Intervju med Aaron Axelsson om sökmotoroptimering

Här möter vi Aaron Axelsson i en intervju om SEO

Här möter du Aaron Axelsson. Aaron jobbar sedan några månader på företaget Rock Intention i Malta. Han arbetar med SEO för deras egna sajter. Den mest kända är PokerListings. Sedan början av augusti är han Head of SEO. Privat håller han på att göra om sin blogg AaronAxelsson.comtill att handla mer riktat om sökmotoroptimering. (lättsammare material finns på Aaron.nu

1. Hur startade ditt intresse för sökmotoroptimering?
Det kom i och med att jag fick jobb som Account Manager på Pineberry för drygt två år sedan. Innan dess hade jag inte haft någon större kontakt med SEO alls. Jag frilansade som skribent, främst för pokersajter, och hankade mig fram på det, ett och annat ideellt arvode och kortare projekt. Min kunskap om SEO kom från de sporadiska riktlinjer jag fick angående de artiklar jag levererade, men det visade sig snart att jag SEO funkade riktigt bra för mig, och på den vägen är det. Nu drivs jag främst av att hela tiden försöka bli bättre. Det är snarare det än SEO i sig som är mitt intresse här.

2. Hur ser din bakgrund ut? Tekniskt intresse?
Jag stod och valde mellan två olika ”karriärer” innan jag hamnade på SEO. Inom journalistik eller politik. Så min bakgrund är inte det minsta teknisk (bortsett från otaliga timmar TV- och datorspel). Jag tror att en av anledningarna till att jag förstår SEO är att jag har min bakgrund i att skapa innehåll, och speciellt innehåll för att påverka människor. Ibland hade det kanske varit bra att kunna lite mer webprogrammering. Men jag vet var mina styrkor finns, och hur jag ska använda dem för att få en ”edge”.

3. Vad har du för motto?
”Det löser sig”. En fras som följt mig genom nästan hela livet. Och den stämmer bra, även om man ibland behöver ta i lite själv för att det ska bli så.

4. Vad är du mest känd för?
Jag vet inte om jag tycker att jag är så känd, egentligen. Men jag tror att en lång rad lyckade projekt och en hög arbetsmoral har gjort att folk uppskattar att jobba med mig.

5. Hur gör du för att hålla dig up to date med seo och Google?
Jag har en stor SEO-avdelning, där vi tillsammans håller koll, mäter och testar så mycket vi bara kan. Jag är ganska misstänksamt lagd i allmänhet, så jag litar sällan på andrahandsinformation. Jag skannar av ett stort antal bloggar, mest för att få uppslag för nya tester, men jag förlitar mig inte längre på den information man får från dem.

6. Vad har du för dagliga arbetsuppgifter?
En del management, såklart. Det är såklart många frågor att besvara. Jag håller koll på de strategier vi har satt, ser till att de genomförs och utvärderas. Den största arbetsuppgiften jag har är konkretiserad ner till att veta vart företaget ska ta sig, och hur vi ska komma dit.

7. Tips till nybörjare inom SEO. Vad skall de fokusera på i början?
Jag tror att den bästa skola man kan ha är en SEO-byrå. Där får man se många projekt, med olika nivå i budget, i olika segment och med olika mål. Det jag har lärt mig allra mest av, har varit att ha ansvar för ett stort antal kunder, från internationella pokerbolag till lokala butiker och tjänsteutövare.
Om man istället börjar med att bygga egna sajter för att tjäna pengar, så skulle mitt råd vara att alltid bygga en till sajt, i ett segment där man inte har någon sajt redan. Jobba med så många sökresultat som möjligt, och bygg sajterna olika. Testa att bygga en stor sajt för att ta long-tailtrafik i ett segment, och många fokuserade sajter för samma sak i ett annat segment till exempel. Det finns, utifrån min erfarenhet, inga universallösningar inom SEO. Alla sajter och alla sökresultat är unika. Se till att jobba med så mycket som möjligt.

8. Vilket är ditt favorit seoverktyg och varför?
Jag använder i princip inte verktyg alls. Jag kollar länkar i Majestic SEO, och jag har SEObooks toolbar installerad på Firefox (och jag använder nästan bara Chrome). På Pineberry har de utvecklat ett eget verktyg för att hålla koll på kunder, sajter och länkar. Det är nog det verktyg jag upplever att jag har haft mest nytta av under tiden jag jobbat med SEO.

9. Om du fick skapa ett eget seoverktyg. Vad skulle det göra för dig?
Jag är ganska nöjd med det som finns på marknaden i dag. Om något så skulle det i så fall vara något motsvarande Majestic, men ett större index (det vill man väl alltid ha?), och med fler och enklare funktioner för att filtrera datan direkt i browsern, så man slipper ladda ner allt till Excel.

10. Har du någon förebild inom sökmotoroptimering?
Nej, jag har nog inte riktigt det. Jag har inte så mycket förebilder alls faktiskt. Men det är klart, Magnus Bråth har väl alla som någon slags förebild, han är ju ändå SEO-världens Zlatan.

11. Vad har du för personliga mål 2012?
Jag har bara personliga, privata, mål. Att laga mer mat, att träna mer, och att göra mig av med mitt I-landshull.

12. Hur tror du framtiden ser ut för SEO? Hur tror du att Google kommer utvecklas den närmaste tiden?
Jag upplever att länkar har blivit en ännu starkare signal den sista tiden. Inte en odelat positiv signal, men med klart större vikt. Jag tror att det kommer fortsätta vara så ett tag framöver. Jag tror också att vi kommer få se fler filter inom de närmaste åren, med liknande egenskaper som Panda och Penguin. När Google väl tar in sociala signaler i sin algoritm, skulle jag inte vara förvånad om det i första läget kom i samma form som dem, alltså ett filter som stoppar det som har låg kvalitet eller kan klassas som spam, men inte ger en direkt positiv effekt.

13. Vad gör du på fritiden?
Jag bor på Malta sedan några månader, vilket har gjort att jag fortfarande försöker skapa en fritid som innebär något annat än dricka öl och snacka SEO. Men annars tycker jag om att läsa, både skönlitteratur och facklitteratur, dricka vin och laga mat (jag är en sjuhelvetes hobbykock).

5 snabba frågor:

Google eller Bing?
Svar: Google

Mac eller PC?
Svar: Mac

Vilket sökord vill du toppa på Google.com?
Svar: På jobbet: Poker (ligger just nu 2 efter en irriterande Wikipediaträff). Privat: SEO.

Använder du någon annan mer obskyr sökmotor förutom Google?
Svar: Hmm… LinkedIn kanske. Men jag vet inte om det räknas som en riktig sökmotor. Och Spotify! Jag tror jag söker där oftare än på Google.

Har du fokus Onpage eller Offpage?
Svar: Båda, men kanske med en liten övervikt mot offpage.

Tack för intervjun Aaron. Det var roligt att få lära känna dig lite närmare och veta mer om hur du startade – och tänker runt sökmotoroptimering.

Vill du veta mer om Aaron, så kika in hans sajt AaronAxelsson.com.

Än en gång tack till dig Aaron Axelsson för att du var med och lät dig intervjuas av mig här på webbplatsen.

Petter Hedman

Är passionerat Intresserad av Sökmotoroptimering och marknadsföring på Internet. Brinner för webben och arbetar med att få webbplatser att synas på Internet. Tycker du om denna webbplats och tycker att den ger dig värdefull information, så länka gärna hit.

5 reflektioner på “Intervju med Aaron Axelsson om sökmotoroptimering

  1. Whey säger:

    Inressant!
    Jag skulle vara tacksam för en fördjupning i avsnittet: ”så skulle mitt råd vara att alltid bygga en till sajt, i ett segment där man inte har någon sajt redan.”

    Undrar om svaret kan vidareutvecklas med lite förklaringar till varför detta skulle vara det bästa tipset och hur Aaron har resonerat sig fram till det… Som nybörjare kanske man inte alltid ser det som är självklart för många andra…

    • Aaron Axelsson säger:

      Hej!

      Ja, jag inser nu att det kanske var lite otydligt, men jag ska försöka utveckla lite.

      Delen om att bygga fler sajter riktar sig mest mot affiliateentreprenörer. Driver man en webshop är det kanske inte riktigt lika aktuellt.
      Anledningen till att jag tycker det är bra är att man på så sätt breddar sig, i risk och i kunskap. Man ser mer av Google och hur de hanterar olika resultat, och man får möjlighet att testa olika tekniker för att ranka.

      Sen hänger det såklart lite på vad man har för mål, och just det här tipset riktar sig till dem som vill bli riktigt duktiga på SEO. Att vara det är såklart inte en nödvändighet, beroende på vad man sysslar med. I många fall tror jag det är bättre att köpa in den kompetensen om man driver ett företag, och lägga det mesta av sin tid på att bygga själva företaget.

      Hoppas det klarade ut lite, annars får du säga till, så utvecklar jag mer.

      • Petter Hedman säger:

        Jag tycker i alla fall att det var ett bra svar på frågan.

        Väldigt kul att du var med på en intervju här på sajten Aaron!

  2. Pingback: Zlatanera sökmotoroptimering | Magnus Bråth

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *