Intervju med Benny Kvist om sökmotoroptimering

Möt Benny Kvist i en intervju om SEO

Benny Kvist är en känd figur bland SEO folk och affiliate kretsar. Han har flera större projekt och ett par av dem är matkasse.se och biljett.com. Han har varit aktiv på nätet under flera år och är mycket duktig. Du kan få reda på mer om Benny genom att gå till bennykvist.com

Nu sätter vi igång med frågorna!

1. Hur startade ditt intresse för sökmotoroptimering?
Jag testade ehandel 2003 men då handlade det inte så mycket om sökmotoroptimering utan att istället synas på lite forum och genom annonser här och var. Jag såg det mest som ett hobbyprojekt för att jag var intresserad av att lära mig mer om företagande och bygga erfarenhet om man skulle börja med något större i framtiden. Det blev aldrig någon stor business men intresset för internet och dess oanade möjligheter fanns hela tiden. Någonstans runt 2006 vid sidan om mina ingenjörsstudier köpte jag lite fler domäner och började bygga några sajter inom resenischen främst, och sedan 2010 kör jag heltid och fokuserar nu på att utveckla mina huvudsajter till starka varumärken.

2. Hur ser din bakgrund ut? Tekniskt intresse?
Jag är inte så värst tekniskorienterad i min verksamhet och inte direkt någon spjutspetsspecialist inom något tekniskt område vare sig det gäller tex programmering, servrar och hårdvara. Jag är nog den som kan lite mindre om många saker än mycket om få saker när det handlar om webben. Men visst är det ändå intresset för data och teknik som gör att jag idag håller på med det jag gör, C64 och Amiga fanns med tidigt och har alltid haft en dragning åt den tekniska riktningen genom livet. Men det är främst affärsmöjligheterna som styr och gjort att jag valt den här banan.

3. Vad har du för motto?
Att vara långsiktig och bygga värde

4 .Vad är du mest känd för?
Kanske är det Biljett.com som varit det jag mest förknippats med hittills på webben, ursprungsidén är dock lagd i malpåse tills vidare och i vilken ny tappning den kommer fram i återstår att se.

5. Hur gör du för att hålla dig up to date med seo och Google?
Jag försöker att hålla mig uppdaterad genom att läsa bloggar och följa Twitter med hashtaggen #svSEO såklart. Men det sker inom rimliga gränser så att det gynnar produktiviteten. Det handlar mycket om att sålla fram det viktigaste bland all information som man kommer i kontakt med hela dagarna. De stora och läsvärda nyheterna får man reda på förr eller senare i vilket fall.

6. Vad har du för dagliga arbetsuppgifter?
Det handlar om content, länkar, adwords och konverteringsoptimering till det otaliga webbsidorna jag kontrollerar, men även en del administrativt arbete blir det såklart. Främst är det en enkel todolista med mina samlade arbetsuppgifter (allt från sajtpill till affärsutveckling) jag håller mig till och försöker att hålla i schack, det finns en viss tillfredställelse i att beta av punkter på en lista.

7. Tips till nybörjare inom SEO. Vad skall de fokusera på i början?
När det handlar om att få en bra start med sökmotoroptimering skall man först välja en lämplig domän för ändamålet som utgår från en grundlig nyckelordsanalys och att det ska gå att bygga ett varumärke runt domänen. Se till att först förstå dina potentiella besökare så mycket det går och skapa värde genom innehåll som intresserar och hjälper besökaren. Bygg webbsidan och strukturera innehållet enligt sökmotorernas riktlinjer och aktuella webbstandarder. När det är på plats kan man öka fokus på länkar.

8. Vilket är ditt favorit seoverktyg och varför?
Det brukar bli Opensiteexplorer eller Majestic för att hålla koll på länkar och domäner, av dessa två verkar Majestic ha ett snabbare index och hittar länkar bättre. För att hålla koll på rankings, få bra översikt och hitta möjligheter tycker jag SEOlytics verkar vara intressant. Men jag har ingen favorit utan plockar godbitar från flera verktyg. Självklart använder jag Googles verktyg också en hel del.

9. Om du fick skapa ett eget seoverktyg. Vad skulle det göra för dig?
Göra något sorts universalverktyg eller kontrollpanel som via API tar in data från alla befintliga verktyg och gör ett endla komplett verktyg med allt man behöver och änvänder idag.

10. Har du någon förebild inom sökmotoroptimering?
Visst tar man mycket intryck och lyssnar på allt kunnigt folk som finns i branschen men jag har ingen direkt guru som jag följer slaviskt.

11. Vad har du för personliga mål 2012?
Inget speciella mål som planerats, men jag kan dra till med ett spontant mål som får bli att springa en halvmarathon under tiden 1:45:00

12. Hur tror du framtiden ser ut för SEO? Hur tror du att Google kommer utvecklas den närmaste tiden?
Jag är övertygad om att sök kommer spela en stor roll fortsättningsvis och att några av de viktigaste bitarna kommer vara innehåll och länkar. Sociala signaler kommer bli allt viktigare framöver för att sortera fram relevant och kvalitativt innehåll.

13. Vad gör du på fritiden?
När jag inte jobbar så ägnar jag den mesta tiden till min fru och vår lilla pojke. Det blir också en del fixande med hus och trädgård. Träna gör jag några gånger i veckan, främst löpning men varvar även med inslag av andra träningsformer emellanåt.

5 snabba frågor:

Google eller Bing?
Svar: Google

Mac eller PC?
Svar: PC

Vilket sökord vill du toppa på Google.com?
Svar: Casino skulle vara trevligt

Använder du någon annan mer obskyr sökmotor förutom Google?
Svar: Nej

Har du fokus Onpage eller Offpage?
Onpage

Tack för intervjun Benny Kvist. Det var roligt att få lära känna dig lite närmare och veta mer om hur du startade – och tänker runt sökmotoroptimering.

Vill du veta mer om Benny, så träffar du honom som sagt på hans sajt Bennykvist.com.

Än en gång tack till dig Benny Kvist för att du var med och lät dig intervjuas av mig här på webbplatsen.

Petter Hedman

Är passionerat Intresserad av Sökmotoroptimering och marknadsföring på Internet. Brinner för webben och arbetar med att få webbplatser att synas på Internet. Tycker du om denna webbplats och tycker att den ger dig värdefull information, så länka gärna hit.

En reflektion på “Intervju med Benny Kvist om sökmotoroptimering

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *