Intervju med Jonathan Björkskog om SEO

Här möter vi Jonathan Björkskog i en intervju om sökoptimering. 

Jonathan är 26 år och kommer från en svenskspråkig del av den finska västkusten. Han har därför svenska som modersmål även om han bott hela sitt liv i Finland. Jonathan bor numera i Helsingfors. Han är delägare i den digitala reklambyrån Genero där han arbetar med SEO på finska och svenska marknaden. Han bloggar på jonathanbjorkskog.net på svenska och jonathanbjorkskog.com på engelska.

1. Hur startade ditt intresse för sökmotoroptimering?
I samband med att jag gjorde en hemsida så började jag fundera på varför den inte finns med bland Googles toppresultat och varför andra sidor fanns där i stället. Jag läste då allt som fanns att läsa om sökmotoroptimering och började sen ändra och testa och följa med resultaten. Sen blev man fast.

2. Hur ser din bakgrund ut? Tekniskt intresse?
Jag har alltid varit intresserad av teknik, och framför allt webben. Jag testade att göra hemsidor som 14-åring, och även om jag också jobbat med en massa annat också så har nog alltid webben varit ett stort fritidsintresse. På hösten 2009 startade vi den digitala reklambyrån Genero med två kompisar, och sen dess har det nog varit sökmotoroptimering och social media tactics på heltid.

3. Vad har du för motto?
Vet inte om jag har några särskilda motton, försöker så mycket som möjligt att vänta med att uttala mig om saker innan jag med vet med nästan 100% säkerhet att det jag säger stämmer. Därför blir det så sällan bloggposter på mina personliga bloggar också..:)

4 Vad är du mest känd för?
Hmm, i Sverige är jag kanske jag känns igen mest från Twitter, Seo-forum eller som ”den där finska sökmotoroptimeraren som frågat mig angående länkbyten någon gång”. I Finland är jag känd för att vara ”en som vet om internet” och kanske lite för att bråka med offline-media som tidningar och sånt.

5. Hur gör du för att hålla dig up to date med seo och Google?
Twitter funkar bra. Sen finns nog en hel massa seo-bloggar med i min rss-läsare också, men som blir lästa alltför sällan. Läser också en del seo-forum och gör en hel del tester.

6. Vad har du för dagliga arbetsuppgifter?
Jag jobbar som teamleader för IM teamet på Genero, så det blir en hel del planerande av medarbetarnas jobb inom innehållsskapande, länkbygge, sökmotorvänlig teknik, AdWords och Facebook-kampanjer. En del länkbygge och teknisk seo gör jag själv också, och försöker hela tiden komma på kampanjer där man kan koppla ihop sociala medier med seo (i praktiken; få en stor fan-base på Facebook att själva skapa innehåll till olika webbsidor och även promota sitt eget innehåll. User generated content och ”user generated links” alltså).

7. Tips till nybörjare inom SEO. Vad skall de fokusera på i början?
Installera en WordPress sida i någon one-click-installer på något webbhotell. Läs om onpage SEO. Sök efter några ”long tail” fraser inom branschen där ni skapat sidan, och skriv sen ett par sidor på er nya WordPress sida om några olika fraser (Gärna långa fraser i början, 3-4 ord per fras, gärna lokalt, t.ex ”billig bilmekaniker Stockholm”). Anmäl sidan till några länk- och/eller artikelkataloger och kolla sen om en vecka var i Google ni dyker upp på era fraser. Efter det kan ni testa att skriva lite artiklar i artikelkataloger (ni hittar dem på seo-forum.se) och från dem länka till er sida. Kolla placeringarna igen efter en vecka och fundera på varför ni nu hittas högre upp. Nu redan är ni fast i SEO. Sen är det bara att fortsätta. Koncentrera er på texter och länkar. Utséende och sånt kan ni fixa till sen när ni har tid.

8. Vilket är ditt favorit seoverktyg och varför?
Ranktracker är nog en av de större favoriterna för att automatiskt följa upp var olika sidor ligger på olika ord. Opensiteexplorer och Majestic blir också använda rätt frekvent för att kolla upp konkurrens och se var andra har sina länkar och för att kolla ankartextfördelning. Och så används ju Google sök samt Keyword tool så klart.

9. Om du fick skapa ett eget seoverktyg. Vad skulle det göra för dig?
Har redan varit med och gjort ett onpage verktyg samt ett som automatiskt plockar fram de största ”konkurrenterna” inom en bransch. Ett som skulle vara användbart är ett som på något sätt skulle sammanställa all SEO- och social media data och presentera detta i underbara rapporter. Ett annat användbart verktyg skulle vara ett som bedömer svårigheten på olika ord i serpen.

10. Har du någon förebild inom sökmotoroptimering?
Inte egentligen. Kollar de stora profilerna och bloggarna med jämna mellanrum. De som lyckas med vad de gör och skriver om det gillar jag. Jag tycker mer om ”case studies” än om generella ”how to”-texter i seo-bloggar.

11. Vad har du för personliga mål 2012?
Jag vill skapa några kampanjer (till) där användarna skapar nästan allt innehåll och bygger länkar till det. Jag har också några ord jag skall ta förstaplatsen på ännu i år. Sen har jag börjat grotta in mig på conversion rate optimering rätt mycket nu, och har ett par sidor som jag vill dubbla konverteringen på.

12. Hur tror du framtiden ser ut för SEO? Hur tror du att Google kommer utvecklas den närmaste tiden?
Google kommer att fortsätta säga en massa men inte ändra sig så mycket. Länkar förblir den viktigaste rankningsfaktorn, men en dålig sida med en massa länkar till sig kommer inte att hållas länge i topp. Bra sidor med bra länkar kommer däremot, precis som tidigare, att vinna. Google kommer kanske också att börja ta bort värdet från vissa länkar i större utsträckningän tidigare.

13. Vad gör du på fritiden?
Kitesurfar och reser med min fru. Kitesurfing tar nog upp den största delen av min offline-tid.

5 snabba frågor:

Google eller Bing?
Svar: Google

Mac eller PC?
Svar: PC numera

Vilket sökord vill du toppa på Google.com?
Svar: hmm, en del ord inom ”insurance” eller ”real estate” skulle nog kännas bra.

Använder du någon annan mer obskyr sökmotor förutom Google?
Svar: Nej.

Har du fokus Onpage eller Offpage?
Svar: Offpage

Tack för intervjun Jonathan. Det var roligt att få lära känna dig lite närmare och veta mer om hur du startade – och tänker runt sökmotoroptimering.

Vill du veta mer om Jonathan, så kika in hans sajt jonathanbjorkskog.com.

Än en gång tack till dig Jonathan Björkskog för att du var med och lät dig intervjuas av mig här på webbplatsen.

Petter Hedman

Är passionerat Intresserad av Sökmotoroptimering och marknadsföring på Internet. Brinner för webben och arbetar med att få webbplatser att synas på Internet. Tycker du om denna webbplats och tycker att den ger dig värdefull information, så länka gärna hit.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *