Använd egen domän med unikt eget domännamn för din webbutik

Eget unikt domännamn utan andra företagsnamn i är det bästa!

Denna artikel har jag tänkt att skriva ett tag. Jag har bara inte haft någon bra vinkel på den. Nu har jag dock fått en vinkling och kan skriva om hur viktigt det är att om du har en seriös business på webben att du använder dig av en egen unik domän. Hur viktigt det är att du inte använder någon annans varumärke i din domän. Det kan sluta i tråkigheter och bekymmer. Detta är ju naturligtvis mina åsikter, men jag skall visa för dig att det är alltid bättre att ha så stor kontroll på allt vad gäller dina affärer på webben. Jag skall påvisa fördelarna med att köra på en domän som är obunden, som du kan växa i och använda dig av flera olika inkomstmöjligheter istället för att vara knuten eller bunden till ett företagsnamn i domänen.

Använder du något annat företagsnamn i din domän utan tillåtelse kan du ju även råka ut för stämning och rättsliga åtgärder. Det kan vara skönt att slippa sådant trassel.

Jag vill gärna backa upp min artiklar  med riktiga exempel och skall så göra även denna gång. Du kommer få ett exempel från verkliga livet. Ett exempel på hur bräckligt det kan vara att använda ett annat företagsnamn i sin domän. Det finns fördelar naturligtvis när man skall branda sig på webben genom att använda sin leverantörs stora fina namn, men det är farligt. De kan komma och be dig stänga ner domänen eller så får du sluta handla hos dem.

Det var just detta som hände min kollega. Anders Karlsson är känd inom SEO Sverige. Han har många järn i elden och har arbetat med webben under ett flertal år. Han har även blivit intervjuad här på sajten och här hittar du Anders Karlssons intervju. Anders driver ett par nischade webbutiker. Han har bland annat en butik där han säljer handtag och en butik där han säljer jakt – och friluftskläder.

Det var just webbutiken med jakt – och friluftskläderna som hamnade i en form av blåsväder för ett tag sedan. Anders hade samarbetat med leverantören av produkterna i den butiken under flera år. Han hade leverantörens namn i domänen och sålde enbart deras produkter i butiken  Helt plötsligt ville de dock ändra sin policy vad gäller namn i domäner och annat material  så de stramade åt sin policy och sade att Anders fick ta bort domännamnet och byta det mot ett annat. Detta är ju ett slag i ansiktet på en när man som Anders hade lagt ner tid, kraft och pengar på att skapa sig ett namn och en position med webbutiken på tex Google. Skall man byta ut domänen mot en annan, så tappar man ju i kraft och naturligtvis även i form av branding man skapat under de år man arbetat med produkterna och butiken.

Anders blev alltså kontaktad av leverantören och de sade att han var tvungen att byta ut domänen till en ny domän och det inom en snar framtid. Alla domäner med deras företagsnamn i domänen var tvungen att byta rakt av. Anders är en snabb kille, så han bytte nästan direkt till en ny domän. Gjorde 301 redirects på den gamla domänen och numera kör han sin webbutik med jakt – och friluftskläder  på sin nya domän BrandbyNature.se.

Anders har gjort ett bra arbete vad gäller att sätta fart med den nya domänen. Han har relativt snabbt hittat tillbaka till toppen av Google för en del av sina viktigaste sökord efter byte av domän. Han har tappat en del av sin konvertering, som han hade innan bytet och han har tappat en del trafik, men det kan han återställa under senvintern, så det borde inte vara några problem att hämta hem igen.

Jag förstår att han hade leverantörens namn i domänen. Det ger ju en del branding att ha det. Helt klart. Hade jag fått välja, så hade även jag arbetat med leverantörens namn i domänen om det är en stor och fin leverantör, som redan skapat sig ett namn. Då har man ju en del fördelar.

Det finns dock klara fördelar med att använda sig av en helt egen domän, utan andra företagsnamn i.

Här nedan finner du några av de fördelar jag upplever finns då du använder dig av en egen domän utan något annat företagsnamn i:

– Du kan enkelt byta leverantörer

– Du kan enkelt byta ut produkter och tjänster i din webbutik

– Lägga till vilka nya produktlinjer du vill utan att fråga någon annan

– Du får en större frihet att använda färger och layouts i din butik

– Du kan kanske spela mer med priserna

– Du får fler artiklar som du kan erbjuda dina kunder

– Egen logga

– Eget domännamn, som du på sikt kan branda själv

– Du får frihet vad gäller ditt eget företag på ett helt annat sätt

Detta är några av alla de fördelar jag ser när man använder sig av en egen domän utan någon annat företagsnamn i. Det finns säkert fler fördelar. Skriv gärna i kommentarerna om du finner fler fördelar med att köra sitt eget race, om man säger.

 

Petter Hedman

Är passionerat Intresserad av Sökmotoroptimering och marknadsföring på Internet. Brinner för webben och arbetar med att få webbplatser att synas på Internet. Tycker du om denna webbplats och tycker att den ger dig värdefull information, så länka gärna hit.

7 reflektioner på “Använd egen domän med unikt eget domännamn för din webbutik

  1. Anders Karlsson säger:

    Väl skrivet i vanlig ordning! Jag kallar det hela ”learning by doing” och det här var en fet nit som innebar att försäljningen gick ner runt 90%. Riktigt trist så bra att tipsa om att andra INTE skall göra samma misstag. Även om detta bytet på sikt ger oss bättre möjligheter att bredda butiken och därmed växa den ytterligare.

    • Petter Hedman säger:

      Hoppas att du snabbt kan få upp försäljningen till rätt nivåer igen.
      Det finns ju som sagt fördelar med att använda den stora fina leverantörens namn i domänen, men bara tills de beslutar om att göra förändringar och man blir tvungen att välja ett nytt namn, precis som du har fått uppleva. Det är förmodligen många fler som fått uppleva detta, men inte vågat vara så öppna med det som du varit.

      Tack för att du delar med dig, så öppet!

      Tack för att jag fick skriva om dig och din webbutik 🙂

  2. Håkan säger:

    Jahaa, det fick mig å tänka till lite …
    Är precis på väg med en deal som är liknande, fick mig en tankeställare där, tack för tipset!

  3. nolingo säger:

    Intressant. Problemställningen blir dock redan lite annorlunda om man redan har en egen shop under eget varumärke men sen startar satellitbutiker, varumärkesshoppar. Men visst, att bara bygga sin verksamhet på en domän med ett varumärkesnamn är att leva farligt. Här är ett spännande exempel: http://www.fjellrevenshop.no/

    • Petter Hedman säger:

      Hej Peter!

      Ja, alla situationer ser ju olika ut.
      Jag rekommenderar oftast att bygga med egen domän, just för att få större egen kontroll.

    • Petter Hedman säger:

      Ja, jag har ägt ett par domäner med företagsnamn i, men jag har gjort mig av med alla dem.
      De tenderar ju att fungera bra för både besökaren och för ranking, men är farliga i längden, enligt mig.

      Bättre att sätta en egen domän, med eget unikt namn, på kartan istället.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *