Grundläggande sökmotoroptimering – On page

Sökmotoroptimering del 2

Nu har vi kommit till den andra delen av sökmotoroptimering där du lär dig att sökmotoroptimera din webbplats. Jag utgår från att du läst den första delen, Grundläggande sökmotoroptimering – Planering och du valt och registrerat ett domännamn, att du valt ett bra publiceringsverktyg (CMS), och att du har planerat webbplatsens struktur och innehåll.

Jag använder nästan uteslutande WordPress för mina webbplatser då detta CMS har goda egenskaper för sökmotoroptimering. Det jag skriver om här utgår från WordPress, men är precis lika användbart oavsett vilket publiceringsverktyg (CMS) du använder. Skillnaden är hur du genomför detta i de olika CMS som finns.

Sökmotoroptimera webbsidans innehåll

När du skapar en webbsida, och då talar jag om en enskild webbsida (URL) på din webbplats, finns det flera saker du måste tänka på för att du ska få sidan optimerad för sökmotorer. Dels ska du ge sidan en bra och relevant titel, sidan måste också ha en bra huvudrubrik, du ska ha en bra text som innehåller de nyckelord du vill optimera mot och du ska också ha en bild med en relevant alt-text. Dessutom bör du också länka till andra relevanta sidor på din webbplats då internlänkning också är positivt för sökmotoroptimeringen. Låter detta krångligt? Lugn, vi ska gå igenom del för del så att du förstår.

Webbsidans titel <title>

Inom din webbsidas titel-tag <title></title> ska du ha med nyckelordet som du prioriterar högst. Om du tittar i källkoden för det här inlägget så ser du att sidan har <title>Sökmotoroptimera din webbsida on-page</title> som titel. Här är det ordet ”Sökmotoroptimera” som jag har som det högst prioriterade nyckelordet. Här är det också bra om nyckelordet används så tidigt som möjligt i sidans titel för att få så bra effekt som möjligt.

Huvudrubrik för din webbsida <h1>

När du skapar huvudrubriken för din webbsida så måste du dels tänka på att den ska fånga läsarens intresse samt att du också utformar den optimalt för sökmotorerna. I huvudrubriken <h1></h1> ska du ha med det nyckelord du prioriterar näst högst. Om du tittar på det här inläggets källkod så ser du att  huvudrubriken är <h1>Grundläggande sökmotoroptimering – On page</h1> där ordet ”sökmotoroptimering” är det nyckelord jag prioriterar näst högst. Precis som för sidans titel är det här också viktigt att nyckelordet används så tidigt som möjligt i huvudrubriken. Observera också att det endast ska finnas en huvudrubrik <h1></h1> på webbsidan. Underrubriker som <h2> och <h3> kan det finnas fler av.

Meta description, beskrivning av sidan

Du ska också ge din webbsida en beskrivning, description, som anges med hjälp av en meta-tag <meta>. I de flesta CMS finns möjligheten att ange en beskrivning i redigeringsläget för webbsidan där du inom 150 tecken skriver en bra beskrivning av webbsidan. Du ska försöka få med sökordet/sökorden i sidbeskrivningen för att få ett så bra resultat som möjligt. Finns det ingen möjlighet att lägga till detta via redigera i ditt CMS kan du själv lägga till det i HTML-koden inom <head></head>. Beskrivningen för denna sida i HTML-koden ser ut enligt följande ”<meta name=”description” content=”Nu har vi kommit till den andra delen i sökmotoroptimering. Jag utgår från att du läst den första delen Grundläggande sökmotoroptimering – Planering.” />”.

Meta keywords

Tidigare var det mycket viktigt att ange meta keywords, alltså nyckelord i en meta-tag <meta> för en webbsida. Då meta keywords inte längre används av Google så väljer allt fler att inte bemöda sig med att ange meta keywords, och jag är en av dem. Om du väljer att ange meta keywords så medför det ingen försämring av sökmotoroptimeringen för din webbsida.

Din webbsidas innehåll

Innehållet på din webbsida bör vara minst 350 ord långt. Dock rekommenderas en text om ca. 500 ord eller fler för att den ska ranka bra. Att skriva en bra text för besökarna är väl en självklarhet, men samtidigt vill du att texten ska vara så sökmotoroptimerad som möjligt. För att uppnå så bra sökmotoroptimering som möjligt så är det några saker du måste tänka på.

Nyckelord

Dina nyckelord som du vill optimera mot ska finnas med i texten så tidigt som möjligt. Du bör också formatera nyckelorden i fet stil. Detta gör att sökmotorerna tolkar dessa ord som viktiga i din text och det ger dem extra tyngd. Nyckelordet bör också finnas med 3-4 gånger i din text. Upprepar du nyckelordet för många gånger finns det risk att sökmotorerna ser detta som spammigt och det kan göra att din sida värderas lägre, och det vill du naturligtvis inte. Detsamma gäller också om du formaterar nyckelorden i fet stil flera gånger.

Underrubriker

Du bör också använda underrubriker i din text, dels för att göra det lättare för besökaren att förstå sidans innehåll, likväl som att du gör det för att ytterligare sökmotoroptimera webbsidan. Du bör även i underrubrikerna försöka få med dina nyckelord för att få ett så bra resultat som möjligt.

Interna länkar

Om möjligt bör du även i texten länka till andra, relevanta sidor på din webbplats, då detta ses positivt av sökmotorerna. Som du ser så har jag här länkat till den första delen i ”Grundläggande sökmotoroptimering – Planering”.

Bilder

Sökmotoroptimera din webbsidaDu ska också ha minst en bild med i innehållet på din webbsida. Bilden bör naturligtvis ha något med ämnet att göra, men det är också viktigt att bilden har en alt-text där nyckelordet eller nyckelorden finns med. När du laddar upp en bild med WordPress så måste du ge bilden en titel och titeln bör vara något med ditt/dina sökord. Sedan ska du vid ”Alternerande text” ange en text som innehåller ditt/dina sökord. Jag använder bildens titel även som alternerande text. Observera att i WordPress är ”Alternerande text” frivilligt och måste fyllas i av dig. Anger du bara en titel så får din bild ingen alternerande text. Den alternerande texten är också den text som visas om bilden i sig inte kan visas, t.ex. om man surfar med bildvisning avslagen i sin webbläsare.

Det du nu har läst är den andra delen i artikelserien ”Grundläggande sökmotoroptimering”. Nästa del i artikelserien kommer att handla om sökmotoroptimering off-page.

Stefan

<p>Jag heter Stefan Johansson och har arbetat mot webben i ett antal år. Tanken med den här bloggen är att dela med mig av tips och råd när det gäller SEO, eller sökmotoroptimering som det kallas på svenska. Förutom att blogga om sökmotoroptimering driver jag företaget <a href="http://dreamrooms.se" title="Dreamrooms webbproduktion och e-handel">DreamRooms</a> tillsammans med min hustru.</p>

15 reflektioner på “Grundläggande sökmotoroptimering – On page

  1. Nikke Lindqvist säger:

    Bra sammanfattat. Apropå rådet om h1 (som är bra och viktigt). Mängder av sajtägare sätter linjerats Ken mellan webbsida och sajt. Det är ett fatalt misstag. Varje enskild sida (URL) ska ha sin egna unika title, h1-rubrik, description-text…

  2. Stefan Johansson säger:

    Tack Nikke och roligt att du gillar det!

    Du har helt klart rätt i det du skriver.
    Jag har nu förtydligat detta i texten under "Sökmotoroptimera webbsidans innehåll".

  3. Albin Stööp säger:

    Wow! Såg precis att man kunde få poäng som "kommenterare" här i bloggen, sjukt bra idé för att uppmuntra användande. Vad heter pluginet? 🙂
    My recent post Adsense 8 år

    • Stefan Johansson säger:

      Jag använder IntenseDebate i stället för WordPress eget kommentarssystem.
      Det påminner lite om Disqus men tillåter att göra kommentarslänkar dofollow med hjälp av NOFF.
      Dessutom så finns CommentLuv som plugin till IntenseDebate, och att man kan få poäng som kommenterare.
      Jag ser dock att länken till ditt senaste blogginlägg inte blev en länk. Jag ska kolla upp vad det beror på.

  4. Anne Hägvall säger:

    Jag blir SÅ glad för sådana här grundläggande SEO-artiklar. Toppen. Glad att jag hittat din blogg. Jag är webbredaktör med soirande SEO-intresse. har fullt med att försöka förstå hur det hela hänger ihop. ; )
    Ska gå en längre webbmasterkurs i höst. Känns superbra att ha börjat titta "under huven"

    • Stefan Johansson säger:

      Vad roligt att du tycker så!
      När jag själv började att intressera mig för SEO så sökte jag och hittade en hel del information via internet. Detta var värdefullt för mig och nu vill jag själv försöka bidra med hjälp till de som behöver.

  5. Henrik Winberg säger:

    Intressant och bra! Har du några bra tips på andra sidor/bloggar om webbutveckling, SEO mm? Funderar på att göra ngt vettigt på semestern : )

    • Stefan Johansson säger:

      Tack Henrik!
      Jag kan maila dig en lista med bra länkar. Gör det så fort jag hinner.
      Ja, man kan använda semestern till mycket. 🙂

  6. Per säger:

    Jag har byggt min blogg i Blogger.
    Hur är det egentligen, räknas varje inlägg som jag skapar som en egen sida eller ska jag skapa masor med egna undersidor?

    • Stefan Johansson säger:

      Hej Per!
      Jag har redigerat ditt namn då jag inte tillåter sökord som namn i SEO-syfte i kommentarer.

      Jag har inte använt Blogger men varje post/sida som har en unik URL räknas som en egen sida. Vad jag kan se så har dina blogginlägg unika URLer.

  7. Pingback: SEO optimering: nyckelord i URL:en — Webmastern.se

  8. Ann-Carin Zagerholm säger:

    Tack för intressanta artiklar!
    Om man nu ändå inte klarar SEO-optimeringen fullt ut själv, kan du rekommendera något seriöst SEO-företag. Vi har en ganska nystartad liten webbutik och behöver bli mer synliga?

    Hälsningar
    Ann-Carin

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *