Intervju med Victor Kaugesaar om SEO

Idag möter vi Victor Kaugesaar i en intervju om sökmotoroptimering.

Victor Kaugesaar jobbar på Ridestore.se och har gjort det sedan Augusti 2012. På den egna bloggen kaugesaar.se delar han med sig utav sina kunskaper inom SEO, AdWords & Google Analytics. Före anställningen hos Ridestore jobbade Victor på Be Better Online under nästan 2 år och innan det höll han till störst del på med egna affiliateprojekt.

Nu sätter vi igång med frågorna! 

1. Hur startade ditt intresse för sökmotoroptimering? 
Indirekt så var det väl mitt pokerspelande som ledde till att jag agerade affiliate åt ett antal personer jag lärt känna på olika pokerforum. Fick sedan kontakt med lite andra affiliates och på så sätt fick jag nys om SEO, detta måste varit runt 2008. Ett av mina första SEO-projekt (läs snarare test) var roligabloggen.se efter har läst detta inlägg på IDG av Magnus Bråth (http://blogg.idg.se/sokmotor/2009/03/11/gratis-hemlighet-om-jag-hade-tid-skulle-jag/).

2. Hur ser din bakgrund ut? Tekniskt intresse?
Är 22 så har väl ingen vidare spektakulär bakgrund, har inte hunnit med så mycket ännu. Men haft ett gediget datorintresse sedan barnsben, som stiger sig utöver att bara spela Counter Strike. Skapade nog min första webbplats i frontpage när jag gick i mellanstadiet efter det har det väl bara rullat på.

3. Vad har du för motto?
Lever inte direkt under något motto som kan formuleras med en mening. Så håll i dig. Men vad jag kanske gör annorlunda mot vad många andra gör är att jag nästan aldrig lyssnar på tips på vad man skall göra. Människor är riktiga suckers för positiva råd (vad man ska göra), istället för negativa råd (vad man inte ska göra). Jag undviker artiklar som ”Bli rik snabbt”, ”Smal på 30 dagar”, ”Hur man bygger bra länkar” etc etc. Än mer uppsugna verkar människor bli när någon person med lite auktoritet skriver en artikel på ämnet också. Hade man inte lyssnat på alla positiva artiklar om länkar med ”rätt” ankartext, hade man heller inte fastnat i Penguin.

Lite intressant är: att tala om för folk att INTE röka tycks vara det största medicinska genombrottet de senaste 70 åren. (Den skadliga effekten av rökning är ungefär likvärdig med om man kombinerar alla positiva medicinska interventioner som utvecklats sedan 2:a världskriget. Att bli av med rökning skulle ge mer nytta än att kunna bota alla möjliga typer av cancer.)

Sedan bör man inte heller lyssna på råd från personer som bär slips. Om möjligt, reta personer som tar sig själva och sin kunskap på för stort allvar.

4. Vad är du mest känd för?
Vet inte. Tror jag inte är känd för något. Låter andra göra den kategoriseringen

5. Hur gör du för att hålla dig up to date med seo och Google?
Gör nog inget särskilt, ser det som ett del av mitt jobb. Men det innebär väl att jag testar, följer förändringar i index och läser det mesta. Sedan är det svåra jobbet kvar, att förstå vad som är brus och bara irrelevant.

6. Vad har du för dagliga arbetsuppgifter?
Har sedan lite över en månad tillbaka börjat jobba på Ridestore.se Där jag främst arbetar med vår SEO & SEM. Så alla arbetsuppgifter som kan tänkas ingå när man arbetar SEO & SEM. Alltså inget superfancy, mer än att det är jäkligt kul så klart.

7. Tips till nybörjare inom SEO. Vad skall de fokusera på i början?
Testa och skapa själv. Läs lite. Testa lite. Skapa lite. När man lär sig på egen hand lär mig sig nog bäst. Undvik skolor som t ex. Medieinstitutet, själv arbetar jag hellre med någon som lärt sig på egen hand, det känns så mycket mer äkta. Annan fördel är att du slipper ha någon konsult som föreläser för dig, där det största skälet till att konsulten faktiskt föreläser är att kunna sprida sin egna agenda.

Ett annat hett tips kan vara att läsa all pajkastning. Vänta på att det dyker upp ett färskt inlägg (det skall helst vara dagsfärskt) på search-integration och deras noketchup-blogg. Gå direkt över till twitter och läs massa kryptiska tweets, sedan vänta någon dag och se vad en annan konsult skriver på sin blogg om vad som skrevs på noketchup-bloggen. Vänta tre dagar för att sedan på twitter igen läsa lite kryptiska tweets. Och sist, vänta nu två månader för att se vad som nu skrivs på noketchup-bloggen. Sanningen ligger nog någonstans där mittemellan.

8. Vilket är ditt favorit seoverktyg och varför?
Som enskilt seoverktyg är jag inte helt nöjd med någon, de får komplettera varandra helt enkelt. Men kör SEOlytics, majesticseo, hrefs, opensiteexplorer, etc etc, ja du förstår och så exporterar jag in all data i excel. Är jag illa tvungen att välja en så skulle det vara SEOlytics.

9. Om du fick skapa ett eget seoverktyg. Vad skulle det göra för dig?
Skulle vara en exakt replika av Googles algoritm och index. Så att jag själv skulle kunna simulera vad olika förändringar mot ens webbplats faktiskt gör. Först då hade väl ren tur börjat spela mindre roll. För så är det, när jag når förstaplatsen på något sökord går jag och köper en trisslott för då känner jag att fru fortuna är med mig.

10. Har du någon förebild inom sökmotoroptimering?
Nej, jag har inga förebilder. Tror inte jag skulle bli särskilt lyckligare av att ha förebilder. Jag menar, att missa ett tåg är bara jobbigt om du springer efter det. Likaså är det om du har förebilder du vill kunna leva upp till. Däremot finns det personer jag respekterar.

11. Vad har du för personliga mål 2012?
Läsa ”Antifragile: Things That Gain from Disorder”, släpps 27 november.

12. Hur tror du framtiden ser ut för SEO? Hur tror du att Google kommer utvecklas den närmaste tiden?
Ogillar att sia om framtiden för egentligen vet vi inte. Två flygplan kan imorgon flyga in i Googles största datacenters och då har vi andra problem än rankingfaktorer. Men det som fungerade i Google som rankingfaktor 2002 kommer också mycket troligen att fortsätta göra det i 10 år till framöver.

13. Vad gör du på fritiden?
Dricker.

5 snabba frågor:

Google eller Bing?
Svar: Google

Mac eller PC?
Svar: Mac

Vilket sökord vill du toppa på Google.com?
Svar: Google

Använder du någon annan mer obskyr sökmotor förutom Google?
Svar: Nej

Har du fokus Onpage eller Offpage?
Svar: Standypage

Tack för intervjun Victor. Det var roligt att få lära känna dig lite närmare och veta mer om hur du startade – och tänker runt sökmotoroptimering.

Vill du veta mer om Victor, så träffar du honom som sagt på hans privata blogg.

Än en gång tack till dig Victor Kaugesaar för att du var med och lät dig intervjuas av mig här på webbplatsen.

Petter Hedman

Är passionerat Intresserad av Sökmotoroptimering och marknadsföring på Internet. Brinner för webben och arbetar med att få webbplatser att synas på Internet. Tycker du om denna webbplats och tycker att den ger dig värdefull information, så länka gärna hit.

40 reflektioner på “Intervju med Victor Kaugesaar om SEO

  1. Christian säger:

    ”Om möjligt, reta personer som tar sig själva och sin kunskap på för stort allvar.”

    +1 och just idag har jag slips så jag ser fram mot dagens retning 😉

  2. Simon Nyström säger:

    Haha, så jävla bra. Du lyckades pricka in två skeva saker jag också tycker/gjort:

    1. ”Slips är dålig SEO”. Tror jag twittrat det t.o.m.
    2. Köpte trisslotter för 750 spänn när jag tog ettan på ett högkommersiellt sökord. Tjejen i kassan frågade om jag hade tråkigt, sen bad hon om ursäkt för uttalandet. Minus ROI blev det och sen blev sajten filtrerad. In your face! 😉

  3. Niklas säger:

    Bra intervju 🙂 Verkar vara en skön kille. Älskar ”Sedan bör man inte heller lyssna på råd från personer som bär slips” och ”att missa ett tåg är bara jobbigt om du springer efter det”.

    Kul läsning!

  4. Josef Mann säger:

    Just skolan Medieinstitutet borde vara perfekt om man gillar att testa, läsa och skapa själv eftersom de inte har någon SEO-utbildning. Alla SEO:are som kommer därifrån har alltså testat, läst och skapt själv.

    • Petter Hedman säger:

      Välkommen hit!

      Jag har inte koll på Medieinstitutets utbildningar.

      De flesta som arbetar med seo i någon form annars är ju halvt självlärda.
      Egna tester, läsning och skapande.

    • Victor Kaugesaar säger:

      Här känner jag att jag måste svara, kanske inte jättetydlig med vad jag egentligen menar. Nu är jag definitivt säker på att det kommer konsulter till Medieinstitutet och föreläser om SEO. I alla fall för de som studerar till onlinemarknadsförare. Vad som görs och vad som inte görs, vet jag inte. Så det inte vad som lärs ut som som jag angriper, kvittar vad det är. Sedan så nej, ni har ingen renodlad SEO-utbildning men ni har en ”SEO-utbildning”.

      Frågan handlar om vad mitt tips är till någon som är ny inom SEO och vad de skall fokusera på. Då är mitt tips att fokusera på SEO och inte massa andra med flummiga grejer som du får på köpet när du väljer att läsa till onlinemarknadsförare. Jag tror många som vill lära sig mer om SEO kan råka snubbla in på sådana här utbildningar. Jag har själv sett folk tipsa om Medieinstitutet när någon frågat om en skola där man kan lära sig SEO.

      Det här direkt hämtat från medieinstitutet.se,
      Efter genomförd utbildning kommer du att kunna:
      Sökmotorer
      Sökmotoroptimering (SEO)
      Sökmotormarknadsföring SEM
      Ads-annonsering / PPC-annonsering
      Webbanalys
      Webbkunskap
      Mätbegrepp och analys
      Sociala medier
      Affiliate
      E-handel
      E-postmarknadsföring
      Mobil marknadsföring
      Marknadsföring
      Affärsmannaskap och projektledning
      LIA (Lärande i Arbete)
      Branschcertifiering

      Det är en väldans massans grejer att lära sig under bara ett läsår (40 veckor). Jag tror många kan ha lite högre ambitioner än att bara klara någon tenta. Så det är bara fantastiskt om det nu finns personer på Medieinstitutet som faktiskt inte är rädda för att råka förstå något på riktigt för en gångs skull.

      Det är dom personerna jag gärna arbetar med. Men det är även dom som jag inte tror får ut särskilt mycket av läsa på Medieinstitutet.

      • Petter Hedman säger:

        Utförligt svar Victor.

        Jag förespråkar att om man vill lära sig SEO, så är det bra att verkligen ha ett brinnande intresse.
        Det tar en väldigt långt.

        Sedan att man läser massor ibörjan. Verkligen plöjer information.
        Samtidigt som man plöjer information, så startar man ett flertal sajter inom olika nischer.
        Både gratissajter, men även fristående sajter på egna domäner.

        När man har de på plats, så testar man. Testa, testa, testa.

        Google ändrar ju hela tiden sin algoritm. Speciellt på sista tiden.

        Jag tycker även att man kan arbeta som juniorseoare på någon firma, där det finns mycket kunskap, så man får daglig skarp input på allt man skapar eller utför.

        Min modell: Mindre skola och mer göra, just inom SEO.

  5. David Nachmann säger:

    Hej Victor!

    David Nachmann heter jag och är utbildningsledare för Onlinemarknadsförare på Medieinstitutet. Jag tycker att din precisering av ”massa andra flummiga grejer” är diffus. Jag funderar också över din rekommendation att ”inte gå Medieinstitutet” när du inte varken vet upplägg eller genomförande, vilket du själv säger.

    Från utbildningens och branschens synpunkt är ämnena väldigt relevanta för yrkesrollen som Onlinemarknadsförare. Det är branschen själv som till stor del skapat denna utbildning och dess innehåll. Det är också branschen som utbildar studenterna.

    Vi är väldigt öppna med vårt innehåll och genomförande och onlinebranschen är stor. Jag tar dock tacksamt emot konkreta och konstruktiva åsikter och tankar om innehåll och genomförande, men då får det inte vara ”massa andra flummiga grejer”.

    Mig, David Nachmann, når du på
    david@medieinstitutet.se
    08-673 32 20
    Mvh
    David Nachmann

    • Petter Hedman säger:

      Hej David!

      Varmt välkommen hit till sajten.

      Jag skall göra Victor uppmärksam på din kommentar här, så han kan svara.

      Vi syns snart igen!

    • Victor Kaugesaar säger:

      Hej David,

      Ni får ju försöka se frågan till vad den är. För en som är nybörjare och vill lära sig mer / fördjupa sig inom SEO så tycker jag merparten av ämnena är flummiga för personen ifråga.

      Vill man lära sig något av de 10-14 grejerna lite ytligt för att sedan kunna fördjupa sig tror jag man har hamnat helt rätt. Jag måste tillägga innan ni hänger upp er på det också. Men att lära det sig lite ytligt behöver ju inte vara något dåligt, tvärtom jag tror det i många fall kan räcka för att landa ett jobb efter avslutad utbildning. Vilket jag tror många utav era studenter är ute efter.

      Men landar man ett jobb har man ju alla möjligheter till att fortsätta fördjupa sig. Det jag menar är att det är ingen utbildning för den som vill erhålla spetskompetens inom SEO. Den finns inte.

      Avslutningsvis:

      Non scholae, sed vitae discimus.

    • Magnus Bråth säger:

      ”Från utbildningens och branschens synpunkt är ämnena väldigt relevanta för yrkesrollen som Onlinemarknadsförare. Det är branschen själv som till stor del skapat denna utbildning och dess innehåll. Det är också branschen som utbildar studenterna.”

      Jag skulle nog vilja påstå att det här är ett uttalande som är ganska långt från sanningen. Det har ju varit en hel del diskussioner på senare tid om de stora bristerna. Att försöka få legitimitet genom att hävda branschen när det handlar om ett antal individer på småföretag som står bakom verkar ju lite märkligt för oss ”i branschen”.

      • David Nachmann säger:

        Hej Magnus!

        Jag är helt övertygad om att vi kan utveckla oss. Det jobbar vi fortlöpande med då ämnena och onlinebranschen är i ständig utveckling, vilket vi är mycket tydliga med mot studenterna.

        Du vill belysa de stora bristerna. Det är intressant med tanke på att du aldrig kontaktat mig och framfört din åsikter, samt att jag inte fått möjlighet än så länge att presentera innehåll, upplägg och hur yrkeshögskolan arbetar. Ge mig en chans innan du dömer, eller?

        Du nämner också att det är ett antal individer från småföretag som står bakom. Låt mig då få möjlighet att nämna en del av de företag som har varit med samt är med och formar utbildningen och även företag som undervisar/föreläser, även om du säkert har en bild av vilka det är.
        – Google, Sveriges Annonsörer, IAB Sverige, Keybroker, iProspect, Search Integration, Tradedoubler, Zanox, Svenska Spel, Studentum, Discshop, GoViral
        – Outfox, Wippet, SearchMe, Conversionista, Carnaby Solutions, Isobar, Mobiento, Bloggbyrån, OMD, ConnyCommunication, Photowall, Klikki, samt minst 15 st andra konsulter/föreläsare från olika företag/byråer.

        Är du intresserad av att framföra bristerna är du välkommen att höra av dig så bokar vi in ett möte. Jag lyssnar gärna på dina åsikter och tankar. Men som jag tidigare nämnt så måste diskussionen röra sig på en konstruktiv och konkret nivå.

        Mvh
        David Nachmann
        david@medieinstitutet.se
        08-673 32 20

        • Magnus Bråth säger:

          Om jag tolkar din kommentar rätt anser du att det är mitt ansvar att ringa dig för att se till att du får ordning på din utbildning?

          I mina ögon håller ni inte måttet, det är ett problem för er, inte för mig. Ni har ett ansvar gentemot era elever och det är ett problem att ganska många av oss som representerar de större arbetsgivarna inte upplever att era elever kommer ut med tillräckliga kunskaper.
          Att försöka skjuta över ansvaret på mig duger inte. Att jag är kritisk till er utbildning betyder varken att jag tänker spendera tid i möten med dig eller, som Nikke föreslagit föreläsa.

          Till sist, av de företag du räknar upp är det endast ett fåtal som sysslar med SEO och av dem så är det enda av någorlunda storlek Klikki. Att hävda någon sorts brett stöd i branschen är bara fel, branschen är mycket större än så och du saknar helt de stora arbetsgivarna (förutom Klikki).

          • David Nachmann säger:

            Nej Magnus jag anser inte att det är ditt ansvar att styra upp utbildningen. Där missuppfattade du mig tyvärr.

            Vi driver en utbildning i Onlinemarknadsföring där SEO är ett ämne och därför sysslar en viss del av företagen med SEO och andra företag inom andra professioner.

          • Fredrik Winberg säger:

            Magnus, är nyfiken på vilka ni är som representerar de större arbetsgivarna?

  6. Robert Nyberg (@robsearch) säger:

    Tjena!

    Många sköna svar från dig Vicktor och jag fick mig ett gott skratt:).

    Nu är det dags för min kommentar om Medieinstitutet. Jag föresläser där sedan ett antal år på en annan utbildning och kan garantera att det är en väldigt bra skola. Jag är också för att testa olika saker när det gäller webben och inte minst för SEO, och det är alltid en utmaning när man föreläser under en kort period. Ingen blir fullärd på tre dagar eller 4 veckor,men de som verkligen tycker att SEO är kul, kommer att hugga tag i det själv.

    SEO är fortfarande en kanal som få har koll på och det är nyttigt att det finns på olika skolor. Det är bra för SEO och bra för marknaden.

    • Victor Kaugesaar säger:

      Hej Robert!

      Se gärna mitt svar ovan till David som ett svar till ditt första stycke.

      Vad gäller sista raden, så delvis håller jag med dig. Men måste reservera mig för agency-problem, jävssituationer och andra olägenheter.

  7. Robert Nyberg (@robsearch) säger:

    Genomgående för hela den här diskussionen är att det är flera som vill vara med och som inte är det idag. Har man koll på utbildningen, så vet man att det inte är bara småföretag eller individer som står bakom. För övrigt, är det väl individerna som är styrkan inom den här branschenP

  8. Mikael säger:

    Fan nu känns det som om jag hugger någon i hälsenan eller så, men efter att ha läst dessa härliga kommentarer från alla så är jag bara tvungen att sticka ut lilltån och berätta en annan del som jag personligen anser om skolor som försöker ”utbilda” i SEO.

    Jag personligen har gått 7 år på it skola, mestadels webbutveckling och digital marknadsföring, det senaste var Medieteknik med inriktning mot interaktiva system på Blekinge Tekniska Högskola.

    Vi sprang runt i korridorerna med personer som har lyckats bra online idag, alla var medvetna om SEO och dess genomslagskraft.

    Saken var bara den att (I alla fall i min årskurs) så pratades det bara lite om det, ingen utbildning eller något om ämnet i fråga. mer eller mindre ”Vill ni ge er in i SEO-branschen så får ni bli självlärda”.

    To bad to be true skulle man kunna säga. Dock är jag inte helt främmande emot att utbilda elever i liknande ämnen så som ren mediekommunikation eller liknande det är ju ändå ett medieinstitut.

    Se bara på dom stora individerna inom SEO-branschen. har dem feta utbildningar? möjligtvis folket på Google. Men dem jobbar inte med SEO’n dem råkade bara skapa den :).

    ja you name it.

    Så där flög mina stenar mot glashuset, kan bli intressant över meteorregnet mot mig hehe

    • Petter Hedman säger:

      Hej!

      Välkommen hit Mikael.

      Vi får se vad du får för reaktioner på din kommentar.

      Sticka ut hakan är inte fel.

  9. Håkan P säger:

    Måste erkänna att jag har rätt dålig koll, eller snarare ingen koll alls, vad gäller Medieinstitutets utbildning till Onlinemarknadsförare. Jag har följt diskussionen här men det var först för en liten stund sedan jag letade upp Medieinstitutets webbplats och kollade vad denna utbildning innebär. Min uppfattning är att det är rätt så tuffa kunskapsmål med tanke på de förkunskaper som krävs. Hade det varit en fortsättningskurs för de som utbildat sig till webbutvecklare/webbdesigners under ett 3-4 år så tror jag att åtminstone jag hade haft en annorlunda förutfattad mening. Man hinner inte så mycket på 40 veckors heltidsstudier. Det är ju en viss skillnad mellan att utbilda sig till busschaffis än till någon som har ”Digital Campaign Manager” under sitt namn på visitkortet. Min uppfattning är att det krävs en jäkla massa erfarenhet för att bli ansvarig för företags webbsatsningar på ett trovärdigt sätt. För någon som har bra koll på webben och som har fallenhet är det inget omöjligt uppdrag att skaffa sig rätt så fördjupade kunskaper inom SEO på några månader, men så kommer alla de där frågeställningarna som dyker upp under projekten som kan vara helt avgörande för resultatet. Det krävs en hel del erfarenhet för att besvara dem och det hjälper inte alltid det heller. Jag tror att utbildningen måste utformas så att det blir intressant för SEO-företagen att anställa personer som gått den, för den verkliga utbildningen sker i yrkesrollen. Annars är risken att vi får en massa konsulter med häftiga visitkort som inte ens de som är etablerade i branschen förstår vad titeln betyder för nåt.

    • Petter Hedman säger:

      Detta är en het potatis. Utbildningar inom SEO alltså.
      På ett sätt tycker jag personligen att det absolut kan vara bra med en grund att stå på vad gäller SEO.
      Att få lyssna på erfarna föreläsare/lärare är naturligtvis bra. Att alla har sin egen agenda i bakhuvudet, ser jag som naturligt.
      Folk driver företag och arbetar dagligen på ”sitt” sätt när det gäller SEO och Internetmarknadsföring i stort och smått. Alla har således sin egen agenda, vart de än går.

      Vill man få en grund att stå på, fine. Då kan jag tänka mig att en skola är bra.

      Vill man bli skicklig, är ju hårt arbete, mycket läsande på sajter runt om i världen och otaliga tester på egna sajter den vägen jag förespråkar.
      Testa, testa, testa är ju det som tillslut formar det egna tillvägagångssättet. Jag vill även flika in att jag förespråkar alltid långsiktighet.
      Det är inte vem som kommer snabbast upp på position 1, utan vem som år ut och år in drar in trafiken därifrån utan att ramla bort…

      Hamnar man på en firma, antingen innan sin utbildning eller efter den, så är ju en mentor en klar fördel, eller ett måste kanske jag vill påstå.
      Internutbildning är ju en självklarhet. Jag skulle tex aldrig släppa en sprillans ny seoare på kunders sajter utan att visa vad jag själv tycker fungerar och vad som absolut inte fungerar.

      Det är svårt. All utbildning behöver ju följa utvecklingen och utvecklingen inom SEO är ju väldigt snabb just nu.

  10. Robert Nyberg (@robsearch) säger:

    Vänner,

    Jag tror att vi missar poängen med att det ska finnas en utbildning eller kompetenskrävande kurs om SEO , utan att jag försvarar nämnd skola för att jag råkar vara där ibland och föreläsa.

    Om det är fler som kan och brinner för SEO är ute och ger sin syn på branschen och hur det fungerar, utbildar vi om vad SEO handlar om, det kan inte vara negativt. Pineberry ska t ex vara en del av E-handelsutbildningen på Folkuniversitet och det tycker jag är bra, och några andra kör på Medieinstitutet.

    Precis som att det finns tillräckligt med kunder för att alla kan vara med och leka, finns det utbildningar, där SEO bör vara en del av agendan. Jag tycker att Mikael slår huvudet på spiken, och det är klart att SEO ska vara en del av den utbildningen och motsvarande runt om i Sverige.

    Innehållet på en sådan utbildning eller kurs, är ett annan tråd.

    /Robert

  11. Fredrik Winberg säger:

    Medieinstitutets utbildning är ingen renodlad SEO-utbildning, men det är en bra utbildning för den som är nyfiken på SEO och vill lära sig mer. Att läsa och testa själv är ett krav för att bli riktigt vass inom ett område, oavsett om det handlar om SEO eller något annat. Sen är det alltid bra med en utbildning i bagaget.

    • Petter Hedman säger:

      Hej!

      Ja, utbildning väger lätt i bagaget.
      Rätt utformad grundutbildning är en fördel, helt klart.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *