Intervju med Per Nilsson om sökoptimering

Här möter vi Per Nilsson i en intervju om sökmotoroptimering.

Per är intresserad av försäljning, marknadsföring, SEO och människor. Sedan 2009 driver han knivhuset.com. I år har han öppnat ytterligare två butiker: www.köksknivsbutiken.se och www.knivesofscandinavia.com. Per bloggar sporadiskt med vänsterhanden på stjärna.nu. Där han skriver om företagande, sig själv, yxor, e-stjärnor, svenskt affärsliv med fokus på svenska leverantörer, grossister och tillverkare. 

Nu kör vi igång med frågorna!

1. Hur startade ditt intresse för sökmotoroptimering?
I och med att jag har ehandelsbutiker så ville jag lära mig SEO själv i stället för att anlita seo-företag.

2. Hur ser din bakgrund ut? Tekniskt intresse?
20 år som säljare inom IT (ISP, tjänster, hårdvara, mjukvara m.m.)

3. Vad har du för motto?
SEO är mer filosofi än teknik

4. Vad är du mest känd för?
Att inte hylla saker och idéer okritiskt

5. Hur gör du för att hålla dig up to date med seo och Google?
Twitter (svSEO m.m), seoforum och enhandel.se

6. Vad har du för dagliga arbetsuppgifter?
Packa och skicka beställningar, svara på kundmejl, beställa från leverantörer, trimma butikerna (SEO), mäta SEO, lägga upp nya produkter och allt som hör ehandel till.

7. Tips till nybörjare inom SEO. Vad skall de fokusera på i början?
Välskrivna texter (unika, rätt h2-taggar), bra meta-description samt att inte ha en övertro på inlänkar då detta oftast slutar med att folk blir desperata i sin jakt på länkar och glömmer andra viktiga seo-aspekter.

8. Vilket är ditt favorit seoverktyg och varför?
Google Free Monitor – Lätt att använda, korrekta resultat, mångsidigt (mäter placering hos Google på ord) Google via Chromes porr-läge – Snabba resultat, perfekt när man vill googla sig själv och sitt varumärke

9. Om du fick skapa ett eget seoverktyg. Vad skulle det göra för dig?
Ett verktyg där man kan spara olika ordgrupper och matcha dessa snabbt och enkelt mot olika url:er Historikdiagram för placeringar Koppling till AW:s sökordsverktyg (ungefärliga sökningar per ord per månad)

10. Har du någon förebild inom sökmotoroptimering?
Nej, men jag har ”anti-förebilder” 😉

11. Vad har du för personliga mål 2012?
Öka försäljnigen, utöka sortimentet och SEO-trimma produkterna mer

12. Hur tror du framtiden ser ut för SEO? Hur tror du att Google kommer utvecklas den närmaste tiden?
Innehållsrelevans och personliga preferenser. Inga ”ofärgade” sökresultat utan resultaten i serpen kommer att vara baserade på tidigare sökningar och ens profil (G+, Facebook, Twitter m.m.) mer än vad det är nu.

13. Vad gör du på fritiden?
Fritid?

5 snabba frågor:

Google eller Bing?
Svar: Google

Mac eller PC?
Svar: PC

Vilket sökord vill du toppa på Google.com?
Svar: kniv/knivar

Använder du någon annan mer obskyr sökmotor förutom Google?
Svar: Nej, aldrig faktiskt. Förut meckade jag lite med Bings Webmaster Central, men det är totalt meningslöst eftersom typ 1 procent av de dagliga organiska besöken kommer via Bing/Yahoo. T.o.m. Eniro slår dessa och då ligger jag bra till hos dem alla.

Har du fokus Onpage eller Offpage?
Svar: 70 on-page 30 off-page

Tack för intervjun Per. Det var roligt att få lära känna dig lite närmare och veta mer om hur du startade – och tänker runt sökmotoroptimering.

Vill du kika in till Per Nilsson, så kolla som sagt in hans sajt knivhuset.com .

Än en gång tack till dig Per Nilsson för att du var med och lät dig intervjuas av mig här på webbplatsen.

Petter Hedman

Är passionerat Intresserad av Sökmotoroptimering och marknadsföring på Internet. Brinner för webben och arbetar med att få webbplatser att synas på Internet. Tycker du om denna webbplats och tycker att den ger dig värdefull information, så länka gärna hit.

7 reflektioner på “Intervju med Per Nilsson om sökoptimering

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *