Affiliate i en e-handel

Affiliate i en e-handel - Stefan Bergfeldt

Affiliate i en e-handel - Stefan Bergfeldt

Jag heter Stefan Bergfeldt och har blivit ombedd att berätta lite hur jag använder Affiliate-annonser i min e-handel för att dryga ut intäkterna.

Ja, du läser rätt, jag använder alltså inte affiliate-marknadsföring för att driva trafik till min e-handel utan jag visar annonser på min sajt, för att tjäna pengar.

Du tycker antagligen att det här är helt galet och oseriöst, att annonser inte har något på en kommersiell webbplats att göra? Jag håller absolut med dig, men jag hävdar också att det beror mycket på vilken typ av annonser det handlar om, och hur man genomför det.

Vid det här laget är du kanske nyfiken på vad det är jag säljer? Det är fotografier från cheerleading tävlingar. De affiliate-annonser jag använder är dels från Ticnet, där mina besökare kan boka biljetter till kommande cheerleading-tävlingar. För varje sålt biljett får jag några kronor. Som du förstår är det ingen av mina besökare som stör sig på annonserna, utan ser det snarare som att jag erbjuder ett mervärde. Alla vinner.

Den andra annonsen är för Payson, min leverantör av betallösning. De ger mig några ören för varje förmedlad besökare, och många av mina kunder vill läsa mer om företaget som ska hantera deras betalkortsuppgifter.

Så långt är det dels ett mervärde jag erbjuder, dels att jag får betalt för en länk som kunderna ändå vill ha. Utöver detta har jag också reklam för det sponsorprogram vi har där svenska cheerleaderföreningar kan tjäna pengar på att jag säljer bilder på dem samt en spreadshirt-butik som bland annat säljer cheerleaderkläder. Jag har dessutom reklam för TampongShopen, som säljer produkter som många cheerleaders (majoriteten är tjejer) har behov av.

Så, det var en kort liten berättelse om hur jag utnyttjar affiliate-annonser för att öka intäkterna från min e-handel. Berätta gärna vad du tycker om detta!

Stefan Bergfeldt

Jag föddes i Hedemora 1978, och här bor jag fortfarande (nåja, igen) och driver den lilla webbyrån CRS Webbproduktion. Jag brinner för att skapa hemsidor, programmera och förstå mig på livet. På twitter heter jag @ordbajsarn

13 reflektioner på “Affiliate i en e-handel

  1. Webmastern säger:

    Tycker annonserna passar in på din e-butik och de skapar ju också ett mervärde. För det är ju inte bra att ha annonser som tar bort fokus från det man säljer. Bra jobbat!

  2. Håkan säger:

    Affiliate-länk till Payson i e-butik som har Payson som betallösning är ett riktigt bra tips! Många e-butiker länkar ju till Payson ändå.

    Har stött på e-butiker med Adsense-reklam, inte fullt lika genomtänkt då de gör reklam för sina konkurrenter..

  3. Kristoffer säger:

    Håller med Håkan ovan. Affe-länkar som på något sätt inte konkurrerar med den egna försäljningen är helt ok. Jag har en affelänk till getanewsletter i mitt nyhetsbrev – lite samma princip.

  4. Carl G säger:

    Intressant koncept! Är själv i verket att starta en e-handel, och kommer definitivt börja brainstorma kring potentiella affiliate kandidater efter att ha läst detta!

  5. Johan säger:

    Riktigt smart. Den typ av affiliatemarknadsföring är bara positivt för både dig och besökaren. Jag tror knappast att besökaren förstår att du tjänar pengar på det utan ser det mer som ett verktyg.

  6. Kristoffer Wedholm säger:

    Jag har aldrig sysslat med e-handel själv men tycker ditt upplägg verkar bra. Annonser för företag som levererar produkter som du själv inte säljer, men ändå kan vara intressanta för dina besökare skapar bara mervärde som jag ser det. Både för dig i form av annonsintäkter, men även för besökarna som hittar mer relevant på i din webbbutik.

    AdSense förstår jag att du undviker eftersom det är svårare att välja bort konkurrenter och irrelevanta annonsörer. Det går att skapa filtreringslista, men det skulle nog ändå inte vara en bra lösning.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *