Intervju med Niklas Aronsson om SEO

Möt Niklas Aronsson i en intervju om sökmotoroptimering.

Niklas är 35 år från Malmö och han har arbetat  med SEO sen 2003. Han bor numera i London sedan ett par år och arbetar med sökmotoroptimering på ett företag som säljer läkemedel. Han har där ett team på ca 45 personer som arbetar med uppemot 100 sajter i 10 länder. Sedan en tid tillbaka är han även en uppskattad moderator på seo-forum.se. Niklas Aronsson träffar du enklast på Twitter.

Nu kör vi igång med frågorna!

1. Hur startade ditt intresse för sökmotoroptimering? 
Under 2003 ansvarade jag för den tekniska supporten på ett företag som byggde och designade hemsidor och även erbjöd hosting lösningar åt våra kunder. I samband med att företaget växte så utökade vi även våra tjänster. En dag kom chefen ner och tyckte att jag skulle lära mig hur sökmotorerna fungerade, och det blev starten till ett långt och passionerat förhållande mellan mig och Google. Det tog några veckor att läsa på och analysera hur On – Page bitarna skulle se ut, och när man såg resultaten var jag förälskad. Som i de flesta förhållanden har vi haft våra tuffa perioder, men det slutar med att vi blir vänner igen efter ett tag. Men ibland kan det ta ett tag innan hon förlåter mig……

2. Hur ser din bakgrund ut? Tekniskt intresse?
Det enda tekniska intresset som ung var väl datorer och dataspel sedan jag var 5-6 år gammal. Farsan köpte vår första dator tidigt, en Vic20, och jag har alltid tyckt att det var intressant att skruva isär och sätta ihop datorer om något inte fungerade. Jag hade ett par år runt år 2000 där jag jobbade med just det. Men att jag hamnade inom SEO och online marknadsföring var enbart baserat på samtalet från min chef 2003, ett 30 sekunders samtal som skapade min framtid….. fantastiskt hur det fungerar ibland. Det visade sig att jag och Google blev goda vänner snabbt, och jag stannade på det företaget till 2009. Under 2010 och 2011 jobbade jag på en reklambyrå och var med i olika projekt. De åren lärde jag mig mycket om PPC, Konverteringsoptimering och Sociala Medier och använder även de kunskaperna i mitt arbete.

3. Vad har du för motto?
Det får bli “Form is Temporary, Class is permanent”.
Det dyker upp så mycket nya sidor hela tiden för olika sökord. De ligger där några veckor till några månader och sen försvinner de igen. Jag respekterar den sortens SEO, men det är inte så jag vill arbeta. Att bygga ett brand runt en hemsida som Google rankar bra på 1000-tals olika sökningar, det är vad som ger det långsiktiga resultatet dina kunder eller din arbetsgivare vill ha.

4. Vad är du mest känd för?
Som moderator för seo-forum har jag fått många bekanta i seo-sverige, och här i London känner de flesta i branschen till mig då man träffas över en öl på en seo-afterwork eller på en konferens relativt ofta. Men känd? Nej tack. Jag håller en låg profil och lägger mycket fokus på mitt arbete, har inte direkt tid att vara ute och branda mig själv. De här i England som är “kända” inom SEO är de som står och snackar på konferenser, och när man sitter ner och pratar med dom om SEO, Branding eller liknande så inser man allt som oftast att man är både ett och två steg före dom.

5. Hur gör du för att hålla dig up to date med seo och Google?
Jag tror det är samma taktik som de flesta använder. 9 ggr av 10 så hör man något på Twitter och så kollar man upp det. Då vi anlitar många SEO – Företag och konsulter runt om i Europa får jag även rapporter om något stort har hänt i något annat land, men för de stora generella förändringarna är det oftast Twitter som hjälper till.

6. Vad har du för dagliga arbetsuppgifter?
Analyserar rapporter och bygger upp strategier. Det är väl det jag egentligen gör mest. Och möten. En normal vecka har jag nog mellan 30-40 möten inne på kontoret, dock aldrig ett enskilt möte längre än 10-15 minuter. Ofta börjar jobbet med att jag analyserar en marknad och tar fram en 1-års strategi när det gäller SEO. Sen sitter man och bråkar lite med konverteringsexperten och designers och sen presenteras det för ägarna. Sen är ansvaret att se till så att allting sköts ordentligt, men där har jag country managers som rapporterar till mig veckovis. Det låter kanske inte så spännande, men just att bygga upp strategierna baserat på egna analyser är det jag är bäst på, och det jag gillar mest. Jag slipper allt “grovjobbet” vilket jag uppskattar.

7. Tips till nybörjare inom SEO. Vad skall de fokusera på i början?
Lär dig att använda Google för att se vad för information som finns tillgänglig. Du kan lära dig “all” seo-teori på bara en eller ett par månaders online pluggande, sen handlar resten om att tänka rätt och testa mycket. Skapa egna sidor och studera Google Analytics slaviskt. Statistik är allt!

8. Vilket är ditt favorit seoverktyg och varför?
Får man svara Google Analytics? Jag har många olika tools som jag använder för att spara tid, ranktracker, seomoz pro till exempel, men det jag nyttjar mest är helt klart Analytics.

9. Om du fick skapa ett eget seoverktyg. Vad skulle det göra för dig?
Det skulle vara ett Google Analytics där man kan se (not provided) resultaten. Jag har för mig att jag såg något sådant för ett tag sedan….

10. Har du någon förebild inom sökmotoroptimering?
Inte förebilder direkt, men det finns många som jag verkligen respekterar. Och det är helt för många för att kunna nämna alla men Jim Westergren, Magnus Bråth, Aaron Axelsson, Urban Grotherus är några i Sverige som jag alltid lyssnar på. Det finns självklart många fler, och listan hade kunnat göras oändlig. Richard Baxter, Stephen Pavlovich och Wiep Knol är några av de jag träffat i London som jag har blivit imponerad av. Om man måste nämna en förebild får jag motvilligt säga att jag är lite av en fanboy till Rand på SEOmoz. Inte på grund av hans otroliga SEO – kunskaper, för de är faktiskt inte så imponerande, utan snarare av vad han har lyckats bygga upp. Hur han dessutom lyckas vara så ödmjuk, vänlig och hjälpsam trots att hans liv måste vara väldigt hektiskt är imponerande.

11. Vad har du för personliga mål 2012?
Personligen, starta några affiliate sidor som ett kul sidoprojekt. Jobbmässigt är mitt mål att öka den icke-brandade organiska trafiken på företaget med 40% i år utan att tappa procenten konverteringar.

12. Hur tror du framtiden ser ut för SEO? Hur tror du att Google kommer utvecklas den närmaste tiden?
SEO’s kommer alltid att finnas, men det är möjligt att våra namn kommer att utvecklas till något finare. Angående Google, de anstränger sig väldigt mycket för att göra sin sökmotor “perfekt”. Jag ser inte en framtid där Google kommer att hitta en lösning som gör att ingenting som görs on eller off – page kommer att påverka rankingen så med andra ord så kommer behovet för oss alltid att finnas så länge Google dominerar. Den stora frågan är när folk kommer att börja göra sina sökningar på andra sidor än Google. Det som kan döda SEO är inte Google, utan snarare att Facebook (eller ett annat framtida alternativ) kommer att ta över sökfunktionen.
Bara för att leka med tanken, tänk om ALL information skulle finnas tillgänglig på Facebook, då skulle behovet för Google försvinna.  Läste i en rapport för något år sedan att 90% använder Google, ett genomsnitt på 8 minuter i veckan, men att 80% (lär ha ökat) använder Facebook i snitt 6 timmar i veckan. Folk använder Google för att leta efter information, men de använder Facebook för att de gillar det. Folk gillar inte Google, de bara använder Google för att de är bäst.

13. Vad gör du på fritiden?
Reser, ofta och gärna. Sen har jag en passion för E-sport. Tycker det är fascinerande att folk kan spela datorspel och att de ses som världsstjärnor.

5 snabba: 

Google eller Bing?
Svar: Google

Mac eller PC?
Svar: Mac sen reklambyråns tid, innan dess var jag 100% PC.

Vilket sökord vill du toppa på Google.com?
Svar: Spontant så väljer jag att ranka på ordet Google. Känns det inte lite som att man har vunnit då?

Använder du någon annan mer obskyr sökmotor förutom Google?
Svar: Nej. Har haft konstiga förfrågningar om SEO för Baidu och Yandex när jag jobbade på reklambyrån, men det är inget jag satt mig in i direkt. Använder bara Google själv.

Har du fokus Onpage eller Offpage?
Svar: On-page till att börja med, helt klart. Jag menar, det är klart att länkarna “gör allt” för de stora orden, men eftersom vår industri består så mycket av long-tail försäljning så är vårt content så oerhört viktigt.

Tack för intervjun Niklas. Det var roligt att få lära känna dig lite närmare och veta mer om hur du startade – och tänker runt sökmotoroptimering.

Vill du veta mer om Niklas, så träffar du honom på Twitter.

Än en gång tack till dig Niklas Aronsson för att du var med och lät dig intervjuas av mig här på webbplatsen.

Petter Hedman

Är passionerat Intresserad av Sökmotoroptimering och marknadsföring på Internet. Brinner för webben och arbetar med att få webbplatser att synas på Internet. Tycker du om denna webbplats och tycker att den ger dig värdefull information, så länka gärna hit.

4 reflektioner på “Intervju med Niklas Aronsson om SEO

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *