Fredrik Winberg om sökoptimering

Idag möter vi Fredrik Winberg i en intervju om sökoptimering. 

Fredrik arbetar som Online Marketing Manager på Photowall. Han besitter ett stort intresse och kunnande om Internetmarknadsföring och e-handel där hans specialistområden är SEO, webbanalys och användarvänlighet. Du hittar mer om Fredrik på hans personliga blogg. Jag är glad att Fredrik ville vara med och svara på frågorna här nedan. Fredrik Winberg SEO

Nu hoppar vi på frågorna! 

1. Hur startade ditt intresse för sökmotoroptimering?
Mitt intresse för SEO startade när jag såg en dragning av Patrik Gamryd från iProspect. Efter det blev jag en SEO junkie. Länkar kom att bli mitt heroin och jag är ständigt på jakt efter en ny fix.

2. Hur ser din bakgrund ut? Tekniskt intresse?
Jag byggde min första webbplats 1996 tack vare en webbintresserad SO-lärare. Vi fick presentera ett geografiarbete i form av en webbplats, där och då föddes min passion för nätet. Efteråt följde en rad webbplatser med frames och blinkande gif-animationer samt svidande modemräkningar för mina föräldrar. Men nog om 90-talet. Sedan dess har jag pluggat marknadsföring och intresserat mig för webbanalys och användarvänlighet, vilket jag tycker är kärnan i internetmarknadsföring. Oavsett om du arbetar med SEO eller något annat, måste du förstå användaren.

3. Vad har du för motto?
Testa, testa och testa. Och testa igen.

4. Vad är du mest känd för?
Well, jag har aldrig haft något behov av att hävda mig själv och synas. Därav är jag nog lite av en doldis inom SEO-branschen. Men om vi pratar resultat har jag bland annat varit med och byggt upp CoolStuffs organiska närvaro och utvecklat iProspects länkerbjudande.

5. Hur gör du för att hålla dig up to date med seo och Google?
Genom att testa själv och följa ett gäng utländska bloggar. iProspects nätverk med kontor och anställda över hela världen har dessutom varit en bra kunskapsbank. Nu får jag istället data och research från vår byrå i UK.

6. Vad har du för dagliga arbetsuppgifter?
Min roll är att öka all trafik och försäljning i Norden och UK. SEO jobbar jag med hands on i Norden medan vi har lagt ut arbetet i Storbritannien på en byrå som förstår synergierna mellan resultatorienterad SEO, digital PR och varumärkesbyggande. Fördelen med deras erfarenhet inom PR blir att vi får in länkar på sajter som telegraph.co.uk, länkar som gör hela skillnaden. I övrigt har jag kontakter med leverantörer och är djupt involverad i utvecklingen av sajten. Kort sagt pillar jag på allt där jag ser att vi kan öka intäkterna.

7. Tips till nybörjare inom SEO. Vad skall de fokusera på i början?
Allt beror på förutsättningar och mål. Men det är sökordsanalysen som är grunden till allt, genom den ser du vilken potential som finns och var du ska investera din tid. Efter det är det bara att testa, testa och testa. Och testa igen. Sen kan jag rekommendera att arbeta på en byrå där det finns mycket kunskap inom SEO. Förutom SEO lär du dig rollen som konsult vilket är värdefullt i framtiden.

8. Vilket är ditt favorit seoverktyg och varför?
BrightEdge är i särklass det bästa SEO verktyget jag har sett. Det ger dig en snabb uppfattning om både nuläge och potential för ett flertal markander genom att kombinera placeringar, trafik, transaktioner, sociala signaler och länkdata. Förutom att konsolidera länkdata från Majestic SEO och SEOmoz så har de en egen spindel. För stora SEO team har de en riktigt schysst task manager. Nackdelen? Det är jävligt dyrt.

9. Om du fick skapa ett eget seoverktyg. Vad skulle det göra för dig?
Ge mig BrightEdge med en lägre prislapp. Annars duger en mängd data och EXCEL.

10. Har du någon förebild inom sökmotoroptimering?
Nej, men det finns många personer inom branschen som jag inte vill bli som.

11. Vad har du för personliga mål 2013?
Att bli kvitt smärtan i höger axel vilket hämmar viss typ av träning. Och äta mer vegetariskt trots att jag älskar kött (nu smörar jag för min flickvän). Stryk det sista i intervjun.

12. Hur tror du framtiden ser ut för SEO? Hur tror du att Google kommer utvecklas den närmaste tiden?
Google kommer fortsätta att vara aggressiva med nya annonsformat som inkräktar på det organiska resultatet, ta produktsöket som exempel. Dessutom kommer de röra om i grytan i resebranschen. Annars är Author Rank ett intressant koncept som tyvärr faller lite på att Google måste lyckas i kampen mot Facebook. Alternativt charma byxorna av Zuckerberg för att få tillgång till mer data kring användare (utöver den som finns tillgänglig i Open Graph API).

13. Vad gör du på fritiden?
Spelar för mycket FIFA varvat med korpfotboll, en del innebandy och styrketräning. Intresset för öl är även stort och där agerar min bror som arbetar på systembolaget pådrivare. Han äter gärna nudlar för att ha råd med en öl för 100 spänn. Helst i kombination.

5 snabba frågor:

Google eller Bing?
Svar: Google

Mac eller PC?
Svar: Mac i hemmet och PC på jobbet

Vilket sökord vill du toppa på Google.com?
Svar: Google

Använder du någon annan mer obskyr sökmotor förutom Google?
Svar: Bing

Har du fokus Onpage eller Offpage?
Svar: Offpage

Tack för intervjun Fredrik. Det var roligt att få lära känna dig lite närmare och veta mer om hur du startade – och tänker runt sökmotoroptimering.

Vill du veta mer om Fredrik, så kolla in hans personliga blogg.

Än en gång tack till dig Fredrik Winberg för att du var med och lät dig intervjuas av mig här på webbplatsen.

Petter Hedman

Är passionerat Intresserad av Sökmotoroptimering och marknadsföring på Internet. Brinner för webben och arbetar med att få webbplatser att synas på Internet. Tycker du om denna webbplats och tycker att den ger dig värdefull information, så länka gärna hit.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *