Anders Karlsson om SEO för Webbutik och sin ehandel

Möt Anders Karlsson som pratar om SEO, ehandel och webbutiker.

Anders har vi mött tidigare här på sajten i en intervju om sökmotoroptimering. Han är en rak och tydlig man med bestämda åsikter om SEO och ehandel. Jag har följt Anders ett bra tag på webben och han har alltid något slagkraftigt att säga. Han driver ett flertal webbutiker och arbetar dagligen med SEO. Du hittar en av hans webbutiker när du besöker Barahandtag.seWebbutik och ehandel med Anders Karlsson

Nu rockar vi igång med frågorna! 

1. När startade du din ehandel? Driver du flera webbutiker idag?
Jag startade den första butiken 2007 med en produkt som heter Magic Wheel. Det var en blandning mellan skateboard och enhjuling som var riktigt fräck faktiskt men det blev aldrig någon fart. Jag plockade hem ett 50-tal Magic Wheel från Kina och sålde på nätet men efter ett år så sålde jag butiken till förmån för Kakadu Traders (nuvarande BrandByNature). Idag driver vi BrandByNature, Barahandtag, Kokkengreb.dk och Kuchengriffe.de och inom kort så kommer vi även öppna BrandByNature i Danmark, Norge och Tyskland också.

2. Hur kom det sig att du startade med ehandel?
Min dåvarande chef sänkte min lön för att marknadsanpassa min då höga lön till resterande personal i den ledningsgrupp jag satt i då. Ett beslut som jag inte argumenterade eller surade så mycket över för det var ett korrekt beslut. Men naturligtvis började jag fundera på hur jag skulle kunna ersätta dessa pengarna med en annan inkomst. Då börjande tankarna på e-handel forma sig i skallen på mig och resten är historia som man brukar säga.

3. Hur mycket arbete krävs för att driva din verksamhet? Har arbetet ökat eller minskat de senaste året?
Eftersom vi jobbar med dropshipping som metod så krävs det väldigt lite packtid, gissningsvis går 3-4% av ordrarna från oss och resten direkt från leverantörerna. Däremot så går det ett par timmar varje dag för telefon och mailärenden för de olika butikerna och att skicka iväg, övervaka och meddela kunder om ordrar och leveranser. Vi har en person som sköter alla de dagliga göromålen för samtliga butiker och kunder. Vi ökade ju vår omsättning med ungefär 300% förra året så arbetet har ökat rätt ordentligt även om en verksamhet som bygger på dropsshipping är ganska skalbar. Vi hoppas på samma ökningstakt under detta året och då handlar det om att den tyska handtagsbutiken skall ta bra fart.

4. Hur kom det sig att du startade med SEO för dina webbutiker? Hur har detta påverkat ditt resultat?
Fram till 2010 så kunde jag verkligen ingenting om hur Google och annat fungerade och blev för Kakadu Traders räkning kontaktat av ett SEO-företag som skulle hjälpa mig att komma högre upp i sökresultatet på de sökord vi jobbade med då. Dessvärre blev jag lurad rätt hårt och började efter detta intressera mig själv för hur det hela fungerar och sedan dess har det rullat på och jag jobbar idag både med e-handel i egen regi, konsultar för andra i SEO och e-handel samt är delägare i SEO-företaget DoubleSearch som vi startade upp under 2012. När det gäller resultaten så kan jag nog hänvisa 70% av den omsättningsökning vi haft under 2012 till enbart SEO, de andra 30% är att vi arbetat med konverteringsoptimering och det har vart och är helt avgörande för butikernas verksamheter. Dessa två delarna är grunderna för att få igång en vettig försäljning på webben enligt mig.

5. Hur arbetar du med din SEO? Gör du det själv eller har du hjälp av någon extern aktör?
Vi kör all SEO själva, on-page, on-site och off-page av naturliga skäl, vi gör själva det vi är duktiga på och låter andra göra saker som vi inte är så duktiga på, till exempel bokföring och design av allehanda ting.

6. Hur pass involverad är du i det dagliga SEO arbetet?
Extremt involverad, det är bara jag som jobbar med det när det gäller butikerna! =)

7. Vilka element optimerar ni i er webbutik?
Alla skulle jag vilja säga, allt från att det finns bra och strukturerat innehåll på allt från startsida till enskild produktsida till att arbeta med länkar. Vi lägger ett stort arbete på att få våra kategorier rätt redan från början så man slipper ändra det i efterhand och det är där vi lägger mest krut tillsammans med startsidan. Produktsidorna använder vi mer för konvertering än för SEO om jag skall vara helt ärlig så där har ibland SEO fått stå tillbaka lite om det inte gått att kombinera det på ett bra sätt. Sen skulle jag vilja att vi var bättre på att arbeta med SEO för produktsidorna än vad vi är idag men idag så går den mesta kraften för att skapa en riktigt bra startsida, riktigt bra kategorisidor och andra landningssidor för sökfraser som inte platsar som kategorier. Sen arbetar vi med en blogg/nyhetskanal för att tillföra lite nytt innehåll med jämna mellanrum, vi brukar posta ett par gånger i månaden där, när det kommer nyheter av olika slag eller liknande.

8. Hur har SEO för ehandel utvecklats de senaste åren?
Det har utvecklats på samma sätt som all SEO, det är viktigare idag än tidigare att ha vettigt innehåll i butikerna och att man har egna, unika texter överallt. Tidigare fungerade det att bara kopiera över texterna från leverantören och köra men skall du lyckas idag så krävs det mer än så. Samma sak med länkar, varierade ankartexter, länkar från bra områden på internet och liknande är lika viktigt oavsett om det är e-handel eller inte. Tittar man på hur användningen av SEO har utvecklats däremot så handlar det ju faktiskt om att man har börjat använda sig av SEO-tankar när man bygger och skapar butik på ett helt annat sätt än tidigare, butiker idag arbetar aktivt med att ha bra innehåll, bygga länkar så konkurrensen har ju ökat för alla parter.

9. Har du fokus på onpage eller offpage optimering när det gäller SEO?
Bägge och, den ena handen föder den andra när det gäller SEO.

10. Vad är det tråkigaste med att arbeta med webbutiker?
Det som inte är webbutik är det tråkigaste, bokföring, säljare som ringer och mejlar och liknande.

11. Vad är det roligaste med det?
Kunderna och trafiken! Att se till exempel en Reco från en nöjd kund eller när det kommer ett mail om att kunden är nöjd med ditten eller datten, det är riktigt, riktigt roligt och motiverande så det ligger på absoluta förstaplatsen, Sen har man ju blivit smått beroende av Google Real-Time så det är skoj att se när man gjort något bra SEO-jobb eller så och se rankingarna lyfta och trafiken plus avsluten öka.

12. Arbetar du internationellt eller enbart med svenska marknaden? Om du arbetar internationellt också. Vad är det för skillnader?
Vi har ju butiker i både Danmark och Tyskland så det blir ju även internationellt för vår del. En av de stora svårigheterna för utländska marknaden är naturligtvis språket, jag har stora problem med att förstå vad en dansk som ringer säger över huvudtaget men det mesta brukar lösa sig ändå, antingen kör vi engelska eller så blir det ett mail så man kan få till det den vägen. Vi gör ju ingen hemlighet av att vi är ett svenskt företag på de utländska butikerna så dom flesta är nog beredda på knagglig tyska eller engelska när dom ringer så det brukar alltid lösa sig. Den andra stora svårigheten är absolut SEO. Vi har tagit hjälp av översättningsföretag för att översätta samtliga butiker och har även där vart noggranna med nyckelordsanalyser för kategorier och liknande så on-page har vi rätt bra koll på. Men off-page i Tyskland är tuffare, konkurrensen på även små sökord/fraser som vi jobbar med är betydligt hårdare än i Sverige och att köpa länkar i Tyskland är ofta 3-6 gånger dyrare än vad det är i Sverige så det skall man ta med sig inför en etablering utomlands, offpage-SEO kommer kosta betydligt mer än vad du är van från i Sverige.

13. Vad använder du för olika former av trafikdrivande strategier för att få besökare till dina sajter?
I Sverige så använder vi främst SEO och AdWords men kör även annonsering på olika portaler som handlar om det vi jobbar med. Portalerna driver en del trafik men ger väldigt dåligt avslut men vår tanke med detta är främst att på sikt bygga varumärke som blir bestående, inte för att få avslut idag. När det gäller de utländska butikerna så kör vi hittills bara med SEO men det kommer AdWords där så fort vi fått upp en vettig nivå på den organiska trafiken, alla butikerna måste klara av att bära sina egna kostnader och även AdWords är dyrare i till exempel Tyskland och den butiken är inte på den nivån att den klarar det ännu.

14. I vilken storleksordning ligger inkomsterna från din webbutiksverksamhet?
2012 landar runt en miljon ungefär, tyvärr kommer tappet från domänbytet mellan Kakadu Traders och BrandByNature innebära ett riktigt dåligt Q1 men sedan hoppas vi på att nå de 150-200K i månaden som vi hade under Q3-2012.

15. Vad har du för tips till andra personer som driver webbutiker? Vad gör de oftast för fel och vad skall de fokusera mer på?
Har du väl kommit fram till att du skall starta så gör det, sitt inte och finula på varje detalj för du kommer ändå ändra 80% av allting i efterhand. Och tänk SEO och konvertering i varje del av butiken. Och se till att leverera, oftast bättre, snabbare och med gladare ton i rösten än vad du lovar. Nöjda kunder är en förutsättning för all verksamhet så utan dom har du ingen verksamhet alls. Och håll igen i plånboken, köp inga stora lager (eller några lager alls), använd datorn du redan har och köp inget du inte absolut behöver förrän butiken har den inkomst för att täcka det hela. Satsa 100% och använd hjärna och hjärta!

16. En nybörjare som skall starta igång sin egen webbutik. Hur skall han börja? Vad skall han tänka på?
Kan du inte SEO, hitta någon som kan hjälpa dig med detta redan innan du bygger butiken. Är du ingen kodare, hitta någon som kan hyra ut en bra butik till dig, ta hjälp av någon som kan SEO innan du väljer butik så du inte bygger in dig någonstans. Och hitta grymma leverantörer som förstår din verksamhet och kan hjälpa dig istället för att stjälpa dig.

17. Vad kan man göra för att säkra sin verksamhet inför framtiden?
Webbutiker har ju i många fall Google som trafikkälla till enda eller stor del av sina kunder, se till att synas på många ställen, se till att bygga dig ett eget varumärke så att du inte är lika beroende av en enda kanal utan får kunder från fler håll än bara en sökmotor.

18. Vilka branscher skall man satsa i och vilka nischer skall man undvika?
Satsa på det du kan tjäna pengar på och undvik resten.

19. Avslutningsvis. Ge oss dina tre bästa tips för att skapa sig en inkomst med hjälp av en webbutik?
1. Hitta en leverantör eller partner som kan SEO och se till att leverantören faktiskt levererar något. Be att få en sammanställning månadsvis på vad som gjort med/för butiken.

2. Fundera inte för mycket utan kör igång, världskartan kommer ändå ritas om innan du är ”klar” med din butik. (Vilket du aldrig blir)

3. Tänk konvertering. Du tjänare lättare pengar på de besökare som faktiskt redan är i butiken än dom som kanske kommer in senare.

Tack för intervjun Anders. Det var roligt att få lära känna dig lite närmare och veta mer om hur du startade – och tänker runt sökmotoroptimering och ehandel.

Vill du veta mer om vad Anders arbetar med, så besök hans webbplats Barahandtag.se.

Än en gång tack till dig Anders Karlsson för att du var med och lät dig intervjuas av mig här på webbplatsen.

Här hittar du den tidigare intervjun med Anders Karlsson.

Petter Hedman

<p>Är passionerat Intresserad av Sökmotoroptimering och marknadsföring på Internet. Brinner för webben och arbetar med att få webbplatser att synas på Internet. Tycker du om denna webbplats och tycker att den ger dig värdefull information, så länka gärna hit.</p>

10 reflektioner på “Anders Karlsson om SEO för Webbutik och sin ehandel

  1. Martin säger:

    Det här var ju alldeles lysande – en i princip komplett guide till hur man startar och driver en e-butik. Intressant med transparensen också. Tack Petter och tack Anders!

    Kan tänka mig att många läsare direkt kommer att börja läsa på om dropshipping. En brasklapp här dock – det är inte en lösning som fungerar för alla och det är inte alltid så enkelt som det kan verka vid en första anblick. Men, vore allt enkelt skulle det inte finnas några pengar att tjäna!

    • Petter Hedman säger:

      Hej Martin!

      Ja, det är en genomarbetad intervju med Anders!
      Han är duktig och arbetar seriöst för att hans ehandel skall fungera så smidigt och enkelt som möjligt.
      Även om företagande sällan är enkelt.

  2. Pingback: Intervju om e-handel och SEO - Ehandel.se

  3. Andreas Ivarsson säger:

    Jag är väldigt intresserad av SEO, e-handel och affiliates, och de här matiga intervjuerna du bjuder på är väldigt sköna ingångar med massor av tips.
    Funderar själv att testa med dropshippinglösning, men måste hitta någon bra leverantör först.

    • Petter Hedman säger:

      Hej Andreas!

      Kul att du hittat hit och gillar det som bjuds här inne på sajten.
      Försök att arbeta med produkter eller tjänster som du själv gillar eller har en form av passion av.
      Du kommer då att kunna hålla ut den tiden som behövs innan du kan lyckas.

      • Andreas Ivarsson säger:

        Tack för tipsen Petter, jag börjar kolla upp allt fler affiliatetjänster för att se utbud och sett från det jag skriver om på In The Kitchen så är Tradedoubler vettigast just nu.

        • Petter Hedman säger:

          Hej Andreas.

          Det finns flera bra affiliatenätverk.
          Jag gillar Adrecord, de har en personlig service som inget annat affiliate bolag är i närheten av.

    • Petter Hedman säger:

      Hej Erik!

      Ja, vi får se om det kanske dyker upp nån intervju, där någon internationell spelare kan berätta om hur det funkar.
      Håll utkik och välkommen tillbaka.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *