Intervju med Nicklas Larenholtz om sökmotoroptimering

Här möter du Nicklas Larenholtz i en intervju om SEO.

Nicklas är en känd figur inom SEO branschen. Han är erkänt duktig och har under flera år drivit företag inom sökmotoroptimering. Han har även granskat andra SEO bolag i sömmarna och har varit föremål för en stämning för förtal vad gäller ett SEO företag. Han har flera andra strängar på sin lyra och jag tror han har nya projekt på gång under vintern. På hans privata blogg finner du mer information om Nicklas.

Nu sätter igång med frågorna!

1. Hur startade ditt intresse för sökmotoroptimering?
I samband med att Newsfactory startade dotterbolaget Searchfactory vars roll var att sälja SEO med en förmedlande och rådgivande roll. Jag började då, 2008 blogga om inrikespolitiska frågor. Jag insåg snabbt värdet av att synas där andra söker information. Genom att sätta prägeln på debatter blev jag såväl uppmärksammad i tidningar och i TV, och det tack vare att mina åsikter blev till kännedom genom synlighet i Google. Den möjligheten utvecklade jag vidare och breddade min kunskap inom SEO. Däribland skapade jag seobranschen.se 2010.

2. Hur ser din bakgrund ut? Tekniskt intresse?
Jag har inte haft något större intresse för teknik tidigare. Men insåg att det var relativt enkelt att skapa en hemsida som är anpassad efter hur Google läser av hemsidor, som dessutom förmår att kommunicera med människor. WordPress blev plattformen som jag använde i första hand och lärde mig helt enkelt hur det fungerar genom att ta del av all information som finns på nätet.

3. Vad har du för motto?
Att vara en ärlig säljare / rådgivare. Kan man inte, så säger man det. Och ber om att få återkomma. Sitta och lotsas att man vet vad det handlar om har inte varit min natur. Dessutom är mitt motto att inte vara en lycksökare där man säljer på andras okunskap, utan att se till att produkten / tjänsten jag tillhandahåller hjälper andra att växa. Därigenom utvecklas min verksamhet.

4.Vad är du mest känd för?
Skrikig, basunerad, gapig bloggare som inte räds för att visa hur helheten ser ut. Inom SEO är jag känd för min blogg ”seobranschen.se” där jag skriver om SEO som privatperson. Searchminds stämde mig för mina kritiska artiklar som ett exempel, men förblev dömda i Marknadsdomstolen att betala mina juridiska kostnader.

5. Hur gör du för att hålla dig up to date med seo och Google?
Spenderar halva min tid till att läsa massor med bloggar och nyhetssajter. Dessutom ser jag förändringar hos andra sajter och ser hur de utvecklas. Och gör även en handfull egna tester.

6. Vad har du för dagliga arbetsuppgifter?
Sökkonsulterna driver jag på halvtid, och som enskild firma är jag både VD och administratör till den som svarar i telefon. Jag spenderar en hel del tid på möten där jag svarar på frågor helt enkelt och hjälper organisationer till rätt beslut.

7. Tips till nybörjare inom SEO. Vad skall de fokusera på i början?
Samspelet mellan hemsidans innehåll och struktur / kodning samt de externa faktorerna. ”Det finns ingen genväg till bra placeringar som ger bra avkastning. Det krävs en bra produkt också!”

8. Vilket är ditt favorit seoverktyg och varför?
Seo Majestic, Open Site Explorer och så använder jag Advanced web ranking samt Advanced Link Manager. Bra verktyg som ger en överskådlig bild. Dessutom använder jag Google webmaster tools som ger vettig information. Pineberry:s On-Pageverktyg var även väl till pass flertalet gånger.

9. Om du fick skapa ett eget seoverktyg. Vad skulle det göra för dig?
Svår fråga, men On-page verktyg har utvecklingsmöjligheter som man kan dra till sin spets.

10. Har du någon förebild inom sökmotoroptimering?
Jadå, en handfull där Magnus Bråth, Nikke Lindqvist är två av dem som är otroliga på att dela med sig av sin expertis så att andra kan lära sig mer. Lasse GW med sin speciella verbala förmåga och tekniska intresse och även vilja att dela med sig från sitt perspektiv som konsument är likaså beundransvärt.

11. Vad har du för personliga mål 2012?
Hitta tid till att utveckla seobranschen.se och framför allt få tid till att börja blogga som jag saknar oerhört. Jag är ju dock tvungen till att försörja min familj också så leverera är viktigare och går före.

12. Hur tror du framtiden ser ut för SEO? Hur tror du att Google kommer utvecklas den närmaste tiden?
Konkurrensen blir bara större ju fler ser nyttan med synlighet i Google. Därutöver är jag klart övertyga över att Google gör sin teknik bättre att bedöma vem som förtjänar de mest attraktiva placeringar. Att manipulera sig fram till bra resultat kommer bli allt svårare.

13. Vad gör du på fritiden?
Jag ser gärna på film, hänger med mina barn som jag gärna umgås med och pratar massor om. Får jag chansen så går jag gärna på restaurang med min sambo Nisha.

5 snabba frågor:

Google eller Bing?
Svar: Google

Mac eller PC?
Svar: Mac, väldigt kär i Mac

Vilket sökord vill du toppa på Google.com?
Svar: För min privata del har jag inget ord jag vill toppa på Google.com, för Google.se arbetar jag inte idag för något placering.

Använder du någon annan mer obskyr sökmotor förutom Google?
Svar: Nope

Har du fokus Onpage eller Offpage?
Svar: Båda delarna

Tack för intervjun Nicklas. Det var roligt att få lära känna dig lite närmare och veta mer om hur du startade – och tänker runt sökmotoroptimering.

Vill du veta mer om Nicklas, så träffar du honom som sagt på hans privata blogg.

Än en gång tack till dig Nicklas Larenholtz för att du var med och lät dig intervjuas av mig här på webbplatsen.

Petter Hedman

Är passionerat Intresserad av Sökmotoroptimering och marknadsföring på Internet. Brinner för webben och arbetar med att få webbplatser att synas på Internet. Tycker du om denna webbplats och tycker att den ger dig värdefull information, så länka gärna hit.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *