Intervju med Kim Ängalid om sökmotoroptimering

Här träffar du Kim Ängalid i en intervju om SEO

Kim Ängalid jobbar som systemutvecklare och driver samtidigt många affiliatesajter. Kim har många bollar i luften samtidigt och anser att man inom SEO bör satsa på kvalité framför kvantitet. I den här intervjun får vi höra lite mer om hur Kim resonerar och vi får även ta del av information om den nya kommande versionen av Gserp.se

Nu kör vi igång med frågorna!

1. Hur startade ditt intresse för sökmotoroptimering?
Intresset startade under min universitets tid efter att ha läst boken ”Tjäna pengar på internet när du sover” av Anders Sjöberg. Redan efter några kapitel blev jag så taggad att jag började bygga min första MFA-sida parallellt med att jag läste resten. Efter några månader fick jag ut mer av mina webbsidor än vad jag fick från CSN. Det var då jag blev besatt på riktigt av SEO och dess möjligheter.

2. Hur ser din bakgrund ut? Tekniskt intresse?
Jag är civilingenjör inom teknisk datavetenskap och har alltid haft ett stort intresse av teknik. Jag började bygga HTML-sidor på mellanstadiet och på gymnasiet utvecklade jag hellre egna spel än att spela online med kompisarna. Jag jobbar idag som konsult inom systemutveckling samtidigt som jag driver mina företag.

3. Vad har du för motto?
Fokusera, sen expandera.

4 Vad är du mest känd för?
I SEO-världen är jag nog mest känd över att ha byggt upp gserp.se.

5. Hur gör du för att hålla dig up to date med seo och Google?
Många AW’s med likasinnade!

6. Vad har du för dagliga arbetsuppgifter?
Utvecklar system på dagarna. På kvällar och helger gör jag det som krävs för att min affilite och ehandel ska hålla sig levande: svarar på mail, packar ordrar, bygger länkar, beställer innehåll.

7. Tips till nybörjare inom SEO. Vad skall de fokusera på i början?
Fokusera på kvalité för användarna.

8. Vilket är ditt favorit seoverktyg och varför?
Det är utan tvekan Gserp 2.0 som jag och Anders Hagenbjörk håller på att beta-testa just nu. Det använder jag för att jag får en bra överblick över alla mina sajter. Alla viktiga nyckeltal finns samlade på ett ställe.

9. Om du fick skapa ett eget seoverktyg. Vad skulle det göra för dig?
Det har jag redan gjort. GSERP 2.0 har koll på alla mina sajter och sökord och jag får mail om det händer saker i serpen för de ord som jag anser är viktiga. Det är perfekt för mig.

10. Har du någon förebild inom sökmotoroptimering?
Nej

11. Vad har du för personliga mål 2012?
Trippla omsättningen och dubbla vinsten, få gserp 2.0 lönsamt, gå upp 5kg i muskelmassa.

12. Hur tror du framtiden ser ut för SEO? Hur tror du att Google kommer utvecklas den närmaste tiden?
On page SEO kommer handla mycket mer om besökarens användarupplevelse. Redan nu strävar man i motvind om besökaren inte gillar eller förstår sajten, och jag är övertygad om att google kommer sätta mer vikt vid det. Off page SEO är svårt att säga så mycket om, men jag tror att google kommer värdera signaler från sociala medier mer än vad de gör idag.

13. Vad gör du på fritiden?
Umgås med nära och kära. Träna. Grilla!

5 snabba frågor:

Google eller Bing?
Svar: Google

Mac eller PC?
Svar: PC

Vilket sökord vill du toppa på Google.com?
Svar: Poker

Använder du någon annan mer obskyr sökmotor förutom Google?
Svar: Nej

Har du fokus Onpage eller Offpage?
Svar: Onpage

Tack för intervjun Kim. Det var roligt att få lära känna dig lite närmare och veta mer om hur du startade – och tänker runt sökmotoroptimering.

Vill du se hur din ranking är på Google, så kika in Kims sajt Gserp.se.

Än en gång tack till dig Kim Ängalid för att du var med och lät dig intervjuas av mig här på webbplatsen.

Petter Hedman

Är passionerat Intresserad av Sökmotoroptimering och marknadsföring på Internet. Brinner för webben och arbetar med att få webbplatser att synas på Internet. Tycker du om denna webbplats och tycker att den ger dig värdefull information, så länka gärna hit.

10 reflektioner på “Intervju med Kim Ängalid om sökmotoroptimering

  1. Martin Olofsson säger:

    Det är en imponerande intervjuserie du gör! Intressant och lärorikt att se hur SEO-folk tycker och tänker kring den här branschen. Det finns ju liksom inga färdiga mallar för att lyckas med SEO och spelreglerna ändras ju hela tiden.

    • Petter Hedman säger:

      Tack!
      Som sagt tidigare:

      Det är roligt att göra intervjuerna.

      Ja. Svårt med optimeringen. Det ändras hela tiden och speciellt på senaste året har ju otroligt mycket hänt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *