Rikard Westberg om SEO för ebutik – Tonerlagret.se

Möt Rikard Westberg om SEO för ebutiken Tonerlagret.se

Idag träffar vi Rikard Westberg i en intervju om hur det är att driva ebutik med sökmotoroptimering som en av trafikkanalerna. Rikard är en känd ehandlare och har arbetat med webbutik i många år. Han är en flitig twittrare och har mycket kunskap om hur det är att driva företag på nätet. Du hittar Rikard på Tonerlagret.se.

Nu kör vi igång med frågorna! Rikard Westberg

1. När startade du din ehandel? Driver du flera ebutiker idag?
Tonerlagret.se som är min huvudsakliga arbetsuppgift firar 5 år på nätet den här veckan när jag tänker efter. Men arbetet innan lansering av sidan var säkert ett halvår (lite skillnad på enkelheten idag och då att starta e-handel). Sen för något drygt år sedan köpte jag Strumpgalen.se också som jag driver ihop med en kompis.

2. Hur kom det sig att du startade med ehandel?
Jag har jobbat med skrivare och toner sedan väldigt länge. Från början extraknäckte jag hos en liten kontorsleverantör i Göteborg, sen när jag började plugga i Lund så startade jag och några vänner ett retursystem för tonerkassetter som vi körde några år. Under hela den här tiden fanns en idé om att starta en näthandel för skrivarförbrukning men det var inte förrän jag var klar på universitet som jag förstod att jag inte ville bli managementkonsult mina studiekompisar utan e-handlare.

3. Hur mycket arbete krävs för att driva din verksamhet? Har arbetet ökat eller minskat de senaste året?
I princip tror jag att jag skulle kunna jobba oavbrutet och ändå känna att jag behövde lägga ner mer tid för att göra det som krävs. Det finns så otroligt mycket på min to-do-list att jag har helt gett upp om att komma ikapp mig. Ändå startar jag upp nya projekt och företag. Lite märkligt, borde kanske söka för det där. Jag jobbar definitivt mer nu än när jag startade, då förstod jag inte hur mycket jag behövde arbeta, ju mer jag har lärt mig desto mer stressad blir jag för att inte räcka till och inte göra tillräckligt mycket.

4. Hur kom det sig att du startade med SEO för dina ebutiker? Hur har detta påverkat ditt resultat?
Att sökmotorsoptimera är väl helt självklart för alla e-handlare idag. När jag startade fanns det många usla plattformar kommer jag ihåg. Folk gjorde fortfarande sidor med frames trots att det redan då var dödsdömt för sökmotorerna. Taskiga URL:er och inga produkttexter var ledorden i tonerbranschen. Jag tror bara att jag hade lite koll på hur nätet fungerade och försökte göra så bra som möjligt ifrån mig. Det är helt klart så att det har påverkat vår tillväxttakt och hur långt vi har kommit idag. Men jag önskar att jag hade gjort så mycket mer så mycket snabbare.

5. Hur arbetar du med din SEO? Gör du det själv eller har du hjälp av någon extern aktör?
Jag är rätt medveten och försöker få till länkar och lite länkbeten liksom onsiteoptimering men vi anlitar också en SEO-byrå. Jag försöker alltid att anlita personer (inom alla områden) som kan ansvara för sin del. Jobbar vi med en SEO-firma så vill jag att de ska ta ansvar för optimeringen. Komma med förslag och genomföra förändringar, vara drivande. Om jag ska driva alla områden så kommer vi att gå långsammare fram. Det gäller alla parter vi jobbar med, från bokföring till logistik och SEO.

6. Hur pass involverad är du i det dagliga SEO arbetet?
Jag sitter som en brygga mellan vår SEO-byrå och våra programmerare. Jag är därför väldigt insatt i vad som görs och när det görs eller inte görs och vad som ska göras. Det tror jag är bra eftersom det är jag som har koll på vad som vi bör optimera för. Exempelvis att vi nu säljer kontorsmaterial, då vill jag ju att vi också att vi lägger fokus på att börja ranka på de här nya produkterna och inte bara på en trött gammal toner.

7. Vilka element optimerar ni i er ebutik?
Kategorisidorna har vi jobbat rätt mycket med, unika texter på cirka 15000 kategorier var något som lyfte oss ganska rejält hos Google. Sen försöker vi förstås att optimera alla element för besökarna, A/B-testar kassan för att öka konverteringen och lyfter produktsidor. Nu senast ökade vi storleken på våra produktbilder.

8. Hur har SEO för ehandel utvecklats de senaste åren?
Plattformarna är mycket bättre på SEO nu, det finns ett aktivt arbete för att förbättra just den här biten hos plattformarna idag och det är förstås positivt. Sen ju dyrare det blir att annonsera genom adwords desto större blir budgeten för att driva organsik trafik.

9. Har du fokus på onpage eller offpage optimering när det gäller SEO?
En kombination är så klart nödvändigt. För mig är det onpage men vi arbetar ju givetvis offpage också.

10. Vad är det tråkigaste med att arbeta med ebutiker?
Tråkigt vet jag inte, men jobbigt att aldrig kunna känna sig nöjd för allt går att mäta och allt går att göra bättre alltid. Lite tråkigt som e-handeln dras med överlag är ju att leverantörerna och producenterna fortfarande i många fall ser kanalen som ett hot och i många fall har för dålig koll på e-handel och kraven som kanalen ställer på sina leverantörer. Oförståelsen gör det aningens tungt ibland.

11. Vad är det roligaste med det?
Att allt går att mäta, att affären är skalbar. Det är sjukt intressant att det går att vrida på lite rattar för att optimera olika parametrar. Sen är det en fantastiskt god stämning mellan alla som sysslar med e-handel. Vi hjälper varandra så gott vi kan.

12. Arbetar du internationellt eller enbart med svenska marknaden? Om du arbetar internationellt också. Vad är det för skillnader?
Vi säljer bara på svenska marknaden.

13. Vad använder du för olika former av trafikdrivande strategier för att få besökare till dina sajter?
Vi kör all-in på adwords. Merparten av vår tillströmning av nya besökare kommer från adwords. Organisk trafik är också stort förstås med adwords klar etta. Sen är nyhetsbrev fortfarande en fungerande trafikdrivare.

14. I vilken storleksordning ligger inkomsterna från din ebutiksverksamhet?
Vi har brutet räkenskapsår men vi taktar någonstans kring 8-9 MSEK i årsomsättning nu.

15. Vad har du för tips till andra personer som driver ebutiker? Vad gör de oftast för fel och vad skall de fokusera mer på?
Fokusera mer på att få upp produkter och börja sälja, mindre på detaljerna. Upp med produkterna, sälj produkter. Lös sedan leveranser och bokföring. Det är så många som startar företag som är så oroliga för nästan allting. Sälj först, lös problemen senare.

16. En nybörjare som skall starta igång sin egen ebutik. Hur skall hen börja? Vad skall hen tänka på?
Bygg inte egen plattform utan hyr en lösning som du tycker funkar. Det går att byta plattform senare, det viktigaste är att komma igång och få upp produkter för att se om de säljer, om kunderna kommer och är beredda att betala för dina produkter först då behöver du börja bekymra dig om fraktpriser, vilka kartonger du ska välja som emballage med mera. Bra bilder samt informativa och säljande produkttexter är nödvändigt på nätet, slarva inte med det.

17. Vad kan man göra för att säkra sin verksamhet inför framtiden?
Det tror jag är omöjligt, kör ditt race och gör det bäst av alla så går det förhoppningsvis vägen.

18. Vilka branscher skall man satsa i och vilka nischer skall man undvika?
Heminredning tror jag på fortfarande och verktyg. Alla typer av förbrukningsvaror känns bra men det finns ju oftast etablerade aktörer inom de områdena förstås. Konkurrenter är inget hinder för att slå sig in i en nisch dock. Specialbutiker för personer med funktionsnedsättningar eller butiker som är kopplade till någon form av produktion eller förädling. Exempelvis förenkla beställningen av specialgjorda snickerier eller liknanade. Tänk Bemz för andra branscher.

19. Avslutningsvis. Ge oss dina tre bästa tips för att skapa sig en inkomst med hjälp av en ebutik?
Sälj högmarginalprodukter (läs: inte toner), sälj något som du tycker är roligt för du kommer behöva lägga ned mycket tid så lika bra att produkterna är sexiga (läs: inte toner) och sälj svårtillgängliga produkter, sådant som inte finns att få tag i så enkelt (läs: inte toner).

Tack för intervjun Rikard. Det var roligt att få lära känna dig lite närmare och veta mer om hur du startade – och tänker runt sökmotoroptimering och ebutik.

Vill du veta mer om vad Rikard arbetar med, så besök hans webbplats Tonerlagret.se.

Än en gång tack till dig Rikard Westberg för att du var med och lät dig intervjuas av mig här på webbplatsen.

 

Petter Hedman

<p>Är passionerat Intresserad av Sökmotoroptimering och marknadsföring på Internet. Brinner för webben och arbetar med att få webbplatser att synas på Internet. Tycker du om denna webbplats och tycker att den ger dig värdefull information, så länka gärna hit.</p>

9 reflektioner på “Rikard Westberg om SEO för ebutik – Tonerlagret.se

  1. Håkan Liljeqvist säger:

    Trevlig intervju och väldigt sympatisk Rikard! Jag hade förmånen att höra honom snacka ehandel för en tid sedan här i Jönköping. Det jag uppskattade mest var den realistiska syn på ehandel som han förmedlar. Det är svårt att skapa lönsamhet. Trots det spädde det på min nyfikenhet på ehandel och man blir ju lite sugen på att ge sig in i branschen. Goda råd på föreläsningen och goda råd här i intervjun som jag suger åt mig som en svamp 🙂

    • Petter Hedman säger:

      Kul att du gillar informationen.
      Rikard är ju erkänt duktig och framgångsrik med sin ehandel.

  2. Fredrik Gustavsson säger:

    Intressant intervju, tror som Rikard att bra texter på kategorinivån är något att satsa på. Det jag gillar med texterna hos tonerlagret är med vilken ansträngning man lyckats skapa kategoritexter kring alldagliga produkter med ett inslag av humor där man fått in sökordet på ett naturligt sätt.

    I längden är bra unika texter alltid bra oavsett alla uppdateringarna av sökmotorernas algoritmer.

    • Petter Hedman säger:

      Hej Fredrik!
      Kul att du gillar läsningen här inne.
      Rikard är ju verkligen duktig och har haft framgång under lång tid.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *