta toppen i en av sina nischer genom att länka, såklart, men arbetat med mer text än någon annan i sin nisch. Han kollade in de andra i nischen och såg hur mycket text de hade på sina sajter och sedan skrev han sjukt mycket mer ord på första sidan och detta gillar ju Google. Text alltså. De vill ha bra, informativ och mycket text av god kvalitet. Han rankade förbi sina konkurrenter och kan han så kan jag tänkte jag och skrev ca 6500 ord på första sidan av min reseguide.

Det kanske inte ser snyggast ut bland sajterna i min nisch med all denna text på första sidan, men ingen kan komma och säga att jag inte skapat informativ text som både är bra för besökarna och även för Google. Den rankar ju högst just nu och skall se till att den gör det även i fortsättningen. Mycket text gjorde susen. Jag har inte den bästa kvaliteten på länkarna i nischen, men rankar ändå före de andra konkurrenterna, som har betydligt större och egentligen bättre sajter enligt min bedömning.

Stora sajter inte alltid bäst

Låt inte storleken på dina konkurrenters sajter slå ner dig. Du kan verkligen ta 1 placeringar med betydligt mindre sajter och mindre resurser än dina konkurrenter. I riktigt tuffa nischer går det förmodligen inte att ta de stora drakarna, men du kan alltid hitta mindre konkurrensutsatta söktermer i din nisch och sedan ta de högsta placeringarna med mycket små resurser. Idogt arbete och tålamod har många gånger slagit väl ut på sikt.

Det finns ofta mycket trafik att hamna i den så kallade svansen. Skriver du mycket på din sajt, så kommer du att dyka upp på mindre söktermer nästan automatiskt och på så sätt dra mycket trafik till din sajt via andra söktermer än de självklara i din nisch. Vissa sökord kommer alltid att konvertera bättre än andra sökord, men det finns alltid bakdörrar i nischerna, som ingen annan har tänkt på och det gäller att hitta dessa.

Arbeta frekvent med din sajt

Optimering är ju som du redan vet ett kontinuerligt arbete och Håkan Persson, som driver en av de bästa sajterna inom SEO nischen här i Sverige har flera gånger pratat om efterarbetet inne på sin sajt för att behålla rankingen. Han arbetar med optimering av inläggen och annat efter det att han publicerat dem. Man kan alltid förbättra detaljer utan att för den delen skapa nya inlägg utan arbeta med det befintliga för att sajten skall synas bättre på Google.

Så, nu skall jag ut i solen här nere på Teneriffa och njuta av staden som jag tycker så mycket om. Se till att du optimerar dina webbplatser kontinuerligt med länkar, ny text, förbättring av dina gamla texter, videos och bilder.

Sökord att arbeta med vad gäller en resesajt kan även vara flygresor, hyrbilar, karta + ort, väder + ort och en massa andra fraser, som folk söker efter vad gäller ett specifikt resmål.

Lycka till med din optimering!

Petter Hedman

Är passionerat Intresserad av Sökmotoroptimering och marknadsföring på Internet. Brinner för webben och arbetar med att få webbplatser att synas på Internet. Tycker du om denna webbplats och tycker att den ger dig värdefull information, så länka gärna hit.

2 reflektioner på “Optimering av reseguide

  1. Stefan säger:

    Kul och inspirerande läsning!
    Man skall aldrig låta sig skrämmas av stora, tunga konkurrenter. Har man bara en bra plan och en god portion tålamod så går det! Content is king sägs det ju, men 6500 ord, jeeez… Blir trött bara jag hör det 😉

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *