Intervju med Per Pettersson om sökmotoroptimering

Här möter du Per Pettersson i en intervju om SEO!

Per är en välkänd person inom SEO branschen. Han arbetar i Stockholm på Search Integration med digitala strategier. Per är ett stort fan av Analytics, strategier och Miami Dolphins. Han är en välkänd twittrare och du kan även träffa Per inne på hans Google + sida.

Nu kör vi igång med frågorna! 

1. Hur startade ditt intresse för sökmotoroptimering?
Jag hade startat ett gäng hemsidor för några företag och blev intresserad när jag insåg hur man kunde använda språket för att driva in trafik genom att kolla statistiken i Google Analytics.

2. Hur ser din bakgrund ut? Tekniskt intresse?
Inte alls. Jag började med att bygga hemsidor, visserligen genom att koda om CMS:er men kärleken fanns i att leka med Photoshop.

3. Vad har du för motto?
Do good shit, get paid. Stulet från min chef, Christofer.

4. Vad är du mest känd för?
Att jag är en glad skit, skulle jag tro. Har ofta ett leende på läpparna.

5. Hur gör du för att hålla dig up to date med seo och Google?
Läser tonvis med bloggar, experimenterar med projekt och lyssnar på andra i branschen – internationellt som nationellt.

6. Vad har du för dagliga arbetsuppgifter?
Det varierar väldigt mycket, men att hålla mig au jour med branschen. Att arbeta med de verktyg och tjänster som finns och testa dem på olika sätt.

7. Tips till nybörjare inom SEO. Vad skall de fokusera på i början?
Tänka på språket. Om man vill sälja in sida X för person Y måste man tänka hur Y söker för att hitta X.

8. Vilket är ditt favorit seoverktyg och varför?
Google Analytics. Där hittar man eventuella fel, saker som behöver utvecklas och förbättras, vart kunderna tappar intresset och vad som faktiskt fungerar på ens webbplats.

9. Om du fick skapa ett eget seoverktyg. Vad skulle det göra för dig?
Vilken bra fråga… Kanske… ett verktyg som skulle kunna väva samman data från AdWords, Analytics och placeringar i söket. Ett verktyg som snabbt ger en bra översikt men där man kan gräva ner sig på en geeky-nivå och A/B-testa hur webbplatsen fungerar med och utan sponsrade annonser, med och utan sociala aktiviteter. DET vore både kul och nyttigt att se.

10. Har du någon förebild inom sökmotoroptimering?
Många. Men måste jag säga en person, så blir det Sara Andersson som startade företaget där jag arbetar. Det är inte många gånger som man får ”vet inte” till svar på en fråga eller en idé.

11. Vad har du för personliga mål 2012?
Att ligga steget före kunden. Att ha en sådan insikt i kundernas verksamhet att man kan komma med förslag på strategier som ligger helt i linje med deras behov och mål, innan de presenterar dem för oss.

12. Hur tror du framtiden ser ut för SEO? Hur tror du att Google kommer utvecklas den närmaste tiden?
Allting kommer bli mer och mer socialt. Vi kommer behöva fokusera mer på människors beteenden och interagera med kundernas kunder. Google kommer bara att växa, men jag hoppas starkt på fler aktörer. Branschen behöver det. Vi kan inte sitta vid en enda sökmotor och dra slutsatser. Det är ju också rätt så tråkigt.

13. Vad gör du på fritiden?
Umgås med vänner, kollegor och familj. Lyssnar gärna på musik och lagar mat. Fotograferar lite.

5 snabba frågor:

Google eller Bing?
Svar: Google

Mac eller PC?
Svar: Mac

Vilket sökord vill du toppa på Google.com?
Svar: Johnny Bravo (och då som första bild i bildsöket)

Använder du någon annan mer obskyr sökmotor förutom Google?
Svar: Håller ett öga på dem, men nej. Försöker lite med Bing.

Har du fokus Onpage eller Offpage?
Svar: Onpage.

Tack för intervjun Per. Det var roligt att få lära känna dig lite närmare och veta mer om hur du startade – och tänker runt sökmotoroptimering.

Vill du veta mer om Per, så kika in hans Google + sida.

Än en gång tack till dig Per Pettersson för att du var med och lät dig intervjuas av mig här på webbplatsen.

Petter Hedman

Är passionerat Intresserad av Sökmotoroptimering och marknadsföring på Internet. Brinner för webben och arbetar med att få webbplatser att synas på Internet. Tycker du om denna webbplats och tycker att den ger dig värdefull information, så länka gärna hit.

5 reflektioner på “Intervju med Per Pettersson om sökmotoroptimering

    • Petter Hedman säger:

      Kul att du är med här på sajten!
      Ja, Analytics är verkligen ett bra verktyg.
      Kollar varje dag hur trafiken ser ut på sajterna.

      Jag använder en app till iPhone för tillfället då jag kollar av rankingen i SERP.

  1. Pingback: Intervjuer med Svenska sökmotoroptimerare

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *