Intervju med Martin Olofsson om SEO

Idag möter vi Martin Olofsson i en intervju om sökmotoroptimering.

Martin arbetar dagligen med text och skapar innehåll på webben för egna, men framför allt för kunders räkning på webben. Han har varit aktiv till och från på nätet i över 10 år och driver nu textco.seDe levererar allt från copy till översättningar. Martin har även ett gäng egna sajter, som han arbetar med och skapar trafik till främst genom sökmotoroptimering. 

Nu sätter vi igång med frågorna!

1. Hur startade ditt intresse för sökmotoroptimering?
Började så smått med on-page i början av 2000-talet när jag pro bono skapade några webbplatser åt föreningar. Sökmotorernas riktlinjer för content och titles på den tiden var minst sagt generösa, så det blev en hel del keyword stuffing och riktigt långa titles =D Sedan var jag borta från branschen i en 6-7 år (hade ett ”vanligt jobb” som jurist) och körde egentligen igång med SEO igen i början av 2009. Idag jobbar jag med SEO på två sätt. För det första har jag alltid SEO i tanken när jag arbetar med kunders texter i min firma Text&co. För det andra arbetar jag med SEO för mina egna webbplatser inom betting. Intresset för SEO kommer av att jag har webbplatser som jag vill ranka högt. Jag är ingen SEO-nörd som slukar allt SEO-relaterat bara för att.

2. Hur ser din bakgrund ut? Tekniskt intresse?
Det tekniska intresset har alltid funnits där. Jag började med att skapa enklare spel i HyperCard på Mac i början av 1990-talet. 1995 kom jag i kontakt med Internet och byggde snart min första sajt på GeoCities (någon som kommer ihåg GeoCities?). Jag kan inte säga att jag är intresserad av teknik för teknikens skull. Det är mer så att tekniken ger en effektiv plattform från vilken jag kan arbeta och tjäna pengar på ett sätt som passar mig.

3. Vad har du för motto?
Om du inte kommer igång med något har du förmodligen undermedvetet bestämt dig för att det inte är värt att göra. Självhjälpsgurun Tony Robbins säger att vi människor gör allt för att undvika smärta, men är sämre på att söka efter njutning. Det är kanske inget klockrent motto, men det är en regel som jag alltid har i bakhuvudet.

4 .Vad är du mest känd för?
Idag är jag förmodligen mest känd för bettingsajten MrBet.nu och min textfirma Text&co. MrBet.nu är en av de ledande bloggarna för speltips. Över 1200 lagda spel ligger återbetalningen på finfina 108 procent.

5. Hur gör du för att hålla dig up to date med seo och Google?
Twitter är en oöverträffad informationskälla. Eftersom jag inte arbetar med SEO mot kunder har jag inget större behov (eller det har jag kanske ändå, men nyttan är förmodligen marginell) av att vara på tå varje dag för att snabbt kunna reagera på förändringar. Så jag läser långt ifrån allt som har att göra med nyheter inom SEO och Google. Sedan är jag av uppfattningen att det finns ett antal grundprinciper som alltid kommer att vara viktiga i sökmotoroptimeringen. Relevanta länkar, bra innehåll, etc. Jag följer Keep it simple stupid-principen (den kanske jag skulle ha som motto!?).

6. Vad har du för dagliga arbetsuppgifter?
Jag börjar dagen med en kopp kaffe och en snabb kik på statistik, affiliateförtjänster och konverteringar. Mailen betas också av. Därefter blir det en koll på orderingången och en snabb planering av dagens jobb. Sedan blir det en hel del skrivande, både för kunder och för egen del. 70 procent av arbetsdagen går åt till copy, content och översättningar, medan 30 procent är vigda åt arbete med egna projekt inom betting.

7. Tips till nybörjare inom SEO. Vad skall de fokusera på i början?
Håll det enkelt! Fokusera på att behärska grunderna. Det är ingen skillnad på SEO och höjdhopp eller vilken annan aktivitet/verksamhet som helst. Om man behärskar grunderna kan man ganska enkelt skapa arbetssätt som gör att man når upp till 80-85 procent av en webbplats potential på kort tid. Först därefter kan man börja med finliret. Man ska dock alltid se upp för de ofta skyhöga marginalkostnaderna som uppstår när man försöker släpa sig upp mot 90 eller till och med 100 procent.

8. Vilket är ditt favorit seoverktyg och varför?
Jag har den billiga varianten av SEOmoz för att hålla koll på vad konkurrenterna inom bettingsegmentet gör. Gör jag större ändringar på en webbplats kör jag den webbplatsen genom verktyget för att se att allt är i sin ordning.

9. Om du fick skapa ett eget seoverktyg. Vad skulle det göra för dig?
Eftersom betting är ett segment där long tail är A och O vore det inte helt fel med ett SEO-verktyg som levererar förslag på termer långt, långt ut i svansen och lämnar relativt precisa uppgifter om potentiell trafik för respektive förslag. En i princip orealiserbar dröm givetvis!

10. Har du någon förebild inom sökmotoroptimering?
Nej. Eller, rättare sagt, det är för många att nämna!

11. Vad har du för personliga mål 2012?
Hjälpa fler kunder med bra tjänster inom content och copy samt öka konverteringen inom betting. Totalt är målet att öka bottom line med 30 procent.

12. Hur tror du framtiden ser ut för SEO? Hur tror du att Google kommer utvecklas den närmaste tiden?
Att producera och leverera kvalitet är A och O i alla branscher (förutom i de offentliga verksamheterna), så även på nätet. Framtiden är ljus för dem som fokuserar på nyttan för slutanvändaren. Google kommer att se till att ”ta över” fler och fler sökresultat och då gäller det att leverera så mycket nytta att Google anser att det finns plats för en ”konkurrerande” webbplats.

13. Vad gör du på fritiden?
Jag spenderar den mesta tiden med min ögonsten till dotter, min vackra sambo och min bonuspojke. Följer allt som rör Liverpool, försöker komma iväg till gymmet så ofta som möjligt och lyssnar på amerikansk sludge metal.

5 snabba frågor:

Google eller Bing?
Svar: Google

Mac eller PC?
Svar: Mac

Vilket sökord vill du toppa på Google.com?
Svar: Justin Bieber 😉

Använder du någon annan mer obskyr sökmotor förutom Google?
Svar: Nix.

Har du fokus Onpage eller Offpage?
Svar: Båda!

Tack för intervjun Martin. Det var roligt att få lära känna dig lite närmare och veta mer om hur du startade – och tänker runt sökmotoroptimering.

Vill du veta mer om Martin, så kika in hans företagssida Textco.se.

Än en gång tack till dig Martin Olofsson för att du var med och lät dig intervjuas av mig här på webbplatsen.

Petter Hedman

Är passionerat Intresserad av Sökmotoroptimering och marknadsföring på Internet. Brinner för webben och arbetar med att få webbplatser att synas på Internet. Tycker du om denna webbplats och tycker att den ger dig värdefull information, så länka gärna hit.

5 reflektioner på “Intervju med Martin Olofsson om SEO

  1. Håkan säger:

    Klart man kommer ihåg GeoCities! Kommer även ihåg members.xoom.com (tror jag det var) och Angelfire där man la upp sina sajter och GIF-animationer på back in the days 🙂

    • Petter Hedman säger:

      Tack!
      Det är de medverkande som är stjärnorna.

      Det kommer förmodligen att komma en intervju med mig, får se när 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *