Tre sorters SEO arbetare

Det finns bara tre sorters sökmotoroptimerare.

Vilken sort är du?

Det finns en mängd olika sätt på hur du kan utföra ditt SEO arbete. Det har flitigt debatterats vad som är rätt och fel. Jag skall absolut inte gå in på det här. Alla får bygga sina webbsidor på det sätt de själva vill. Hur du går tillväga för att hamna i topp hos tex Google är ju din ensak. Gör du sökmotoroptimering åt en kund får du ju självklart visa på vilka risker det finns med de olika metoder av seo som finns tillgängliga. Jag tänkte i denna artikel bara visa på 3 sorters sökmotoroptimerare  som  finns på webben.

Första gruppen: Länkbyggarna. De tenderar till att fokusera all sin energi till att bygga länkar. Alla länkar de bygger betyder liv eller död för dem. De vet allt om Page Rank och hur PR flödar inom och mellan sina sajter. Svart eller grått? Ja, onaturlig länktillväxt är olagligt enligt Google och deras Pingvin uppdatering är tänkt att ta ner de värsta länkspammarna.

Andra gruppen: De tekniska SEO kungarna. De spenderar all sin tid till att skapa den perfekta koden, den perfekta strukturen och söker den perfekta laddtiden etc.. Svart och grått? Ja, men svårt numera sedan sökmotorerna har blivit såpass mycket smartare på senaste tiden.

Tredje gruppen: Innehållsskaparna. Det är dessa som skapar det som du ser och läser på skärmen. Om du är denna typ av sökmotoroptimerare, så tittar du extra noga på varje ord du skriver. Du analyserar sidtitlar, meta descriptions (du bryr dig om CTR).
Som med de andra två grupperna så finns det svarta och gråa hattar även här. De gör allt för att komma upp med nytt material. De spinner och stjäl andras material rakt av. Googles Panda uppdatering tog hand om några av de allra värsta innehållstjuvarna och lågkvalitetsinnehåll.

Vilken grupp tillhör du?

Den perfekte sökmotoroptimeraren tillhör såklart alla tre grupperna.

 

 

Denna text hittade jag borta hos seopam.com sedan översatte jag den till svenska.

Petter Hedman

Är passionerat Intresserad av Sökmotoroptimering och marknadsföring på Internet. Brinner för webben och arbetar med att få webbplatser att synas på Internet. Tycker du om denna webbplats och tycker att den ger dig värdefull information, så länka gärna hit.

6 reflektioner på “Tre sorters SEO arbetare

  1. Tobias säger:

    Jag tillhör helt klart den tekniska gruppen. Men jag har ju utvecklarrötter så det är väl ganska självklart att jag ofta sitter och pillar i serverkonfigurationen eller optimerar den perfekta koden.

    • kryddan säger:

      Ja, då är det ju ofrånkomligt tror jag. Man arbetar ju med det som ligger en närmast och man har lättats för. Jag är ju egentligen ingen tekniker, utan jag arbetar med länk och innehåll. En blandning av de båda.

  2. Kristoffer Wedholm säger:

    Jag skulle säga att den som lyckas bäst är den som har en fot i varje grupp.

    Kvalitativt innehåll är bra, men ingen nödvändighet. Det går att klara sig på kvantitet. Då måste man däremot lägga mer energi på eget länkbygge. Onpage-biten ser jag som en självklarhet. När det viktigaste är avklarat återstår finlir. Finliret påverkar ofta positionerna marginellt. Kanske är det mer värt att lägga tiden på att attrahera en eller två riktigt bra länkar.

    Tekniken är viktig. Att sajten ligger uppe 99,99% av tiden och att den inte tar för lång tid att ladda. Jag ser det som en självklarhet att man inte accepterar ett webbhotell där sajten titt som tätt blir onåbar.

    Länkbygget, oavsett om det sker naturligt eller onaturligt, förblir den viktigaste faktorn förutsatt att det finns ett innehåll att ranka. Det är här man möter den tuffaste konkurrensen. I stort sett alla kan producera eller köpa bra innehåll. Alla kan ta sig tid att utforma korrekta HTML-taggar och tänka ut bra rubriker. Men när det kommer till att bygga länkar är det ofta svårare, särskilt om det behövs mycket länkar och dessa inte kommer naturligt. Alla kan köpa länkar, men alla kan inte köpa bra länkar till ett bra pris.

    • Petter Hedman säger:

      Ja. En fot i varje grupp är även det jag rekommenderar.
      Jag är ingen tekniskt driven optimerare själv, men skall under hösten fördjupa mig i de tekniska bitarna mer.

      Länkarna är det just nu den viktigaste rankingfaktorn för att synas på Google och kommer förmodligen vara så ett tag framöver.

  3. David säger:

    Först plattform/webbsida, sedan teknisk optimering, sedan innehåll, sedan länkar. Ett ensidigt synsätt som fokuserar på det ena eller det andra fungerar helt enkelt inte nu år 2012. Idag kräver SEO mera kvalitetsarbete än någonsin tidigare och därför måste man förstå både vad kvalitetslänkar och kvalitetsinnehåll innebär. Idag handlar SEO om kvalitet och om variation, inte om kvantitet.

    • Petter Hedman säger:

      Ja, det krävs mer och mer av oss sökmotoroptimerare för att få våra sajter att hamna i topp numera, helt klart.

      Kvalitet i kvantitet är de nya ledorden numera.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *