Intervju med Urban Grotherus / UrbaLill om SEO

Idag möter vi Urban Grotherus / UrbaLill i en intervju om sökmotoroptimering!

Urban Grotherus som tillsammans med sin fru Inga Lill driver sökmotoroptimeringsföretaget UrbaLill sedan drygt 10 år tillbaka. Urban är en välkänd figur i SEO kretsar för sin noggrannhet och sitt stora kunnande. Urban är moderator inne på seo-forum.se och du finner honom även på hans webbplats Urbalill.se.

Nu sätter vi igång med frågorna! 

1. Hur startade ditt intresse för sökmotoroptimering?
Min fru drev en kuriosa- och antikbutik med ett antikvariat, så runt 1996/97 skapade jag en enkel webbshop på ett gratis webbhotell där vi sålde böcker. Då behövdes ingen SEO utan det räckte med att lägga upp boktitlarna så hittades de efter en sökning. Det var väl egentligen några år senare när jag arbetade som freelance-säljare åt ett företag som saknade hemsida intresset på riktigt kom. Jag gjorde en enkel hemsida åt dem över en helg och visade VD:n den efter en vecka att den även kunde hittas på några för företaget viktiga ord. Vilket vid den tiden inte var speciellt svårt. Det gav då första uppdraget med både design och optimering åt dem. Ett uppdrag jag fortfarande har kvar för övrigt. Då började jag inse potentialen i sökmotoroptimering för företag och dess försäljning. Så man säga att det var för att öka den egna försäljningen av det jag sålde då och kundanskaffning till det företaget jag arbetade åt som gav upphov till intresset för SEO. Det perspektivet förenklar en del vid kontaktar med företag jag skall göra SEO åt.

2. Hur ser din bakgrund ut? Tekniskt intresse?
Huvudsaklig bakgrund inom försäljningsbranschen och det tekniska intresset jag har är tekniker för optimering.  Visserligen sålde jag bland annat datorer i slutet på 90-talet. Och jag skulle nog fortfarande kunna koda en html-sida i anteckningar, men inget jag har ett större intresse av.

3. Vad har du för motto?
Orsak och verkan. För att förklara det så drar jag det till sin spets; flyttar jag ett kommatecken på en sida som skall optimeras så skall jag veta vad som händer och när det händer ur SEO-synpunkt. Med andra ord gör man en åtgärd så måste man veta vilken effekt varje enskild åtgärd ger. Där ser jag att det brister mycket hos en del nya som sysslar med SEO men det kan även förekomma hos en del med längre erfarenhet. Att syssla med länkbygge utan att veta exakt vilken effekt det ger och när, är som jag ser det bortkastade pengar och tid. På samma sätt bör man ha bra överblick av de förändringar man gör på webbplatsen för att kunna veta vilken effekt det ger.

4. Vad är du mest känd för?
Kanske inte jag som skall svara på det, men förhoppningsvis noggrannhet och saklighet.

5. Hur gör du för att hålla dig up to date med seo och Google?
Brukar följa Twitter och SEO-forum det ger en bra bild av branschen samt var man kan hitta mer kunskap.

6. Vad har du för dagliga arbetsuppgifter?
Varierande beroende på vilken kund jag arbetar med. Ibland kan hela dagen gå åt för att analysera en webbplats avseende vilka begrepp som är värda att optimeras, hur besökarna har hittat dit, lägga upp en vettig struktur, skriva textförslag och skriva ned kundinstruktioner.

 7. Tips till nybörjare inom SEO. Vad skall de fokusera på i början?
Att klart definiera vilka mål man vill uppnå. Och naturligtvis hela tiden se orsak och verkan för varje åtgärd man gör. Sedan även att man tar alla experters råd med en nypa salt och inte köper det rakt av. Utan att man provar sig fram. Förekommer felaktiga råd och slutsatser hos en hel del som skriver om SEO. SEO-forum är en bra källa för kunskap. Felaktiga eller tvivelaktiga svar brukar inte få stå oemotsagda speciellt länge. Vilket de däremot kan göra på SEO-bloggar.

8. Vilket är ditt favorit seoverktyg och varför?
Cleverstat; ett verktyg som mäter nyckelordspositionerna. Enkelt och pålitligt att använda.

9. Om du fick skapa ett eget seoverktyg.
Vad skulle det göra för dig? Kan inte komma på något på rak arm som inte redan finns att tillgå.

10. Har du någon förebild inom sökmotoroptimering?
Jag har egentligen inga direkta förebilder. Däremot har jag haft mycket hjälp av Hans Sandbloms sökmotorskola som jag tror han började med 1998 och som ligger kvar på seo.se. Sedan finns det ett antal personer jag har stor respekt för som är duktiga.

11. Vad har du för personliga mål 2012?
2013 kanske man skall skriva nu med en dryg månad kvar på året. Det är enkelt uttryck att öka effektiviteten i verksamheten och även få mer tid att lägga på egna projekt.

12. Hur tror du framtiden ser ut för SEO? Hur tror du att Google kommer utvecklas den närmaste tiden?
PPC lär få en större betydelse för att driva besökare till en webbplats. Google är ett mycket kommersiellt företag, vilket ofta verkar glömmas bort. Ingen större skillnad mot exempelvis BP, Union Carbide, eller andra multinationella företag. Sociala signaler lär också få en större roll för marknadsföring av en webbplats. Några större förändringar i grunden för SEO ser jag inte. Arbetsmetoderna kommer att behöva ändras en del för att ge framgång. Men så har det varit hela tiden med SEO.

13. Vad gör du på fritiden?
Med eget hus och trädgård är fritiden ordnad.

5 snabba frågor:

Google eller Bing?
Svar: Google

Mac eller PC?
Svar: PC

Vilket sökord vill du toppa på Google.com?
Svar: Urban, mitt eget förnam med andra ord. Inget jag arbetar med dock.

Använder du någon annan mer obskyr sökmotor förutom Google?
Svar: Nej

Har du fokus Onpage eller Offpage?
Svar: Onpage

Tack för intervjun Urban Grotherus. Det var roligt att få lära känna dig lite närmare och veta mer om hur du startade – och tänker runt sökmotoroptimering.

Vill du veta mer om Urban, så träffar du honom som sagt på hans sajt Urbalill.se.

Än en gång tack till dig Urban Grotherus för att du var med och lät dig intervjuas av mig här på webbplatsen.

Petter Hedman

Är passionerat Intresserad av Sökmotoroptimering och marknadsföring på Internet. Brinner för webben och arbetar med att få webbplatser att synas på Internet. Tycker du om denna webbplats och tycker att den ger dig värdefull information, så länka gärna hit.

15 reflektioner på “Intervju med Urban Grotherus / UrbaLill om SEO

  1. Pingback: Så även då jag

  2. Pingback: SEO-intervju

  3. Robert Nyberg (@robsearch) säger:

    kul att läsa om en gammal säljare som är veteran inom SEO.Det som verkar slående av alla som du interjuvat är att ingen av oss har någon speciell teknikbakgrund. Skönt att slå hål på den myten:). Om Urban säger att Cleverstat är värt att åter kika på, då blir det så.

  4. Urban säger:

    Tack själv Petter, trevligt initiativ du tagit med dessa intervjuer.

    Sedan vad som gäller teknisk bakgrund så kan jag inte se att det skulle vara en förutsättning. Vi pratar inte kodning av webbplatser på den nivån ej heller programmering.
    SEO är mycket en känsla för logik, kunna förstå sammanhang och en känsla för språk bland annat.
    Och de förutsättningarna krävs det ingen tekniks utbildning för.

    Ser väl snarare en risk om man går in för tekniskt och tror att det är SEO.

    • Petter Hedman säger:

      Hej Urban!

      Tack för att du var med!
      Du är ju en av de mer organiserade optimerarna.
      Jag har mycket att lära av dig vad gäller organisation, ording och reda.

  5. Emil Johansson säger:

    Alltid lika skoj och nyttigt att läsa om Urban,,Har träffat och samtalat lite personligen med Urban då jag behövde goda råd i jobbet och måste säga att han är ett geni och ett seo proffs i hög rank.

  6. Pingback: Vintern är här

  7. Pingback: Intervjuer med kända personer

  8. Pingback: Google Bomben - Urbota inskränkthet - Fungerar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *