Intervju med Jonas Grenfeldt om sökmotoroptimering

Här möter du Jonas Grenfeldt i en intervju om SEO.

Jonas Grenfeldt bor i Falun med sambo och bonusbarn, och driver webbyrån GFD. GFD erbjuder content, webbproduktion och tjänster inom digital marknadsföring där sökmotoroptimering naturligtvis är den största och viktigaste. Som relativ nykomling i branschen håller han sig ödmjukt ifrån de tyngsta och tuffaste sökorden, arbetar med en blandning av onpage och offpage och jagar såväl longtail som lågt hängande frukt med fokus på hållbar och långsiktig SEO.

Nu kör vi igång med frågorna!

1. Hur startade ditt intresse för sökmotoroptimering?
Det var sommaren 2010. Mitt äventyrs- och aktivitetsföretag hade precis kollapsat, men jag hade åtminstone studiestöd och bidrag från högskolan att leva på. Jag var sedan tidigare intresserad av investering, aktier och passiva inkomster, och när jag läste om möjligheterna med AdSense bestämde jag mig för att göra ett försök. Jim Westergren lanserade N.Nu i samma veva, och jag gjorde en handfull siter om investeringar (siter som än idag rankar rätt fint). De rankade okej redan från början tack vare domänen, men viljan att ta upp dem till toppen fick mig att kasta mig över allt och alla som kunde tänkas ha information om sökmotoroptimering.

2. Hur ser din bakgrund ut? Tekniskt intresse?
Uppvuxen i Upplands Väsby, gymnasiet i Sollentuna, lumpen (stridsfordonsförare) på Gotland, första riktiga jobbet (som säljare) i Australien, högskola på Gotland (en termin företagsekonomi) och i Dalarna (två år entreprenöriellt företagande) där jag nu bor.

Som person är jag fruktansvärt oteknisk, och skulle absolut inte kalla mig själv för en duktig kodare eller datanörd. Däremot gillar jag företagande och har haft en rad olika företag och projekt ända sedan gymnasiet. När äventyrsföretaget sket sig så svor jag att aldrig mer hålla på med fysiska produkter som kräver stora investeringar, att sälja digitala tjänster och produkter är så mycket mer skalbart. Att skapa ett fungerande företag utifrån mina egna etiska normer och principer, som kan skalas utan att jag behöver hålla i trådarna är det som driver mig. Att det råkade bli just en webbyrå var en blandning av slump och konsekvenserna av mitt tidigare företagande. För mig är varför viktigare än hur och vad. Vet man sitt varför så kommer resten ofta ganska naturligt.

3. Vad har du för motto?
Om livet i stort? Live fast, work hard, retire young. Om SEO? Gör det du är bra på, upprepa det som fungerar, och lär dig skala.

4 Vad är du mest känd för?
Jag är nog en tämligen okänd filur egentligen, men har haft min nuna med i tidningen Internetworld, bryter ytan i hashtaggen #Entreprenörskap på Twitter då och då, och fick en gång ett dedikerat program i P3’s Pang Prego med underrubriken ”Hat är ett för svagt ord”. På min privata blogg (grenfeldt.com) skriver jag väldigt personligt om framför allt mitt eget företagande, något som nog har fått en och annan att skaka på huvudet i förvirring.

5. Hur gör du för att hålla dig up to date med seo och Google?
Jag läser så många bloggar jag bara hinner och kan! Det finns otroligt många där ute som är bra på att testa nya idéer, tekniker och strategier. Jag läser hellre om deras resultat än att uppfinna hjulet själv igen varje gång, och fokuserar på de områden där jag kan få störst utväxling på mitt arbete (dvs inom praktisk seo för oss och våra kunder). Sedan gäller det förstås att kunna sålla rejält bland alla dessa bloggar, och plocka ut de guldrussin ur SEO-kakan som man vet faktiskt når resultat snarare än att bara prata om det.

6. Vad har du för dagliga arbetsuppgifter?
Just nu står vi utan säljare, så jag är nog faktiskt först och främst det medan mina tre kollegor på GFD sköter produktion av webb och content. På något sätt får jag också in det administrativa som hör till att driva ett företag, och det är också jag som sköter och styr alla aktiviteter som rör SEO.

7. Tips till nybörjare inom SEO. Vad skall de fokusera på i början?
Paretoprincipen (”80/20-regeln”). Börja med de 20 % av arbetet som ger 80 % av resultatet. Då kan du snabbt avgöra om det är värt att lägga de resterande 80 % av arbetsinsatsen för att nå ett 100-procentigt resultat, om du ska outsourca det arbetet eller om du ska gå vidare till nästa projekt. För mig är onpage-arbete så obligatoriskt och basalt att det knappt är värt att nämna – bygg bra webb helt enkelt. Därefter bör du hitta sätt att skala upp och arbeta med länkar ganska snabbt.

8. Vilket är ditt favorit seoverktyg och varför?
Vi använder ett gäng olika verktyg här på GFD, men fick jag bara välja ett så skulle det vara Majestic SEO. Det mesta går att klura ut manuellt på ett eller annat sätt, men att snabbt kunna hitta inlänkar till en site på ett bra och effektivt sätt är ovärderligt.

9. Om du fick skapa ett eget seoverktyg. Vad skulle det göra för dig?
Jag ligger faktiskt i startgroparna för att bygga ett eget verktyg som lätt kan låta en visualisera dels sitestrukturer, och dels länkbyggen. De (otroligt få) som finns idag är både fula, odynamiska och ärligt talat ganska dåliga.

10. Har du någon förebild inom sökmotoroptimering?
Nu låter jag säkert dryg, men jag försöker att inte ha någon förebild som jag vill efterlikna utan försöker ta lite guldkorn här och där som jag kan lägga in i min egen SEO-arsenal. Vissa, som Nikke Lindqvist, är mycket duktiga på onpage medan andra, som Magnus Bråth, Jim Westergren och Christian Rudolf är duktiga på storskaligt länkbygge. Jag ser inget motsatsförhållande där utan försöker lära mig från alla och lägga mina resurser där de gör mest nytta för tillfället.

11. Vad har du för personliga mål 2012?
Mina personliga mål är ju i princip desamma som målen för mitt företags. I dagsläget arbetar vi en hel del med SEO för kunder, på väldigt olika sätt. Vissa hjälper vi med analys och åtgärder för optimering onpage, andra med länkbyggen och ytterligare några mer övergripande. Mitt mål är att öka den sista andelen, och hitta kunder som vi kan arbeta nära inpå under en lite längre tidsperiod för att nå fina resultat. Lite mer åt konsult- och dialoghållet, kan man säga.

12. Hur tror du framtiden ser ut för SEO? Hur tror du att Google kommer utvecklas den närmaste tiden?
Utmaningarna framöver är enorma – den länkbaserade SEO som vi i branschen till stor del sysslar med kommer alltid vara en del av mixen, men jag tror att andra faktorer kommer att ta allt större plats. Kommer vi få se socialt sök, baserat på likes och plussningar? Kanske, men jag vet faktiskt inte. Även det är enkelt att manipulera för den med resurser och jag tror hursomhelst att det bara är en liten avsats på väg mot personligt och på sikt ambient sök.

13. Vad gör du på fritiden?
Just nu – flyttar och renoverar. Annars vill jag svara att du nog hittar mig ute på sjön med ett fiskespö i handen eller i skogsspåret med löparskorna på, men det är nog bara halva sanningen. Att påta i grönsakslandet, baka och bara jäsa framför en film med familjen ligger nog lika högt på listan.

5 snabba frågor:

Google eller Bing?
Svar: Google. Undrar om någon i den här intervjuserien kommer svara Bing? 🙂

Mac eller PC?
Svar: PC. Jag älskar min iPhone men kan jag få tre bra laptops till priset av en MacBook så är det enkel ekonomi.

Vilket sökord vill du toppa på Google.com?
Svar: Webbyrå

Använder du någon annan mer obskyr sökmotor förutom Google?
Svar: För vanligt sök? Nix.

Har du fokus Onpage eller Offpage?
Svar: Varierar. Fokus ligger där resurserna för tillfället kan ge bäst utväxling båda begreppen hör ihop för bra SEO.

Tack för intervjun Jonas. Det var roligt att få lära känna dig lite närmare och veta mer om hur du startade – och tänker runt sökmotoroptimering.

Vill du veta mer om Jonas, så kika in hans sajt gfd.nu.

Än en gång tack till dig Jonas Grenfeldt för att du var med och lät dig intervjuas av mig här på webbplatsen.

 

 

 

Petter Hedman

Är passionerat Intresserad av Sökmotoroptimering och marknadsföring på Internet. Brinner för webben och arbetar med att få webbplatser att synas på Internet. Tycker du om denna webbplats och tycker att den ger dig värdefull information, så länka gärna hit.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *