Intervju med Anders Tibbling om SEO

Möt Anders Tibbling i en intervju om sökmotoroptimering. 

Anders Tibbling är en egenföretagare som driver Hittaminsida.se. Anders har arbetat med webben i många år och är en känd figur i SEO branschen. Han arbetar med egna kunder samt säljer rankingfrämjande system till andra SEO-företag. Han är 44 år och bor i Stockholm.

Nu startar vi med frågorna! 

1. Hur startade ditt intresse för sökmotoroptimering?
Jag visade en f.d chef en design jag gjort för en webbsida via ICQ för många år sedan. Jag fick till svar ”Snygg, men den är inte sökmotorvänlig”, samt ett antal länkar om SEO. Jag är grafisk designer i grunden så det där svaret var väl inte så värst uppmuntrande. Men men, jag läste trots allt på och insåg värdet i detta snabbt – det var faschinerande insikter. Den kommande semestern spenderade jag med att läsa allt jag kom över, köpte domäner och webbhotell och satte fart med tester. Det var 100% MFA som gällde då och det var busenkelt att ranka upp skräpsidor.

2. Hur ser din bakgrund ut? Tekniskt intresse?
Mina tidigare yrkesroller har varit en mix av reklamproduktion/marknadsansvarig och IT. Jag är inte  så intresserad av programmering eller serverteknik, men jag har en övergripande förståelse för hur saker fungerar och jag vet alltid vad jag behöver. Jag provade Internet rätt tidigt, runt 1993 på 14,4-modem via  Algonet. Det var nog en av mina större besvikelser när jag med omotiverat  höga förväntningar surfade in på Hawaiis universitets hemsida minns jag.  Allt var grått och fult. I bästa fall fanns en någon mozilla ödla, .gif interlaced givetvis. Nätet var hypat, det fanns tidningar(!) om Internet och kändisar stilade med att de kollade mail i sina Nokiatelefoner. Schyffert var riktigt på då. Jag drev ett lokalt projekt á la Passagen och vi fick gratis väderprognoser av SMHI genom att logga in på deras server via FTP och hämta en textfil varje dag. Sen tröttnade jag lite på webprojekt, mycket på grund av usla webbläsare, jag var för grafiskt orienterad. Internet Explorer var rena skiten redan då. Men till slut fick jag upp ögonen för SEO och det förändrade allt.

3. Vad har du för motto?
Jag har två: ”More is more!” och ”Själv är bäste dräng”.

4. Vad är du mest känd för?
Jag är ”den där långe killen” 🙂 nja.. jag är inte känd för något speciellt inom SEO vad jag vet. Däremot är jag mingelmässigt bekant med rätt många ”SEO-profiler” i Stockholm.

 5. Hur gör du för att hålla dig up to date med seo och Google?
Via SEO-träffar, webben såklart och så intuition.

6. Vad har du för dagliga arbetsuppgifter?
Det första jag gör är att  studera nattens kontroll av kundernas sökordsranking. Sen ser jag över så  att viktiga system rullar som de ska. Därefter kollar jag mail och tar
en kaffe till. Upphandling av bloggposter, domänadministration, gå igenom leverans av texter och systemutveckling osv är vanliga inslag i min vardag. Jag lägger mycket tid på utveckling och nu är det främst Pagerank harvesting som gäller. Jag jobbar varje dag.

7. Tips till nybörjare inom SEO. Vad skall de fokusera på i början?
Är du  inte genuint intresserad så gör något annat. SEO är i grunden enkelt men enormt tidskrävande så var mån om din tid och köp in bra tjänster som tar dig framåt. Lär dig hur man skalar upp och lägg inte alla ägg i samma korg.

8. Vilket är ditt favorit seoverktyg och varför?
SEOpostbox är mitt eget system som jag även hyr ut till andra sökmotorföretag som säljer rankingbaserade resultat till sina kunder. Jag kan snabbt och enkelt posta artiklar och förse dessa med understödjande länkar över tid, precis hur  jag vill.

9. Om du fick skapa ett eget seoverktyg. Vad skulle det göra för dig?
Det är faktiskt redan under utveckling 🙂 Att bygga relevanta länkar med riktigt hög kvalitet på sidor som Google gillar till låg kostnad. Systemet ska spåra allt så man alltid vet exakt vad som länkar till vad osv. Behövs 50 länkar mot en sida om t.ex. iPhonetillbehör från sidor om iPhones med minst PR3, 250 ord samt unika IP-nummer spridda över 8-veckor så sätter man upp det snabbt. Det är ett ”SEO-Self-Serve”-system med länkhyra per  månad som vänder sig till den internationella SEO-marknaden och gör det möjligt att bygga länkar i redan etablerat material med PR-på-sidan, unikt  innehåll osv osv. Allt man kan önska sig om man är intresserad av att bygga länkar med kontroll kan jag säga.

10. Har du någon förebild inom sökmotoroptimering?
Inte direkt, men jag gillar Magnus Bråth. Han är mycket skicklig och dessutom en trevlig person att öla med.

 11. Vad har du för personliga mål 2012?
Att öka kvalitet och förbättra  mina kunders positioner ytterligare. Sen är det nya nivåer av smart automatisering som gäller. Jag satsar rätt mycket på att erbjuda länkresurser i Norge, Danmark och Finland, men det är redan på G.

 12. Hur tror du framtiden ser ut för SEO? Hur tror du att Google kommer utvecklas den närmaste tiden?
Det kommer bli tuffare och kostnaderna för både utförare och kunder kommer att öka för att det kommer krävas allt högre kvalitet för att nå önskat resultat. Vi kommer nog se allt fler svenskar som erbjuder nischade tjänster för den svenska sökmarknaden hoppas jag.

13. Vad gör du på fritiden?
Besöker Stockholms restauranger, umgås med min kvinna och lirar lite gura. Jag utvecklar även produkter för kamera/video-industrin och försöker hinna med att fota och filma själv. Jag lyfter gärna skrot på gymmet men det är tämligen glest mellan tillfällena tyvärr.

5 snabba frågor:

Google eller Bing?
Svar: Google

Mac eller PC?
Svar: Mac

Vilket sökord vill du toppa på Google.com?
Svar: SEO

Använder du någon annan mer obskyr sökmotor förutom Google?
Svar: Nej

Har du fokus Onpage eller Offpage?
Svar: Offpage

Tack för intervjun Anders Tibbling. Det var roligt att få lära känna dig lite närmare och veta mer om hur du startade – och tänker runt sökmotoroptimering.

Vill du veta mer om Anders, så träffar du honom som sagt på hans sajt Hittaminsida.se.

Än en gång tack till dig Anders Tibbling för att du var med och lät dig intervjuas av mig här på webbplatsen.

Petter Hedman

Är passionerat Intresserad av Sökmotoroptimering och marknadsföring på Internet. Brinner för webben och arbetar med att få webbplatser att synas på Internet. Tycker du om denna webbplats och tycker att den ger dig värdefull information, så länka gärna hit.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *