Intervju med Tommy K Johansson om SEO

Idag möter vi Tommy K Johansson om sökmotoroptimering.

Tommy är en tvättäkta småländsk lantis med rötter, sedan flera generationer, i Ljungby kommun. Han är född och uppvuxen i Ryssby, har bott i Ljungby och Växjö, och idag har han åter flyttat ut till landet – närmare bestämt Klavreström. Han bor i en Astrid Lindgren-idyll. Tommy och hans familj – fru Emma, barnen Hjalmar (3 år) och Henry (8 månader) samt katterna Lemmy, Selma och Kirkegaard – bor i ett hus i bruksmiljö, byggt på 1890-talet, falurött med vita knutar och med stor trädgård och sjöutsikt.

Tommy är sedan elva-årsåldern en riktig datornörd, och stolt över det. Han började frilansa för datortidningar när jag var 14 år. Efter gymnasiet, där han läste typografi och reproteknik, började jag jobba med datortidningar på olika förlag. I början av 2000-talet blev Tommy chefredaktör för Allt om PC, och det var han fram till 2010, då han sa upp sig från sitt heltidsyrke för att jobba med bloggandet på heltid på blogg.tkj.se och www.pconline.se.

Den senaste tiden har han fått dra ner på arbetstiden för att vara hemma med sin son Henry, som föddes i februari. Han har även haft rätt mycket problem med sin kroniska sjukdom Crohns, om vilket han bloggar på www.crohnsbloggen.se.

Nu sätter vi igång med frågorna!

1. Hur startade ditt intresse för sökmotoroptimering?
Det var många år sedan, när jag märkte att allt fler besökare till webbsajterna jag hade hand om då (jag tror det var runt år 2000 när jag startade företaget Derigo Media AB, som sysslade med nyhetsbrev) kom från sökmotorer.

Jag kollade upp en sida som fick mycket trafik och såg att den låg på plats tre i sökmotorn. Då började jag fundera på vad vad var som gjorde att den var plats tre och inte ett. På den tiden var det inte så många som reflekterade över sökmotoroptimering.

2. Hur ser din bakgrund ut? Tekniskt intresse?
Mina föräldrar köpte en Commodore 64 när jag var runt elva-tolv år. Jag blev helt förälskad i datorn, och började programmera. Det som tilltalade mig var att jag kunde bestämma exakt vad som skulle hända och att allt var så logiskt. Datorn fungerade inte alls som orationella och obegripliga människor. Idag programmerar jag knappt någonting, förutom lite fulhack i PHP. Men förr sysslade jag mycket med det. När Internet kom blev det ett nytt brinnande intresse.

3. Vad har du för motto?
Något välformulerat motto har jag inte, men jag försöker vara ödmjuk.

4 Vad är du mest känd för?
Det var en bra fråga! 🙂 Jag har haft olika jobb där jag främst skrivit om datorer och Internet sedan jag slutade gymnasiet 1998. Innan dess hade jag frilansat för datortidningar i flera år. Idag antar jag att jag är mest känd för min IT-blogg på http://blogg.tkj.se. Men efter de senaste två åren, när privatlivet gjort att jag inte kunnat jobba så mycket (småbarnsförälder och en massa problem med min sjukdom, som gjort att jag legat på sjukhus mycket), är jag förmodligen mest känd som ”den där jävla smålänningen som aldrig går att få tag på!”…

5. Hur gör du för att hålla dig up to date med seo och Google?
Jag plöjer mina nyheter i Google Reader, och där prenumererar jag på en rad bloggar och sajter som handlar om SEO. När något större händer försöker jag hålla mig uppdaterad. Annars brukar jag läsa på om specifika detaljer när jag behöver det. För att ta ett enkelt exempel; vill jag lära mig mer om vikten av bra rubriker, så googlar jag fram ett gäng sådana artiklar. Ofta får man olika råd från olika ställen – det är ju ingen som vet exakt hur det fungerar. Därutöver läser jag allt av, och ibland ställer frågor till, de två personer som jag personligen litar mest på inom SEO: Magnus Bråth och Christian Rudolf.

6. Vad har du för dagliga arbetsuppgifter?
Ja, du… 🙂 Jag har inga fasta arbetsdagar nu, mycket på grund av att jag är hemma en hel del med barnen. Men i vanliga fall brukar jag lämna på dagis vid 7:30 för att därefter åka till kontoret. Sedan jobbar jag till 16:45, varefter jag hämtar på dagis och kör hem för att fixa kvällsmat.

7. Tips till nybörjare inom SEO. Vad skall de fokusera på i början?
Om jag ska ge ett enda tips, skulle jag rekommendera att man lägger extra mycket tid på att formulera en bra rubrik. Rubriken ska sälja in din bloggpost, förklara den på ett kort och attraktivt sätt, och locka till klick. Såvida du inte lyckas placera dig överst i Google, är rubriken väldigt viktig. Den är dessutom mycket viktig på alla de sajter som hämtar in ditt RSS-flöde; bloggportaler, RSS-läsare etc. Skillnaderna mellan en bra och en dålig rubrik är enorm. För att lära dig skriva säljande rubriker, gå till närmast Pressbyrån och studera omslag till magasin.

8. Vilket är ditt favorit seoverktyg och varför?
Det är det simpla men smått geniala analysverktyget hos Sökmotorkonsolt, www.sokmotorkonsult.se. Med det kan jag kontrollera så att jag inte glömt något om de mest grundläggande reglerna inom SEO.

9. Om du fick skapa ett eget seoverktyg. Vad skulle det göra för dig?
Det skulle samla ihop löpande data om utvecklingen för en specifik webbsida, samt ge tips på hur jag kan förbättra min position. Jag ska kunna gå fram och tillbaka på en tidslinje för att se min positionering på Google, och här ska det även framgå vilka ändringar jag har gjort på sidan, så att jag kan läsa av vilken respons mina ändringar har gjort – blev det bättre eller sämre?

10. Har du någon förebild inom sökmotoroptimering?
Ovan nämnda Christian Rudolf och Magnus Bråth tycker jag är väldigt kompetenta.

11. Vad har du för personliga mål 2012?
Jag har inte satt upp några specifika mål i år, eftersom jag haft all fokus på familjen. Fråga mig nästa år i stället. 🙂

12. Hur tror du framtiden ser ut för SEO? Hur tror du att Google kommer utvecklas den närmaste tiden?
Jag tror att de kommer fortsätta med att försöka stoppa ful-SEO. Det ska inte vara så enkelt som att registrera sokordet.se, fylla sidan med sökordet och sedan länka till den från ett nätverk av andra fulsajter med affiliatelänkar. Sådant skräp skadar oss som försöka skapa riktigt innehåll.

13. Vad gör du på fritiden?
Leker med barnen, umgås med frun, tittar på TV-serier och filmer, påtar i trädgården, lagar god mat och fyller anteckningsbok efter anteckningsbok av ideér av olika slag.

5 snabba frågor:

Google eller Bing?
Svar: Google, även om jag använder Bing med jämna mellanrum.

Mac eller PC?
Svar: Om jag måste välja, föredrar jag PC. Men idag kör jag PC och Mac ungefär 50/50.

Vilket sökord vill du toppa på Google.com?
Svar: Antivirus. 🙂

Använder du någon annan mer obskyr sökmotor förutom Google?
Svar: Nej, inte mer än att jag använder Twitters sökmotor när jag vill hitta länkar till aktuella nyheter.

Har du fokus Onpage eller Offpage?
Svar: Onpage.

Tack för intervjun Tommy K Johansson. Det var roligt att få lära känna dig lite närmare och veta mer om hur du startade – och tänker runt sökmotoroptimering.

Vill du veta mer om Tommy, så träffar du honom som sagt på hans sajt blogg.tkj.se.

Än en gång tack till dig Tommy K Johansson för att du var med och lät dig intervjuas av mig här på webbplatsen.

Petter Hedman

Är passionerat Intresserad av Sökmotoroptimering och marknadsföring på Internet. Brinner för webben och arbetar med att få webbplatser att synas på Internet. Tycker du om denna webbplats och tycker att den ger dig värdefull information, så länka gärna hit.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *