Jaroslaw Szymczak om webb365.se och sökmotoroptimering

Idag skall vi träffa Jaroslaw Szymczak här inne på seobloggen och läsa om hur han började arbeta inom webb och sökmotoroptimering. Det är en kul historia och alltid roligt att få veta mer om folk inom SEO branschen. Du finner mer om Jaroslaw på webb365.se.

Nu kör vi igång: 

Hela min involvering med SEO började för några år sedan när Crystone hade en kampanj. De sålde .se domäner för bara 5 kronor styck och jag slog till och köpte 300 stycken inom olika nischer.

Jaroslaw Szymczak webb365.se

Problemet var dock att jag inte hade tänkt så noga på vad jag skulle ha dem till eller hur jag skulle ha tid för att skapa 300 webbplatser som inte är spam.

Därför tänkte jag om, gjorde en hemsida och lade ut domänerna till salu. Jag lyckades sälja en del domäner för mellan 2 000 och 5 000 kronor, så det var en mycket bra start.

Det gjorde att jag fick in en del pengar för att komma igång på riktigt. Dessa pengar använde jag till att börja köpa innehåll till webbplatserna och de började ranka någorlunda på Google, även om det var långt ifrån toppen.

Vid den här tidpunkten visste jag ingenting om SEO, hade inte ens en aning om att det fanns något sådant. Så jag började googla på hur man kommer högre upp i sökresultaten hos Google. Eftersom jag är som jag är så ville jag att allt skulle vara perfekt och jag ville ha mina sidor högst uppe.

Ung som man var tyckte jag att hacking var riktigt coolt. Så jag satte igång med min första domän som var alltomhacking.se. Jag publicerade inlägg och började se lite trafik, ungefär 2-3 personer per dag organiskt. Det tyckte jag var så fantastiskt att jag optimerade webbplatsen onpage och det hela växte till ca 10 personer per dag.

Han fick börja om från början med SEO

Jag lyckades läsa om att man behövde länkar för att komma ännu högre upp i resultaten och dum som man var så köpte jag länkar på Fiverr. Som ett resultat av detta rankade jag upp extremt fort, men lika fort som jag gick upp så blev jag också straffad av Google.

Jag var tillbaka på första rutan igen. Så jag använde mig av Googles egna verktyg för att ta bort länkarna och sidan var tillbaka på de låga placeringarna igen.

Så nu visste jag att det krävs bra länkar och mycket innehåll för att synas högt uppe i resultaten. Därför började jag fundera på hur jag skulle kunna skapa en webbplats med mycket innehåll. Då kom jag på idén att skapa en sida som automatiskt validerar onsajt SEO för olika webbplatser.

För detta syfte byggde jag en bot som letade efter svenska webbplatser och lade in dem på hemsidan. Det gjorde att efter bara en månad så hade jag en webbplats som visade statistik på 75 000 för svenska sidor. Tack vare att jag lade in varje sökning i sitemappen så syntes resultaten på Google, vilket gjorde att jag fick in en del besökare. Cirka 20-30 varje dag, med det var fortfarande ganska dåligt.

Man behöver testa sig fram till det som fungerar med SEO

Med tiden började jag lära mig vad som egentligen fungerar och även vad som inte fungerar.

Under cirka ett år jag skapade många sidor, testade och skrotade dem, och allt vad man kan tänka sig. Så insåg jag att alltomhacking började ranka riktigt bra, jag var högst upp på väldigt många sökningar utan några länkar. Det tyckte jag naturligtvis var riktigt häftigt så jag lade in lite extra innehåll och idag har sidan cirka 200 unika besökare varje dag, utan några länkar.

Driver idag ca 25 olika webbplatser

Jag har skapat många webbplatser och lärt mig av mina fel. Idag driver jag mer än 25 olika webbplatser och jag satsar på kvalitet framför kvantitet.
Med allt jag lärt mig under årens lopp har jag också börjat köpa upp webbplatser som är till salu, framför allt de med dålig SEO optimering men med mycket innehåll.

Ett exempel på ett uppköp är Novell.nu, som är en novell katalog. När jag köpte den hade den en urusel SEO och det publicerades inte mer än 1-2 noveller/dikter per månad. Idag har den vuxit något helt otroligt och den får in runt 5-10 noveller/dikter per dag, och rankar nu som nummer 2 på ordet ”novell”.

Detta är inte det lättaste ordet med tanke på hur många novell kataloger det finns. En annan svårighet med det ordet är det gigantiska företaget som heter Novell inc. Nu för tiden är jag riktigt bra på SEO. Jag vet vad som krävs för att nå toppen och jag kan åstadkomma detta med tillräckligt mycket arbete.

Lär dig av dina egna misstag vad gäller SEO

Det bästa sättet att växa är att lära sig av sina misstag, och det har jag gjort. Man måste testa själv, det räcker inte med att bara läsa på olika bloggar och forum. Det gäller att se själv vad som fungerar bäst och vad som kanske inte är lika bra.

Men vem är jag egentligen? Jo, jag är en webbutvecklare som älskar sökmotoroptimering och internetmarknadsföring. Jag strävar alltid efter
perfektion, speciellt när det gäller att skapa något för mina kunder, eller optimera för dem. När det gäller mina egna projekt är jag lite slarvigare, men
det är kunderna som gör att jag kan fortsätta med sökmotoroptimering.

Just nu håller jag på och utbildar mig till webbprogrammerare på Linnéuniversitet i Kalmar.

Läs mer om mig och mitt arbete på min webbplats: webb365.se

Här nedan har jag ställt samman några tips för SEO, för att ge en smakbit av vad det innebär.

Mina tankar om SEO

Det är mycket viktigt med SEO, eller sökmotoroptimering. Om man vill att Google, Bing eller andra sökmotorer ska hitta fram till ens sidor och ge dem en bra rankning, så gäller det att optimera sidorna för det. Vissa saker kan man inte påverka, men det finns en hel del man kan göra själv.
Till att börja med ska man ta reda på vilka nyckelord eller fraser som folk använder för att söka efter det man har att erbjuda.

Det finns flera olika verktyg för detta, och en del är helt gratis. För att hitta de bästa nyckelorden eller fraserna ska man försöka hitta olika vinklar för sin nisch.

Ibland kan ett ovanligt sökord vara bättre än ett uppenbart, eftersom man inte har lika stor konkurrens. När man väl hittat ett antal nyckelord och fraser ska man inkludera dem på sajten.

Rubriken, bildtexterna och taggar är bara några av de ställen där man ska sätta dem. Det gäller att hitta en balans mellan att ha nyckelorden på flera bra positioner, samtidigt som man vill att det hela ska se naturligt ut. Vilket leder till en annan viktig del av SEO- unikt innehåll.

Skapa unikt och intressant innehåll

Det gäller att man verkligen har något unikt och intressant att visa upp, och inte bara en sida full med nyckelord. När folk hittar det de söker efter på ens sidor, eller tycker om det de ser och vill fortsätta läsa, har man större chans att ranka bättre. Sökmotorerna kan se hur länge någon stannar kvar på en sida, detta är en fingervisning om att den är intressant och relevant.

Samtidigt ökar det möjligheterna för att man ska kunna sälja sina produkter eller tjänster. En annan sak som gör att folk stannar lite längre är om sidorna är användarvänliga. Om de inte laddar snabbt eller om det är svårt att hitta information kommer besökarna att klicka bort sig så fort som möjligt.

Något som kan vara störande är allt för många färger och ovanliga fonter. Det bästa är att bara markera det absolut viktigaste så att det står ut, men i övrigt bör man ha en ganska normal text och passande bilder.

Sökmotorerna går ständigt igenom nätet och letar efter nya sidor eller information som de kan registrera. Man ska därför se till att uppdatera sina sidor regelbundet. Helst inte bara genom att byta ordföljden eller andra små detaljer, utan med något som verkligen är nytt och fräscht.

Skapa ett publiceringsschema för dina webbplatser

Om man har mycket information kan det vara bättre att lägga upp ett schema för när man ska publicera det, så man hela tiden har något nytt att komma med.

SEO är naturligtvis mycket mer än dessa få saker, men det här är bara början. Att lyckas på nätet handlar om en kombination av flera olika saker som tillsammans gör att man får fler besökare. Jag har prövat mig fram med mina egna sajter och lärt mig en hel del.

Allt detta har jag tillämpat i mitt arbete vilket har lett till många, mycket nöjda klienter. Eftersom jag älskar SEO och allt annat som har att göra med internet, så uppdaterar jag mig ständigt och håller jämna steg med all utveckling.

Det finns inget bättre än att se en sida, vare sig den är min eller en kunds, som stiger i leden och rankar högt upp på Googles sökresultat efter att jag har SEOoptimerat den.

Det var kul att få veta mer om Jaroslaw och få en inblick i hur han startade sin resa in sökmotoroptimering.

Du finner som sagt mer om mer om Jaroslaw Szymczak på webb365.se.

Petter Hedman

Är passionerat Intresserad av Sökmotoroptimering och marknadsföring på Internet. Brinner för webben och arbetar med att få webbplatser att synas på Internet. Tycker du om denna webbplats och tycker att den ger dig värdefull information, så länka gärna hit.

En reflektion på “Jaroslaw Szymczak om webb365.se och sökmotoroptimering

  1. Pingback: 3 bloggposter inom svensk SEO som du inte får missa

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *